Vicmarc VL240

Ton N

Nieuw lid
29 jan 2011
3
1
Borne
Goedenavond,

Ik woon in Borne (Twente) en in mijn vrije tijd maak ik als hobby meubels en houtdraaiwerk. Ik ben inmiddels een jaar of 8 in het bezit van een Teknatool 1644 houtdraaibank. Ik heb hier al vele werkstukken mee gemaakt van groot tot klein. De draaibank bevalt goed maar ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe draaibank waarbij ik het toerental elektronisch kan regelen en wat meer ruimte boven het bed heb. Ik heb al vele draaibanken bekeken (in het echt en op de verschillende sites) en ik ben eigenlijk wel gecharmeerd van de Vicmarc VL240. In eerste instantie de VL300 maar die heeft geen draaibare kop en dat is gezien de opstelling in mijn werkplaats wel handig.

Ik heb ook al contact gehad met Martin Weinbrecht van de Drechselstube in Neckarsteinach. Hij adviseerde mij ook de VL240 boven de VL300 voor mijn toepassingen. Nu wil ik eigenlijk wel eens zo'n bank in het echt zien maar dat valt nog niet mee. Ik kan natuurlijk een reisje maken naar Neckarsteinach (en wellicht doe ik dat ook) maar dat is nog niet naast de deur.

Mijn vraag is nu weet iemand waar ik een dergelijke draaibank kan zien en/of heeft iemand ervaring met deze draaibank?

Met vriendelijke groet,
Ton

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
Ronald Kanne heeft ook een Vicmarc staan, weet alleen niet welk type. Ik heb er wel op gedraaid.
Draaien? Het was schroefdraad strelen.

Ik heb inderdaad de Vicmarc 240 en ben daar zeer te vrede over.
Een genot om op te draaien. De draaibare kop is ideaal en staat altijd weer snel en precies uitgelijnd terug.
Uitstekende lagers. Mooi lock systeem zodat de motor niet start als je hem vergeet te ontlocken.
Kijk ook maar eens op Vicmarc Owners (Vic blue) of Home - Glenn Lucas Master Woodturner en Vicmarc Machinery
1 jaar nadat ik hem kocht kwam er een versie uit met extra knie beveiliging.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.323
465
Etten-Leur
Hoi, ik heb geen enkel bezwaar tegen de Vicmarc vl240 of 300 of het zou moeten zijn dat de kop niet schuifbaar is. Daarmee maak je het jezelf makkelijk om het werkstuk naar je toe te schuiven over de bank, dat is iets stabieler dan 90 graad verdraaien.. na de Nova Teknatool heb ik de Stratos FU230 in gebruik, ook na het proefdraaien bij Ronald Kanne op vier verschillende waaronder de Vicmarc. Als je krap behuisd bent is de schuifbare kop soms een uitkomst. Maar nogmaals met Vicmarc heb je een topbank in huis gehaald.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.