Vlakvandiktebank Metabo HC 260 C - aanzet en scheef

Maarten_tzr

Nieuw lid
30 apr 2017
10
0
Na het maken van wat meubels van steigerhout en een tv-meubel van eiken krijg ik steeds meer de smaak te pakken!

Pasgeleden heb ik 2 tweedehands houten vloeren gekocht. 1 van massief (gelakt) eiken en 1 van multiplex met eiken toplaag (olie).

Om de vloeren op te knappen heb ik een 2ehands Metabo vlakvandiktebank HC 260 C gekocht (met afzuiging). De messen die erin zaten hadden nog 1 goede kant die ik nu gebruikt heb. De boekjes zaten nog bij de machine. Ik heb de messen omgedraaid met met een aluminium lineaal afgesteld. Op elk mes heb ik bij elk stelschroefje gemeten dat deze bij het ronddraaien de lineaal exact 5 mm meeneemt. Ik heb inmiddels nog een nieuw setje messen binnen.

Bij het schaven van de massief eiken planken zie ik dat soms zowel bij de aanvoer als de uitvoer er een 'aanzet' te zien is op de plank. Het lijkt erop alsof er eerst over de gehele breedte van de plank een 'bult' te zien is, gevolgd door een kuil. Zowel bij korte als lange planken, soms bij 1 en soms bij 2 kanten.

De tafel heb ik 'ingesmeerd' met een waxinelichtje en de planken gaan er soepel doorheen. Ook heb ik voor het invoeren een rolbok gebruikt. Bij het uitvoeren heb ik de planken 'spanningsvrij' aangepakt met de hand. Wel hoor ik af en toe de machine soms wat harder werken op het laatst van de plank.

Verder is niet bij alle planken het gelukt om de toplaag er in een keer helemaal af te halen. Bij het invoeren van de plank is soms de linkerzijde niet helemaal ontdaan van de lak. Het lijkt er dus op dat de machine scheef vlakt. Het is erg minimaal, maar wel aanwezig. Het is ook niet bij alle planken het geval.

Nu vroeg ik mij af wat mogelijke oorzaken en oplossingen zijn voor deze uitdagingen. Ik kan mij voorstellen dat voor het 'scheef' vlakken de oorzaak kan zijn dat de planken geschoteld waren, maar wil er toch graag goed naar kijken. De 'aanzet' op de planken zou ik graag zien verdwijnen voor ik aan de vloer met de toplaag begin.

Vast bedankt voor de reacties!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.839
1.036
Omgeving Eindhoven
De kuil die je ziet is snipe. Zoek daar maar eens op hier, dan vind je genoeg info.
Het komt doordat het hout onder de aanvoerrol vandaan komt en dan door het eigen gewicht gaat hangen en zo strakker in de messen gedrukt wordt. Idem bij het invoeren, omdat het hout dan nog niet omlaag gedrukt wordt door de uitvoerrol. Je geeft aan dat je ze wel spanningsvrij aanpakt, maar om dat echt goed onder de knie te krijgen kost wat moeite.
Het is o.a. op te lossen door een verlengtafel aan de vandiktetafel te zetten.
En om overlengte in te calculeren (en dus de snipe eraf te kunnen zagen), maar daar heb je idd niet altijd de mogelijkheid voor...

Vlakt de machine scheef, of zijn de planken (voor het schaven) niet overal even dik?
Als je 2 geschaafde plankjes strak naast elkaar legt, is er dan hoogteverschil aanwezig?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.961
976
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De kuil die je ziet is snipe.

Het is o.a. op te lossen door een verlengtafel aan de vandiktetafel te zetten.
Dat scheelt wel, omdat de bewegingsvrijheid minder wordt, maar lost eea niet op - zo lang je werkstuk niet door twee rollen gegrepen wordt blijft er een mogelijkheid tot bewegen - de messen zijn geen steunpunt en halen vrolijk alles weg wat voor hun voeten komt. Als je echt 100 snipe-loos hout wilt hebben is er maar 1 oplossing:
En om overlengte in te calculeren (en dus de snipe eraf te kunnen zagen), maar daar heb je idd niet altijd de mogelijkheid voor...
Overmaat en afzagen. Het is niet anders. Wat je wel kunt doen is, als je meerdere werkstukken moet 'verdikken' (eigenlijk verdunnen ;-) ) is ze zonder 'kier' achter elkaar doorvoeren - dan is er tussen twee stukken altijd druk op beide rollen. Wel hou je dan natuurlijk nog snipe op de eerste en laatste plank - die moet je dan alsnog langer laten om later de snipe er af te zagen.

Vaak is er met een beetje snipe wel te leven, maar als het echt 100% moet zijn, dan zul je met overmaat moeten werken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.808
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb geen last van snipe op mijn Jet, mijn wijlen 260C had er wel last van inderdaad.

Je moet er gevoel voor ontwikkelen, maar bij zowel het in- als uitvoeren het werkstuk (aan het uiteinde) omhoog trekken (de mate waarin hangt af van type hout, dikte, lengte, gewicht etc etc) gaat het heel effectief tegen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.839
1.036
Omgeving Eindhoven
Dat scheelt wel, omdat de bewegingsvrijheid minder wordt, maar lost eea niet op - zo lang je werkstuk niet door twee rollen gegrepen wordt blijft er een mogelijkheid tot bewegen - de messen zijn geen steunpunt en halen vrolijk alles weg wat voor hun voeten komt.
Dat ben ik niet met je eens. Bij mijn Hammer heb ik ook (wel beperkt) snipe, maar met de verlengtafel eraan totaal niet. Het scharnierpunt zit dan veel verder van de messen af, waardoor je wel erg lang hout moet schaven om op het punt te komen dat het hout teveel gaat hangen. Met een verlengtafel is de afstand van het scharnierpunt tot de rol waar wel op gesteund wordt namelijk veel groter, waardoor de rol het gewoon aankan.
Natuurlijk wel op voorwaarde dat de verlengtafels goed staan afgesteld!
 

Maarten_tzr

Nieuw lid
30 apr 2017
10
0
Dank voor de reacties, ik ga eens zoeken op 'snipe'.

Ook al ik eens proberen de plank wat omhoog te halen bij het uitvoeren aan het eind. Of ik probeer eenst de spanning van de uitvoerrol iets te verhogen.

Ik weet vrij zeker dat de planken wel helemaal recht zijn. Het is steeds hetzelfde; altijd de linkerkant die er soms niet helemaal afgeschaafd wordt. De plank draaien en nogmaals doorvoeren is dan de oplossing. Althans, bij de massief houten vloerplanken (ben inmiddels begonnen aan het lamelparket) is er bij sommige planken hoogteverschil ontstaan. Het is natuurlijk erg minimaal en je ziet het vast niet terug als de vloer ligt, maar als ik 2 planken in m'n handen heb zie je het verschil. En dat is eigenlijk toch gek, omdat ik altijd begrepen heb dat een vandiktebank alles op dezelfde dikte schaaft...

Bij het lamelparket lijkt het mee te vallen, maar ik zal er eens een paar naast elkaar leggen om het goed te bekijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.