Vlak vandikte banken kwaliteit en merken..

Henk3D

Nieuw lid
8 okt 2024
16
0
Leveroy
Hallo allemaal,
Ik kijk hier al een tijdje rond en heb nog weinig geplaatst. Ik ben -van oorsprong- een bouwkundige die nog met hout en houtbewerkingsmachines heeft leren omgaan op de LTS en later de MTS.
En momenteel ben ik bezig een klein werkplaatsje in te richten. o.a. een CNC gekocht (die ik nog op moet bouwen) maar nu ook aan het kijken naar een Vlakvandikte bank.

Omdat ik op school met de professioneel machines heb leren werken spreken me de VVD banken die je op een tafel zet of met poten niet zo aan... En liefst wil ik er ook ongeveer 30 cm breed mee kunnen schaven. Ik heb ook al van alles bekeken op Youtube en ook website's van bedrijven die deze machines verkopen.. En ook hier op dit forum al reviews gelezen.. Veel machines lijken min of meer op elkaar. Soms lijkt alleen de kleur en het merk dat er op staat anders te zijn... Waarschijnlijk dus in de zelfde fabriek gemaakt!? Maar zijn ze ook intern het zelfde of laat het ene merk er een betere motor of ...... in stoppen dan het andere merk? Ik keek ook al eens bij HBM en die hebben ook verschillende machines (en ook andere merken) op hun website staan die lijken op merk X of op Y maar het 'merk' HBM lijkt op dit forum niet zo populair... Waarom wordt mij niet direct duidelijk.. de machines zullen waarschijnlijk in China gemaakt worden maar dat geldt denk ik ook voor vele andere merken...

En dan heb je tegenwoordig ook nog spiraal messen..

Dus zit me af te vragen of jullie me kunnen helpen om de voor mij juiste boom in het bos te vinden..

Alvast bedankt, Groet Henk

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
888
243
Twello
Het is altijd handig om aan te geven waar ongeveer je budget ligt.
Andere vraag die vaak voorbij komt is wat je van plan bent te gaan maken.
Beide antwoorden zullen beter tot een passend advies leiden.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
206
19
Neede
Dat iets in China gemaakt is zegt niets over de kwaliteit. Veel goed gereedschap wordt ook gewoon in China gemaakt. Het is de handelaar hier die bepaalt (zoals HBM) wat je terug krijgt voor je geld. Die stellen de kwaliteitscriteria, die doen de inkoop. De chineese fabrikanten bieden van alles aan, en de inkoper van HBM kijkt naar wat verkoopt. Record Power laat ook veel in China maken, maar dat zie je er niet aan af.

Wat VVDs betreft, zijn er een paar smaken;

- Europees: Hammer/Felder, SCM, Robland
- Europees onbekend: Ik zie wel eens machines uit Bulgarije komen, zitten 2 producenten. Een ervan is Tendotools, er is er nog een andere
- Chinees 'duurdere' import: Zoals Record Power, of de goedkopere Hammer machines. Van die Hammer machines weet ik de kwaliteit niet zo goed
- Chinees 'lekker betaalbaar'; zoals HBM, Bernardo, Holzmann, en nog een hele zwik aan 'labelaars'. Je komt in deze categorie veel machines tegen die er op de kleur en een enkel aanbouwdeel na identiek uit zien. Ik durf te wedden dat daar goede machines tussen zitten, maar je hebt wel een grotere kans op een 'maandag model'. De QC is naar de prijs ook wat 'relaxter'.

Wat spiraalmessen betreft, daar zit nogal veel verschil in. Kijk maar eens naar het aantal spiralen en mesjes per spiraal en de hoek waarin de mesjes op de as zitten. Het schijnt (aldus
, Machinenhandel Meyer) dat er veel spiraalassen zijn die vergeleken met gewone messen niet wezenlijk veel beter zijn. Dat durf ik niet helemaal te zeggen, mijn machine met spiraalas staat namelijk pas net op z'n plek.

Ik zou in je achterhoofd houden, als je een nieuwe machine koopt, ze zijn zwaar en lastig te verplaatsen. Als er wat mee aan de hand is en hij moet terug naar de verkoper dan wil je dat niet richting duitsland of een ander ver oord doen. Je steekt er ook snel al een beste bak geld in.

In combinatie met wat Vurenhout hierboven zegt zou ik lekker rond gaan kijken, HBM bezoeken, Baptist bezoeken, misschien naar Felder in Barneveld, dan heb je een goed beeld van wat je krijgt voor je geld.

• Leuk
Waarderingen: Henk3D en ZotVanHout

Henk3D

Nieuw lid
8 okt 2024
16
0
Leveroy
@Vurenhout,
Ik wil tbv cnc werk massief hout voorbereiden. Maar ook meubels. Voor het maken van bredere bladen moet ik het hout dan sowieso breder maken door smallere delen aan elkaar te lijmen. En ik heb ook nog een paar gezaagde paar eiken stammen waarmee ik aan de slag wil...

