Vlakken bolle zool van schaaf

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
57
35
Mortsel
Dag beste forumleden

De titel zegt het grotendeels, de zool van mijn nr3 staat meer bol dan ik zou willen accepteren, hoe krijg ik deze het beste vlak?
Ik heb al de standaard manier geprobeerd maar dit werkte niet echt.

Ik dacht om de schaaf ondersteboven in een bankvijs te klemmen en het midden te vijlen tot hij wat hol staat en dan vlakken op schuurpapier.
Is dit een goed/doenbaar idee?

Is de zool uberhaupt wel terug vlak te krijgen?

Vriendelijke groeten

Niko
 

Bijlagen

  • 20240627_230735.jpg
    20240627_230735.jpg
    78,2 KB · Weergaven: 42
  • 20240627_230738.jpg
    20240627_230738.jpg
    55,9 KB · Weergaven: 42

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.501
345
Torhout, België
Dag Niko, dat ziet er niet dramatisch uit op foto, dus moet wel lukken om te vlakken. Je idee om eerst enkel van het midden af te nemen is goed. Met een vijl kan, als het geen te agressieve vijl is. Andere mogelijkheid is de schaaf dwars heen en weer te bewegen over een strook grof schuurpapier op vlakke ondergrond.
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.887
928
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
of zorgen dat beide vlakken (=schaafzool en schuuroppervlak) tov elkaar gefixeerd zijn. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan schuurpapier op een glasplaat op een tafel en de schaaf monteren in een houder die maar in 1 vlak kan bewegen, zodat je m dus niet over de bolling heen gaat kantelen. Ik kan me voorstellen dat zo'n houder wel 'jury-rigged' in elkaar te flansen is in een houtwerkplaats? ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand en ornament

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
313
122
Zuid Holland
Sowieso wellicht interessant om wat strepen met een marker op de zool te zetten (gewoon diagonalw strepen, elke cm 1).
Daarna schuurpapier op een stukje vensterglas (lekker vlak) oid plakken enneen paar schuurbewegingen maken. Dan zienje haarfijn waar de problemen zitten.
De zool is echt vlak als alle strepen weggeschuurd worden. Op zich hoeft 100% vlak niet bij een schaaf maar rond, en voor de schaafopening moet de boel wel vlak zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.479
557
Je kunt toch ook alle strepen wegschuren op een bolle zool?

Met een holle zool op een schuurpapier dat recht gehouden wordt zal het diepste van de holle vorm strepen blijven vertonen tot als er genoeg materiaal van de zool is geschuurd en er op de diepste plaatsen geschuurd wordt.

Uit de vrije hand een bolle zool, of vouw aan een beitel, recht maken op een rechte schuurplaat ( diamant, schuurpapier op rechte drager ) is gewoon onmogelijk.

Met fixatie , zoals Henk het hierboven beschrijft, is wel een mogelijkheid.
Anders eerst wat hol maken en daarna recht, en oppassen dat je daarna niet terug bol gaat.

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.848
786
Enschede, Twente
Sowieso wellicht interessant om wat strepen met een marker op de zool te zetten (gewoon diagonalw strepen, elke cm 1).
Daarna schuurpapier op een stukje vensterglas (lekker vlak) oid plakken enneen paar schuurbewegingen maken. Dan zienje haarfijn waar de problemen zitten.
De zool is echt vlak als alle strepen weggeschuurd worden. Op zich hoeft 100% vlak niet bij een schaaf maar rond, en voor de schaafopening moet de boel wel vlak zijn.
Het is nagenoeg onmogelijk om uit de hand een schaafzool haaks én vlak te schuren. De beste methode is om het bij een metaalbewerker te laten doen. Die heeft de spullen, zoals een slijpinrichting met zo'n groot wiel - geen idee hoe dat heet - om dat perfect te doen (in de fabriek van de betere merken doen ze het ook zo, dus).
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
313
122
Zuid Holland
Het is nagenoeg onmogelijk om uit de hand een schaafzool haaks én vlak te schuren. De beste methode is om het bij een metaalbewerker te laten doen. Die heeft de spullen, zoals een slijpinrichting met zo'n groot wiel - geen idee hoe dat heet - om dat perfect te doen (in de fabriek van de betere merken doen ze het ook zo, dus).
Ja dat is inderdaad de mooiste oplossing. Maar ik weet niet of dat voor de gemiddelde schaaf echt opportuun is.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
364
157
56
Luzy Saint Martin
siliciumcarbide Gritt op een glasplaat (gelaagd) water en de zool vlak over de glasplaat in cirkels bewegen. Veel geduld en “elbow grease”.
Zo krijg je de zool weer vlak
 

