Vierkant potje met deksel

Jasper de Bruin

Actieve deelnemer
25 nov 2014
25
46
Emmeloord
Ik ben de laatste tijd een beetje aan het experimenten met "vierkante" schaaltjes en potjes.
Best lastig, vooral als je een mooi dun schaaltje wil maken. Na een aantal pogingen die niet naar mijn zin waren eerst maar eens een minder fragiel werkstukje gemaakt. Dan is allemaal wat stabieler en kan je het nog best goed draaien zonder al te grote uitdagingen. Dat heeft geresulteerd in bijgaand potje met deksel, uit plataan en zebrano.
Het dekseltje is uit een stuk. Eerst een soort kommetje bovenop gedraaid en daarna met een Japanse trekzaag er twee kanten vanaf gezaagd.
Afmeting; het uitgangsstuk voor het potje was 15x15 cm de totale hoogte is 10 cm, geschuurd tot korrel 320 en een laagje verbeterde Danish Oil.

Bijlagen

• IMG_1018.jpg
    IMG_1018.jpg
    83,1 KB · Weergaven: 27
  • IMG_1019.jpg
    IMG_1019.jpg
    77,6 KB · Weergaven: 24
  • IMG_1020.jpg
    IMG_1020.jpg
    42,8 KB · Weergaven: 26
  • IMG_1022.jpg
    IMG_1022.jpg
    59,8 KB · Weergaven: 27

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
480
291
‘s-Hertogenbosch
Ik ben de laatste tijd een beetje aan het experimenten met "vierkante" schaaltjes en potjes.
Best lastig, vooral als je een mooi dun schaaltje wil maken. Na een aantal pogingen die niet naar mijn zin waren eerst maar eens een minder fragiel werkstukje gemaakt. Dan is allemaal wat stabieler en kan je het nog best goed draaien zonder al te grote uitdagingen. Dat heeft geresulteerd in bijgaand potje met deksel, uit plataan en zebrano.
Het dekseltje is uit een stuk. Eerst een soort kommetje bovenop gedraaid en daarna met een Japanse trekzaag er twee kanten vanaf gezaagd.
Afmeting; het uitgangsstuk voor het potje was 15x15 cm de totale hoogte is 10 cm, geschuurd tot korrel 320 en een laagje verbeterde Danish Oil.
Ziet er goed uit 👍🏼

• Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

Jasper de Bruin

Actieve deelnemer
25 nov 2014
25
46
Emmeloord
N
Mooi gedaan. Vraagje heb je hulphout gebruikt zodat onderste deel eerst rond was en hout niet 'uitgebroken' is?

Mooi gedaan. Vraagje heb je hulphout gebruikt zodat onderste deel eerst rond was en hout niet 'uitgebroken' is?
Nee, geen hulphout gebruikt. Beginnen met een vierkant stuk. Eerst de onderkant gedraaid, met een tenon zodat je later de bovenkant kunt draaien.
Ik ben er nog niet helemaal uit of dit de beste manier is. Na nog wat geëxperimenteer denk ik inmiddels dat je beter eerst de bovenkant kunt draaien en dan aan de onderkant langzaam aan naar binnen werken zodat de dunne "pootjes" wat stabieler blijven. Bij dit werkstuk viel het wel mee omdat de wanddikte van de pootjes vrij dik is. Bij een wat lager en dunner schaaltje wordt de uitdaging steeds groter...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.