vierzijdige schaafbank

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
241
15
uden
hallo luitjes
Ik heb een grote voorraad ruwgezaagde grenen planken die ik rondom geschaafd wil hebben.
Nu leg ik ze eerst op de vlakbank en daarna gaat het door de vandiktebank en dan wordt de zijkant gestreken.
Maar dit duurt mij te lang.
Ik wil het gaan doen met een vierzijdige schaafbank,
echter begreep ik van collega's dat er een verschil is.
Bij de ene vierzijdige gaat de plank er krom is en komt er krom uit omdat deze aan de bovenkant aangedrukt wordt,
bij de andere gaat de plank er krom in en komt er recht uit omdat de plank aan de zijkant aangedrukt wordt.
Wie kan me daar wat meer over vertellen want ik ben uiteraard op zoek naar het 2e model.
Er schijnt ook een Variplan beitelblok te zijn van Leitz wat een spekglad resultaat geeft, zelfs rondom een noest.
Wie heeft daar ervaring mee?
Het zijn beitelblokken die alleen in een vierzijdige zitten want de maximale breedte is ca 26cm.

Jan
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Ik heb een Chambon Euro 2000 vierzijdige schaafbank maar die heeft maar een bereik van 100x180mm.
Het is inderdaad zo dat als je hier kromme en scheluwe planken met schaaft dat ze er ook zo uit komen, maar ze komen er wel rechter uit hoor.
Dit geld vooral voor de dikte want in de breedte schaaf je wel recht.
De machine drukt inderdaad het hout plat op de tafel en bij dun hout is dat dan niet ideaal, bij dik hout (zoals raamkepers) schaaft dit wel vrij goed recht.
Het is wel zo dat je planchetten beter en dikker kan schaven met een vierzijdige schaafbank dan met de vlak/vandikte (een planchet moet in de dikte niet 100% recht zijn omdat je die altijd monteert of lijmt op een rechte ondergrond en dan maakt dat weinig uit)

Maar een machine die enkel langs de zijkant aandrukt daar heb ik nooit van gehoord, en eerlijk gezegd dit lijkt mij ook niet te kunnen omdat het hout altijd op de vlaktafel dient gerukt te worden om goed te kunnen schaven.

Wat er wel bestaat dat zijn vierzijdige schaafbanken met een een groeven bed, deze hebben dan ook een extra vlakas die eerst een tand profiel schaaft dat in een groeven bed past op die manier beperk je het door drukken van het hout door de drukwalsen.
Dit tandprofiel word dan weg geschaafd door de 2de vlakas die wel gewoon rechte messen heeft.
Uiteraard kost dit wel meer dikte.

Mijn machine is uitgerust met Bulldozer schaafasses waar HM wegwerpmessen in zitten, dit schaaft erg goed.

Iets of wat vierzijdige schaafbank in goed werkende staat kost toch snel een duizend of 8...
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
241
15
uden
dag Kris
Bedankt voor het antwoord, daar kan ik wel wat mee.
Weet je toevallig ook in welk merk vierzijdige zo'n groevenbed zit?
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Een groeven bed is vrijwel altijd een optie , geen idee bij werk merk dit standaard zou zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.