Viking bordspel (Hnefatafl)

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik moet zeggen dat ik nu al fan ben en erg benieuwd naar het eindresultaat! Dit is typisch iets wat ik zelf nog wel een keer zou willen proberen te maken (met nul ervaring in houtsnijden).
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Hoe meer details, hoe meer er kan afbreken of beschadigen. Bij een spelbord is het ook wel waarschijnlijk dat de stukken soms gaan vallen of dat de spelers er lomper mee omgaan, dan je zou wensen.
Ah zo, op die manier. Met details bedoel jij dat er fragiele onderdelen aan te pas komen. Dat zou inderdaad ook het mooiste zijn, dat een viking dan bv. zijn arm omhoog heeft, met een bijl in de aanslag. Maar dat gaan we dus niet doen :)

Ik moet zeggen dat ik nu al fan ben en erg benieuwd naar het eindresultaat! Dit is typisch iets wat ik zelf nog wel een keer zou willen proberen te maken (met nul ervaring in houtsnijden).
Bedankt voor de aanmoediging. Zo te horen zitten we beetje op zelfde niveau (=nihil :p), dus hopelijk kan ik je inspireren. Ik ben ondertussen al iets verder met mijn proefstukje. Ik post eerstdaags het resultaat.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik ben weer wat verder geraakt:
IMG_20220112_220410.jpg

Dit is denk ik het detailniveau dat ik wil aanhouden voor alle speelstukken. Deze is qua verhouding toch niet helemaal verkeerd naar mijn gevoel, dus ik hou hem als voorbeeld. Ik moet hem wel maatje kleiner maken, om geen gigantisch speelbord te moeten maken. Achterkant moet nog afgewerkt worden:

IMG_20220112_220446.jpg
Je kijkt er sowieso ook op tijdens het spelen, dus dit moet nog beter. Maar ik ben beetje inspiratieloos. Iemand suggesties?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Je zou de achterkant van het hoofd, nek en schouders erin kunnen snijden. Het lichaam blijft dan redelijk basis, maar dat past ook weer goed bij een spelstuk.
Ja, da zou ik kunnen doen. Ik kan echter slecht tekenen. Heb je hier een voorbeeldje van? Ik heb ondertussen ook nog dit gevonden als alternatief:

c0aa5a094335726a1b31b81bf2ac3390.jpg
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
eerder maakte je de opmerking dat je het spel van boven wilt zien. Een terechte, veel beter overzicht. Wij spelen het dan ook met go-stenen. De koning heeft een stickertje van een appel oid.

eenvoud van stukken heeft ook meer overzicht. je zou hier gebruik van kunnen maken door de soldaten zo eenvoudig te houden als in de eerste versie,maar we rond.

Op de koning zou je je dan volledig uit kunnen leven. Als je dan nog tijd in de competitie hebt kun je stap voor stap de soldaten meer detail geven

gewoon hardop de denkend.

vind het we grappig die eerste foto's, alsof het het project is begonnen onder de oude boom bij volle maan 😉
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
eerder maakte je de opmerking dat je het spel van boven wilt zien. Een terechte, veel beter overzicht. Wij spelen het dan ook met go-stenen. De koning heeft een stickertje van een appel oid.

eenvoud van stukken heeft ook meer overzicht. je zou hier gebruik van kunnen maken door de soldaten zo eenvoudig te houden als in de eerste versie,maar we rond.

Op de koning zou je je dan volledig uit kunnen leven. Als je dan nog tijd in de competitie hebt kun je stap voor stap de soldaten meer detail geven

gewoon hardop de denkend.

vind het we grappig die eerste foto's, alsof het het project is begonnen onder de oude boom bij volle maan 😉
Daar heb je wel een punt, Knotwilg. Eenvoud komt de speelbaarheid ten goede. We zullen eerst eens kijken hoe vlot alle soldaten kunnen uitgesneden worden, en als dat niet vlot zullen we overschakelen op plan B.
Haha, ja, die eerste foto's zijn inderdaad wat mysterieus. Het schijnsel is dat van mijn werkplaats, en niet van de maan :). Ik heb geen stofafzuiging binnen, dus het machinaal zaagwerk moet buiten gebeuren. En doordat de dagen kort zijn... Ik beloof er geen gewoonte van te maken om in het halfduister zaagwerk te verrichten :p
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ondertussen heb ik de achterkant ook wat verder vorm gegeven:

IMG_20220117_231410.jpg

Ik zou eventueel nog textuur kunnen aanbrengen in de mantel, maar ik ga het hierbij laten, omdat het een prototype is. Al bij al nog goed gelukt, al zeg ik het zelf :). Enig foutje is dat er niet genoeg hout was voor een volledig schild:

IMG_20220117_231508.jpg

Dit ga ik oplossen door een lipje te laten staan aan het blokje. Zoals reeds gezegd maak ik de volgende soldaten een maatje kleiner (van 30x30 naar 25x25):

IMG_20220117_231530.jpg

Als dat ook goed uitdraait, schakel ik een versnelling hoger.
Het uiterste puntje van mijn mesje is er helaas wel afgebroken. Moet ik dit maar voor lief nemen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.