visgraat tafel van acacia

basjjjeee

Nieuw lid
14 apr 2021
1
0
elst
ik krijg van iemand de vraag of ik zn tafel kan maken en ik heb ff nagedacht maar dat kan nog weleens pittig worden want acacia parket is niet te vinden en fineer heb ik zo ook geen adressje voor... weet iemand nog een plek waar ze me aan 1 van de 2 kunnen helpen?

mvg Bas Rodenburg (P.S.) dit is het eerste wat ik hier upload
 

Bijlagen

  • vissegraat tafel.JPG
    vissegraat tafel.JPG
    68,8 KB · Weergaven: 46

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
ik denk dat je ook naar robinia kan zoeken
dat lijkt een synoniem voor acacia te zijn

Robinia is valse acacia, dus een andere soort die er qua blad op gelijkt. De tafel op de foto is wellicht een Aziatische Acaciasoort. Als je het geluk hebt nog iets massief te vinden in een meubelzaak, dan is het veelal gelabeld als Acacia. Ik vind het wel mooi hout qua kleur en tekening, maar mocht ik een tafel laten maken zou ik toch liever voor lokaal hout kiezen als opdrachtgever. Dat zeg ik nu terwijl ik de laatste hand leg aan mijn tuintafel uit jatoba :unsure: Dat heb ik wel gekocht uit een faillissement, om mezelf wat goed te praten. Ik wil maar zeggen, probeer de opdrachtgever eerst eens te overtuigen van de duurzaamheid van lokaal hout.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Robinia is valse acacia
daarin treed ik jou bij
op onderstaand adres staat immers 'pseudo-acacia'
Robinia is de commerciële naam voor de botanische soort Robinia pseudoacacia L. en behoort tot de familie van de Leguminosae.
mocht ik een tafel laten maken zou ik toch liever voor lokaal hout kiezen als opdrachtgever.
op bovenstaand adres staat ook het onderstaande
na 419 jaar mogen we zeggen dat die boom 'van hier' is
Robinia komt oorspronkelijk uit het Oosten van de Verenigde Staten. De Franse hofbotanicus Jean Robin introduceerde hem in 1601 in Europa. De boom verspreidde zich snel over heel Midden-Europa.

robinia is hier reeds ter sprake gekomen
een paar leden hebben er mee gewerkt
mijn leraar hout heeft mij ooit verteld dat in zijn tijd de valse acacia hier wijd verspreid was, maar ze allemaal gekapt zijn omwille van de duurzaamheid van het hout, en niet meer aangeplant omdat het hier economisch niet meer haalbaar was
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
daarin treed ik jou bij
op onderstaand adres staat immers 'pseudo-acacia'
Robinia is de commerciële naam voor de botanische soort Robinia pseudoacacia L. en behoort tot de familie van de Leguminosae.

op bovenstaand adres staat ook het onderstaande
na 419 jaar mogen we zeggen dat die boom 'van hier' is
Robinia komt oorspronkelijk uit het Oosten van de Verenigde Staten. De Franse hofbotanicus Jean Robin introduceerde hem in 1601 in Europa. De boom verspreidde zich snel over heel Midden-Europa.

robinia is hier reeds ter sprake gekomen
een paar leden hebben er mee gewerkt
mijn leraar hout heeft mij ooit verteld dat in zijn tijd de valse acacia hier wijd verspreid was, maar ze allemaal gekapt zijn omwille van de duurzaamheid van het hout, en niet meer aangeplant omdat het hier economisch niet meer haalbaar was
Ik bedoelde dus dat het acaciahout uit Azië niet lokaal is. Uiteraard is Robinia dat wel, als het uit Europa komt tenminste.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.