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
57
35
Mortsel
of zorgen dat beide vlakken (=schaafzool en schuuroppervlak) tov elkaar gefixeerd zijn. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan schuurpapier op een glasplaat op een tafel en de schaaf monteren in een houder die maar in 1 vlak kan bewegen, zodat je m dus niet over de bolling heen gaat kantelen. Ik kan me voorstellen dat zo'n houder wel 'jury-rigged' in elkaar te flansen is in een houtwerkplaats? ;-)
Bedoelt u dan dat ik aan de zijkant een lange houten blok ofzo moet bevestigen zodat de schaaf niet heen en weer kan wiegen bij het schuren? Ik zal dan de blok niet op het schuurpapier kunnen houden toch?
 

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
57
35
Mortsel
Het is nagenoeg onmogelijk om uit de hand een schaafzool haaks én vlak te schuren. De beste methode is om het bij een metaalbewerker te laten doen. Die heeft de spullen, zoals een slijpinrichting met zo'n groot wiel - geen idee hoe dat heet - om dat perfect te doen (in de fabriek van de betere merken doen ze het ook zo, dus).
Haaks hoeft niet hoor, is voor niks nodig bij een nr 3 vind ik, vlakheid is wel heel belangrijk. U bedoelt een frees denk ik?
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
156
47
Delft
Het is nagenoeg onmogelijk om uit de hand een schaafzool haaks én vlak te schuren. De beste methode is om het bij een metaalbewerker te laten doen. Die heeft de spullen, zoals een slijpinrichting met zo'n groot wiel - geen idee hoe dat heet - om dat perfect te doen (in de fabriek van de betere merken doen ze het ook zo, dus).
Schuren lijkt me inderdaad niet de goede manier, maar met de hand vlak en haaks schrapen en leppen wordt al letterlijk al meer dan honderd jaar gedaan. Die vlakslijpbank heeft ook geleidingen, en met een beetje geluk zijn die handgeschraapt. Een schaaf opspannen en echt vlak slijpen lijkt me ook een beste uitdaging, want het gietstuk is relatief dun lastig op te spannen zonder het te vervormen. Zelfs Lie Nielsen wil niet beter garanderen dan 4 honderdste, en dat is eigenlijk helemaal geen spannende tolerantie om te halen, slechter dan de laagste tolerantieklasse voor een rei. Ik neem aan dat dat komt omdat een schaafzool vlak slijpen helemaal niet zo makkelijk is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.391
2.712
Totaal onzinnig verhaal. Zo'n schaaf is zo flexibel dat je dit elke keer opnieuw kan doen, als je de beitel opnieuw vast zet. En schrapen is eigenlijk niet bedoelt om iets wat nog niet vlak is, vlak te maken. Schrapen doe je na het slijpen. Deze schaaf kan je met een grote zoetvijl en een krijtblok prima vlak krijgen. Maar als je er wat op drukt, zoals je met schaven doet, dan druk je de zool weer wat bol, zodat het deel waar de beitel zit goed contact maakt met het hout. Dat is ook het probleem met betaalbaar slijpen van een schaaf. Doordat de schaaf na het gietproces niet een precies genoege vorm heeft, moet je referentievlakken frezen, om de schaaf op te spannen, voor verdere bewerkingen. Omdat de schaaf niet volledig ondersteunt wordt, kan je niet te zwaar slijpen, omdat je dan de vorm verandert. Maar als je veel keren licht slijpt, wordt de productie te duur. Er wordt dus bij de productie een middenweg gezocht, die zo goedkoop mogelijk, genoeg min of meer bruikbare schaven oplevert. Maar omdat het gietproces kleine variaties in de schaven oplevert, zullen er niet allemaal perfecte schaven uit de productie komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.