Visgraat vloer leggen en een vraag

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Één van de projecten tijdens de grote verbouwing was het leggen van een parketvloer in visgraat motief. Dit was een van de mooiere, maar zeker ook stressvolle ervaringen van de verbouwing (en we moeten nog een verdieping...). De parketteur heeft ons een stukje op weg geholpen
IMG-20210717-WA0005.jpg
Breed opgezet, waar we tegenaan verder konden leggen. Dit maakte niet alles gemakkelijker, omdat je niet rij voor rij kunt leggen maar in een W vorm.
Waar we ook achter kwamen: met lijm glijdt een stuk makkelijker dan zonder...... We hadden een paar vierkante meter gelegd, en bij het eroverheen lopen verschoof de hele boel, kieren overal.. Stress, ellende, hoe krijg je die nu weer weg in drogende lijm.
IMG_20210724_200212791.jpg
Het lijkt van dichtbij dramatisch.. Kunnen jullie het spotten?
Met het verder leggen hebben we de kiertjes wat kunnen middelen, gelukkig.
IMG_20210726_113117134.jpg
Uiteindelijk zijn we erg blij met het resultaat! Maar toen...
IMG_20210728_173226720.jpg
We hebben dagenlang gezocht naar "de perfecte vloer" en we hielden erg van het onbehandelde uiterlijk. Thuis heb ik een aantal eiken meubels behandeld met skylt staan. Voor de vloer wilden we graag een "onzichtbare" olie, wat op aanraden van een verkoper osmo kleurloze hardwax olie werd.
Tsja, ik vind de vloer erg mooi levendig, maar zoals ziet toch veel donkerder / geler en glanzend (zal minder worden met zepen).. Hardwax is niet zo makkelijk te verwijderen, toch? Ergens zou ik wel graag dat onbehandelde uiterlijk terug willen, door een ander product te proberen, maar de hele vloer schuren, zie ik niet zitten.. Tips iemand?
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Geen andere optie dan schuren helaas...

Foute info van de verkoper, Osmo kleurloze hardwax olie is niet onzichtbaar maar maakt het hout donkerder.

Daarom altijd eerst een staaltje zetten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Hebben jullie de parketdelen direct op de ondervloer gelijmd? Meestal wordt er eerst een ondervloer van spaanplaat broodjes gelegd en wordt daar de parketvloer op gelijmd en genageld. Dan heb je geen last meer met verschuiven. Jullie hadden nog geluk dat het grote delen waren.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Wij hebben ook een visgraat gelegd maar dan kleine plankjes en wel met mdf als ondervloer. Wat ik gedaan heb ik de middelste baan eerst gelegd en die laten drogen. Op die manier had ik een vaste kant om tegen aan te werken en in de haak te blijven.

Ik zie ook dat jullie vrij grote delen in hebben gelijmd, zelf heb ik dat baan voor baan gedaan.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Meh, jammer. Op zich maakt het de vloer mooi levendig, dus een ramp is het ook niet. Dan zien we wel wat we over een jaar of 10 doen :p

Het zijn geen massieve planken, 4mm toplaag eiken op 12mm multiplex, op deze manier geschikt voor vloerverwarming. Inderdaad direct op de betonvloer verlijmd.

Boven gaan we inderdaad baan voor baan leggen. You live, you learn.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Uiteindelijk zijn we heel blij met uiterlijk van de vloer! :)

Maar, altijd de maar.... Ik denk dat ik de hardwax olie te schraal heb opgebracht, drupjes water trekken snel in de vloer en laten dus vlekjes achter.
Hoort dit bij een vloer die in de (hardwax) olie staat? Zo niet, wat kan ik er nog aan doen?
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Yep, twee laagjes. Ik heb de waarschuwing om vooral niet teveel olie te gebruiken waarschijnlijk te veel ter harte genomen en te weinig gebruikt (en te veel gepoetst met de machine wellicht).
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
Wij hebben ook een visgraat gelegd maar dan kleine plankjes en wel met mdf als ondervloer. Wat ik gedaan heb ik de middelste baan eerst gelegd en die laten drogen. Op die manier had ik een vaste kant om tegen aan te werken en in de haak te blijven.

Ik zie ook dat jullie vrij grote delen in hebben gelijmd, zelf heb ik dat baan voor baan gedaan.
Ook precies de manier om het kieren te voorkomen. Als je in W-vorm gaat leggen verloop je stiekem toch wat naar links of rechts. Wat voor het oog niet bijna niet opvalt maar je ziet het in de kleine details 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Mooie vloer. En knap gedaan om het zelf te leggen. Heb je nog overwogen om keramisch parket te gebruiken ipv echt hout?
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Dankje Guido! We zijn er ook erg blij mee (afgezien dat water vlekken geeft, er moet nog wat geëxperimenteerd met olie worden)!

Pvc en keramiek allebei overwogen, maar hout vonden we toch het mooist en het meest natuurlijk. Qua effect van de vloerverwarming, looks en feel erg tevreden over!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.