Vintage dressoir bijwerken

Lenie

Nieuw lid
31 mrt 2022
2
0
Velp
Beste lezers,

Ik heb een prachtig vintage dressoir waarvan de bovenkant niet meer mooi is.
Iemand advies hoe ik dit weer mooi in originele staat kan brengen zodat bovenkant er hetzelfde uit ziet als deuren? Lak/ Olie? schuren?image1.pngimage2.jpeg

J

j1eke

Guest
Schuren is altijd een risico. Als het blad massief hout is kun je dit gerust doen. Als het fineer is, dan moet je wel eerst de dikte weten zodat je er niet per ongeluk doorheen gaat, anders afbijt gebruiken. Met schuren gaat mogelijk ook eventuele andere historie verloren, deukjes en dergelijke.

Mochten de kringen er niet uitgeschuurd worden dan kun je oxaalzuur (of ontweringswater zoals het kant en klaar product heet) gebruiken na de afbijt of het schuren. Ontweringswater is gewoon bij de Gamma te krijgen.
Daarna zou ik hem behandelen met schellak vior de kleur en als je hem erg goed beschermd wilt hebben eventueel dan nog een laklaag erover of gewoon in de was zetten.

Mocht je helemaal weinig willen doen en ook de kringen bewaren, dan kun je hem inderdaad oliën als hij ook geolied was. Als er wel een laklaag oid op zit, dan zou je ook een warm gekleurde was kunnen proberen. Nog een andere eenvoudige optie is ontvetten en dan schellak erop om er weer wat kleur aan te geven.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.452
3.219
Die jaren 60 meubels hebben alleen een teak fineerlaag. Daar onder zitten vurenhouten latjes. ze werden normaal onderhouden door ze regelmatig in de teakolie te zetten.

J

j1eke

Guest
Die jaren 60 meubels hebben alleen een teak fineerlaag. Daar onder zitten vurenhouten latjes. ze werden normaal onderhouden door ze regelmatig in de teakolie te zetten.
Ja, ik zat alleen een beetje met het kleurverschil. Was wat aan het twijfelen of het alleen verbleekt was of dat er al een keer een andere laag op de bovenkant was gekomen. Ik weet niet precies hoe watervlekken in een geolied oppervlak eruitzien, misschien kan dat wat helpen?

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
624
203
Zutphen
Probeer eerst met teakolie of paraffine olie een klein proefstukje, ondertussen verwarmen met föhn of voorzichtig hetelucht pistool. Als aangegeven het is dun teak fineer.

J

j1eke

Guest
Ja, dat zei ik ook helemaal niet duidelijk. Altijd van licht naar zwaar ingrijpen gaan, zeker met zulke meubels. Gewoon eerst het advies van de beide heren volgen en pas als dat niet lukt verder kijken. Hopelijk komen de vlekken er wat uit.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.