@SimondelaCourt, dank je voor je uitgebreide reactie!
Het filmpje over de spiraal messen had ik -gedurende mijn zoektocht- al eens bekeken.. Als je wil zien hoeveel mesjes er op zo'n as zitten en hoe ver van elkaar dan is het 'in real-life' zien denk ik de beste manier om dat te beoordelen..
Baptist staat op mijn lijstje om te bezoeken want ik ben er nog nooit geweest en van wat ik op hun website heb gezien hebben ze een heel breed assortiment!

Bij HBM ben ik een aantal maanden geleden al eens in de winkel geweest. Ze hadden toen een selectie VVD's staan. Vooral de kleiner. Maar van de huidige wat zwaardere machines met zwarte basis en blauwe bladen hebben ze de meeste alleen online te koop en een beperkte sectie wel in de winkel op voorraad en nog minder zijn er in de showroom/winkel zijn er nog minder te bekijken..(heb ik aan HBM gevraagd via chat) Dus daarvan kun je dan alleen van de foto's en de specificaties in de handleiding (link bij machine op website) een indruk van de kwaliteit krijgen.. dat werkt voor mij niet

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
196
63
Ik ben zeer tevreden met mijn Hammer A3-31 met spiraalas, alhoewel ik de messen nog niet heb hoeven draaien (hobbymatig gebruik). Dat is denk ik veel tijdrovender dan de traditionele rechte messen.

Het schaafresultaat (beter voornamelijk bij hard en hout met wildere nerven) en afgenomen spanen zijn ook anders (kleiner, waardoor de afzuigerzakkken minder snel vol raken).

• Leuk
Waarderingen: Henk3D

Henk3D

Nieuw lid
8 okt 2024
16
0
Leveroy
@jmartens
Goed om te horen dat je tevreden bent over je Hammer A3-31 VVD.
Op zoek naar meer info loop ik bij Felder tegen een registratie aan voor ik daar prijzen van mag zien..

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
420
410
Hier ook een tevreden hammer gebruiker. de A3-26 met spiraalas. Kan beamen wat hierboven staat. Volgens mij zijn de spiraalassen ook wat stillen dan de reguliere messen.

Achteraf had ik liever de 31cm versie gehad... de footprint van beide is niet zo enorm anders.

dus wel een beetje jaloers op jmartens :)

• Geweldig
Waarderingen: jmartens

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
196
63
@jmartens
Goed om te horen dat je tevreden bent over je Hammer A3-31 VVD.
Op zoek naar meer info loop ik bij Felder tegen een registratie aan voor ik daar prijzen van mag zien..
Misschien wel de moeite waard er loopt op dit moment weer een 'fabrieksprijzen' actie, scheelt toch alweer een paar honderd euro. Wellicht dat je een mooie deal kan krijgen.
Ik heb destijds een tweedehands gekocht bij hen, maar omdat ik wel wat kon wachten heb ik toen voor dezelfde prijs een nieuwe af fabriek gekregen. Wellicht dat het nog loont om even te vragen of ze ook nog tweedehands hebben staan en voor welke prijs.

Henk3D

Nieuw lid
8 okt 2024
16
0
Leveroy
Ik krijg de indruk dat ik andere prijzen zie dan klanten die al bij hun gekocht hebben..
Ik zie bv. een A3-26 bij de aanbiedingen staan die € 3.655,- incl. btw moet kosten..

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
196
63
Oh en eind mei is La Ligna in Hamburg. Op beurzezn willen ze ook nog wel eens wat aanbiedingen doen maar dan moet je daar op de beursvloer met ze onderhandelen en vaak ook direct offerte ondertekenen.

Bovendien kan je daar dan soms ook de modellen van meerdere leveranciers zien, weet echter niet hoeveel ze van de laaggeprijsde modellen hebben staan, hun topmodellen staan er vanzelfsprekend altijd.

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
196
63
Ik krijg de indruk dat ik andere prijzen zie dan klanten die al bij hun gekocht hebben..
Ik zie bv. een A3-26 bij de aanbiedingen staan die € 3.655,- incl. btw moet kosten..
Ik zou gewoon eens met ze bellen of een terugbelverzoek via de site doen. Kan je dan eens horen wat ze je te bieden hebben...

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.923
2.487
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zou ik kunnen doen! Maar ik vrees dat er niet ineens de helft vanaf gaat om binnen mijn budget uit te komen..
dan is jouw budget 2.000 euro
ook de kleinste robland zit daar ver boven
ik zou een 2dehandse zoeken
een degelijke, want die behouden hun marktwaarde
laatste kans ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.923
2.487
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dus zit me af te vragen of jullie me kunnen helpen om de voor mij juiste boom in het bos te vinden..
deze dus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.