Vlak vandikte keuzestress

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
63
76
Vlissingen
Ben al een tijd aan het denken om een vandiktebank aan te kopen, ik heb een Inca vlakschaaf die het prima doet.De IGM met spiraalmes leek me een goede keuze, kost zeg maar €1000.
Anderzijds speelt het gebrek aan ruimte ook een rol, de Inca vlakbank neemt net zoveel ruimte in als een vlak-vandiktebank(je).

Twijfel dus flink tussen Inca houden en de IGM met spiraalmes kopen en dus weer minder ruimte of de Inca eruit en een nieuwe vvd bank aankopen. Voorkeur gaat dan toch uit naar de bekende merken, Dewalt D27300, Metabo HC260 en misschien ook de Holzman HOB260
Wat zou jullie voorkeur hebben met een budget van +/- €1500? Een spiraalmes zit er in deze prijsklasse niet in denk ik?

 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
158
59
Almen aan zee
Er bestaat toch ook een opzetstuk voor een Inca,
waarmee je op je huidige vlakbank ook vandikte kunt schaven
Is even zoeken maar zou een mooie oplossing kunnen zijn
1723242571405.png
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.143
909
Omgeving Leiden
Als je de ruimte had en de machines een vaste plaats kan geven, zou ik de IGM of een andere lunchbox vandikte kiezen. Over de Inca ben je immers tevreden en met twee losse machines hoef je niet om te bouwen, steeds anders in te stellen. Bovendien kan je een met lunchbox bredere werkstukken op dikte schaven.
Maar... ruimte is wel een punt, bij wie niet. Dan de metabo of de dewalt, bij de holzmann kan je de ruimte onder de machine immers niet benutten.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
596
15
Ik heb die Dewalt machine maar ben er niet erg tevreden over. Vandikte schaven gaat prima maar vlakken lukt gewoon niet goed.
 

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
81
6
INCA houtbewerkingsmachines
Bieden

Toevallig zie ik volgens mij net zo'n "vandikte-uitbreiding" voor jouw type vlakbank op MP voorbij komen. Wel inclusief vlakbank... Misschien heb je er wat aan.

Groeten,
Kees
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Ik heb zelf een HC260 en ben er tevreden mee.
Maar wanneer jij tevreden bent met de Inca voor het vlakken zou ik de IGM erbij kopen. Dan heb je een spiraalmes. Je hoeft niet om te bouwen.
En zo’n lunchbox machine is relatief compact (op te bergen); daar zou je toch altijd wel een plaats voor moeten kunnen vinden
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.886
Gaanderen
Nee, je hebt er geen echt spiraalmes in deze machine. Je hebt een as met wisselmesjes. Die zitten gewoon verdeelt op de as. Maar niet in een spiraalvorm zoals bij Felder. Ook maakt de IGM een behoorlijk geluid, veel meer dan een felder met spiraalas. Toch ben ik zeer tevreden met mijn IGM vandikte bank. Werkt fijn en het resultaat is top. Als vlakbank heb ik een shinko ook met kleine wissel messen. Ook deze maakt een behoorlijk geluid. Dan komt daar nog het geluid bij van de stofafzuiging. Ik zet de doppen wel op, ook voor een plankje,
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
158
59
Almen aan zee
1723371833112.pngDit is er eentje van Felder.
Kan me voorstellen dat het wel verschil maakt,
maar mag ook wel voor die prijzen

Ik hobel nog met m'n Elektra Beckum 260, ook fijn.
Maar ten opzichte van een IGM met wisselmessen is dat ook weer echt een oudere machine
 

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
63
76
Vlissingen
INCA houtbewerkingsmachines
Bieden

Toevallig zie ik volgens mij net zo'n "vandikte-uitbreiding" voor jouw type vlakbank op MP voorbij komen. Wel inclusief vlakbank... Misschien heb je er wat aan.

Groeten,
Kees
Wordt voor mij zowat een dag rijden, kan bijna niet verder weg zijn in Nederland
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.886
Gaanderen
Ik zou in ieder geval geen aanbetaling doen. Heb al enkele ervaringen. Juist met uithoeken van het land.
Dat wil niet zeggen dat dit hier ook het geval is.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
318
130
Zo ziet een Felder as eruit.
(wil trouwens niet zeggen dat die een beter resultaat geeft dan de hierboven getoonde uitvoering)

1723379436685.png
 

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
63
76
Vlissingen
Intussen veel gegoogelt en een top 4 gemaakt, volgorde is voorlopig de voorkeur. Houd in dat de Inca vlakschaaf weg kan, heb besloten dat het een iets meer professionele machine wordt.

- Axminster Workshop AW2260S Vlak- en Vandiktebank met Spiraalfrees 24 mesjes €1750 bij Gereedschap pro
- Hammer A2-26 geen spiraalas €1566 bij Felder
- Bernardo Abricht- und Dickenhobelmaschinen mit Spiralhobelwelle ADM 260 S / 230 V met 24 mesjes €1726
- Holzman HOB260ECOSMW2_230V Spiralmesserwelle mit 20 mesjes €1399


De Hammer lijkt mij de meest professionele machine en een scherpe prijs, kan de Axminster hiermee vergeleken worden? Keuzestress is nog niet over ;)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.266
599
Moordrecht
Het grote verschil met een echte spiraalas en een as met wisselmesjes in spiraalopstelling, zoals de Bernardo, is dat de mesje bij de Felder onder een hoek staan en zo meer snijden dan hakken. Ik heb de Bernardo (de AD260S, 400V) en ben echt supertevreden met het schaafbeeld, maar het is geen echte spiraalas dus. Het is wel echt makkelijk, mesjes draaien als ze bot beginnen te worden en je hoeft niets af te stellen aan de mesjes. Tafels stellen is wel een kunstje waar je zomaar een paar uur zoet mee kan zijn, dat gaat wat minder makkelijk, daarbij is de handleiding echt ruk van dat ding en heb ik het allemaal zelf uit moeten vinden.

Voor hobbymatig gebruik echter is het een meer dan prima ding en ben erg blij dat ik voor deze heb gekozen. Ik heb 'm wel 2e hands gekocht
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.