Vintage Spijlen stoel opknappen

Domi

Nieuw lid
2 aug 2024
1
0
Groningen
Hallo! Ik heb een poos terug een aantal leuke vintage spijlen stoelen gekocht. Erg blij mee. Alleen, nu zitten twee van de zes spijlen los aan de bovenkant van de zitting. De rest wil ik ook graag los krijgen zonder dat ik het houtwerk beschadig en het daarna netjes weer kan verlijmen. Heeft iemand een tip hoe ik dit los kan krijgen? Ik heb al met een hamer en een theedoek geprobeerd de rest (zachtjes) ook los te bikken maar ben bang dat ik het houtwerk beschadig. Toch even doorzetten? Of moet ik het lijm oplossen (op een bepaalde manier)?

Groetjes!

Bijlagen

• IMG_3353.jpeg
    IMG_3353.jpeg
    73,7 KB · Weergaven: 13
  • IMG_3354.jpeg
    IMG_3354.jpeg
    45,6 KB · Weergaven: 10

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
57
46
Den Haag
Het werkt niet altijd maar je kan de lijm week maken en de verbinding lossen met brandspiritus. Als je een plastic fles kan kopen waar je zo'n klein spuitmondje ziet als de grote dop er af is dan kun je in dat spuitmondje een lucifer of andere spaan van zacht hout steken die je schuin afsnijdt. Je fles is dan een druppelaar. Je zet je stoel zo dat je de spiritus in de holte kan laten lopen. Test vantevoren eerst of de afwerking van je stoel niet ongewenst reageert op de spiritus. Succes en welkom hier.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.224
958
Omgeving Leiden
Als je de boel weer in elkaar lijmt, gebruik dan beenderlijm. Bijn dit soort constructies is het een kwestie van tijd voordat er weer een spijl los komt te zitten.
Wanneer je beenderlijm verwarmt met een föhn wordt het weer vloeibaar zodat je dan de spijlen makkelijk los krijgt.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
438
176
Leuk klusje! Ik heb onlangs een schommelstoel weer opgelapt. Die had 8 rugspijlen en losse armleuningen, met het grote verschil dat eigenlijk alles al direct los kwam.

De spijlen die niet direct los kwamen heb ik verwijderd door ze langzaam onder spanning te zetten. Bij de meeste snelspanklemmen kan de bekken omdraaien, en dan drukken ze naar buiten.
Soms is het nodig om de verbinding eerst te schrikken met een zware hamer en een blokje hout ter bescherming. Een theedoek dempt de klap teveel. En gebruik liever een zwaardere hamer in plaats van harder slaan.

Daarna alle oude lijmresten met een schraapstaal verwijderd en alles opnieuw gelijmd met normale witte houtlijm.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.