Vlak en Vandikte bank problemen

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Zonet de aandrijfriem van m'n vlak en vandikte bankje verbrand : ik heb dus dit bankje, ik weet het, het is chinees speelgoed:(. Het wordt trouwens ook verkocht onder andere merknamen (Woodstar, Güde enz.). Maar ja, het is compact en ik was ermee gesteld en je kan er wel planken mee schaven.
Probleem : de riem is een multi-V riem 5PJ780 en die vind ik niet terug bij de gekende riemfabrikanten (Conti, Gates, Optibelt,... ) de riem in mijn machientje is door SANSU belts gemaakt van CHENG CHAO. Bij dit type elastische riemen is het wel belangrijk om de juiste lengte te hebben, je hebt immers geen riemspanner waarbij je een licht afwijkende lengte kan compenseren. Ik zoek dus een vervangriempje voor dit toestel en indien mogelijk ineens ook eentje voor het andere riempje dat erin zit : 3PJ722, dat zag er me ook niet meer zo gezond uit.
Hoe dan ook, ik ben dat ding beu. Ik denk eraan om een Elektra Beckum/Metabo HC260 op 230V AC te kopen. Als ik het hier zo lees, is dat wel aanvaardbaar van kwaliteit en nog altijd redelijk compact. Misschien kan ik er een 2-de hands vinden, liefst niet te ver weg (300km rond Luxemburg is nog te doen), heb nog niet echt gezocht. Wat zijn de punten om vooral aandacht aan te besteden bij het aanschaffen van zo'n occasiemachine. Ik vermoed dat deze zoals de meeste toestellen zijn typische zwakke punten heeft die eerst kapot gaan of sleet vertonen.
Zijn er anders nog andere alternatieven? Belangrijk voor mij is dat het op 230V AC werkt, compact is, vlak en vandikte doet voor minimum 254mm:confused:.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Groetjes,
Pascal
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
De aandrijfriem is misschien te koop bij http://ersatzriemen-schnellversand.de/
Als 't zo'n chinees is die ook bij HBM machines in Moordrecht te koop is bestaat er een goede kans dat zij zo'n riem wel hebben.

Als je een andere gebruikte Vlakvandikte koopt: Ik ben zéér tevreden met mijn Inca. 't Is een oudere machine, Zwitsers fabrikaat.
Alleen de vandikte hoogte is geen 254 mm, maar houdt bij 160 mm op.

Suk6 met de zoektocht,

Peter
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
En er zijn ook nog bedrijven waar je die dingen op lengte en breedte kunt bestellen dus wanhoop niet...
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Bedankt voor de reacties. Ik heb contact op genomen met de klantendienst van Castorama, normaal gezien zouden die toch de benodigde riem moeten kunnen leveren. Als dat niet zo moest zijn, heb ik een riem bij Contitech gevonden, een 5PJ787. Deze zou ook wel passen mits de motor een beetje te verplaatsen.
Anderzijds is gisteren m'n Metabo HC260 geleverd:), normaal gezien kan ik deze namiddag monteren.
Groetjes,
Pascal
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
De HC 260 is ondertussen gemonteerd. Gisteren bezig geweest met het afregelen van de uitvoertafel. Ik heb ze nu tot op 0.1mm geregeld. Dat laatste 10de is wel niet zo gemakkelijk te elimineren. Zijn er eigenlijk richtlijnen voor de nauwkeurigheid bij het afstellen van de tafels?
Groetjes,
Pascal
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
De uitvoertafel is geregeld : minder dan 0,1mm, ook na verwijderen en weer aanbrengen.
De messen zijn geregeld.
Nu nog de aanslag regelen: dat lukt dus niet : er zijn 2 regelschroefjes voorzien voor 90° en 45°. Maar vanaf dat je de aanslag lost om anders in te stellen, moet je weer bijregelen. Bovendien zat er een plastic moer op de schroef om de hoek van de aanslag vast te zetten. Die is (met het testen van de repeteerbaarheid) al gesneuveld:(. Metabo zou toch moeten weten dat zoiets niet duurzaam kan zijn, dat valt me ferm tegen van hen. Het gevolg was dus dat ik een paar uur heb mogen staan zagen en vijlen om een nieuwe moer te maken. Een blokje staal, gaatje erin, draad in getapt en draadeind met Loctite erin geplakt :
IMGP3912.jpg
Er is ook goed nieuws, de machine is merkelijk stiller met minder trillingen en geeft een mooier schaafbeeld:). Bij het vandikte schaven geen of weinig snipe, hangt vooral van de bediener af;). Al bij al ben ik (tot hiertoe) tevreden met m'n aankoop.
Ik heb ondertussen dan toch bericht van Castorama gehad, ze hebben me een offerte gestuurd voor een vervang riempje +25€ inclusief verzendingskosten, maar ik moet het wel bij hun in de winkel komen bestellen:confused:...
Groetjes,
Pascal
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.