via waar verkoop elektrisch gereedschap/machines overleden schoonvader

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Hoi allen,

Mijn schoonvader is iets meer dan een maand geleden overleden. Helaas horen er naast het rouwen ook allerlei regeldingen bij.
o.a. heeft mijn schoonvader een goed gevulde werkplaats.
Ik kijk nu zelf of ik mijn onderneming als hout-bewerker weer kan oppakken. Maar ben eigenlijk net 1,5 jaar gestopt nadat het overnemen van een werkplaats niet doorging. Maar die droom spookt iedergeval flink door m`n hoofd.

Ik wil echt massief hout bewerken. van wat ik nu heb gezien is massieve houten meubels maken in opdracht. Dus per klant weer een nieuw proces niet efficiënt genoeg om genoeg brood op de plank te krijgen. Of het is erg stressvol. Ook heb ik op dit moment weer een vaste baan en daarnaast past eigenlijk alleen een hobby. En een werkplaats huren en gereedschap onderhouden. en eventueel busjes huren voor het bezorgen maakt dat t niet echt als een hobby word ervaren van vrouwlief.
Nougoed, dat is wat achtergrond waarom ik het niet gelijk zelf zal overnemen. ondanks dat ik goed met de machines kan omgaan.

Maar nu de vraag waarom ik eigenlijk dit topic ben gestart. hebben jullie tips hoe je machines en handgereedschap verkoopt. Ik heb niet niet de tijd om telkens heen en weer te rijden om per systainer de spullen te verkopen. Of de machines te demonteren en te overhandigen aan de klant. Een grote vlak van dikte bank is ook niet een makkelijk object in een karretje ofzo. Hoe zouden jullie dit aanpakken? (dit is dus geen vraag naar jullie interesse in de machines en alles ,dat zou een logistiek worden waar ik niet op zit te wachten)

Hopelijk staat in in het de goede afdeling van t forum? Anders excuus! Verplaats het gerust!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Allereerst gecondoleerd en sterkte gewenst nico.

persoonlijk zou ik overwegen (mits de ruimte het toelaat) de machines te houden. Goed gereedschap kost klauwen met geld en je krijt er maar een klein deel van terug in de regel.

Je benoemt je eigen droom ook al even. De wereld ziet er over 5 of 10 jaar volkomen anders uit dan nu. Neem niet te overhaast de beslissing de inventaris van de hand te doen.

Mocht je willen verkopen dan begrijp ik je opmerking over het "heen en weer"rijden niet als VERkoper. as ik iets verkoop dan komt een geintresseerde maar naar mij toe (met uitzonderingen zoals verkoop aan een "bekende" eventueel via een forum).

Verder kun je een advertentie op MP zetten, grote kans dat er een professionele opkoper zich gaat melden als je neerzet dat alleen het gehele kavel aan machines te koop is en niet los. Wederom krijg je dan niet veel geboden vrees ik.

Persoonlijk zou ik hier losse advertenties op het forum gaan neerzetten. Dat houd het ten eerste overzichtelijk voor jou en een eventuele gegadigde.

In de regel verkoopt het via een forum erg prettig, hoewel daar op elk forum (en helaas ook hier) negatieve uitzonderingen op zijn.

Het zou kunnen helpen in dit topic een initiele inventaris lijst hier neer te zetten. Ik weet dat in vraag en aanbod een "animo-check" niet is toegestaan. Maar een lijst met machines om verkooptips te generen is een beetje grijs gebied zeg maar ;-)

Allicht kun je nog wat overleggen met een moderator om te zien wat er in dit specifieke geval wél mogelijk is op het forum.

nogmaals sterkte gewenst aankomende tijd

maarten
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
De werkplaats is meer dan een uur rijden. Mijn schoonvader woonde niet in t dorpje verder. Vandaar dat ik niet persee de spullen los wil verkopen.

Het forum verkoopt inderdaad redelijk goed en vlot. Ik heb 1,5 jaar geleden veel van mezelf verkocht. maar dit is een grote kluif. En persoonlijk krijg ik er niets voor. Het is momenteel van m`n schoonmoeder. Dus ik wil wel een goede prijs voor alles. Maar ik heb beperkte tijd die ik eraan kan besteden.

Mocht je willen verkopen dan begrijp ik je opmerking over het "heen en weer"rijden niet als VERkoper. as ik iets verkoop dan komt een geintresseerde maar naar mij toe (met uitzonderingen zoals verkoop aan een "bekende" eventueel via een forum).
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Als je er veel tijd in miet steken, zou ik voor de grote dingen een opkoper bellen, en wat achterin je auto kan, vanuit eigen huis verkopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
De werkplaats is meer dan een uur rijden. Mijn schoonvader woonde niet in t dorpje verder. Vandaar dat ik niet persee de spullen los wil verkopen.

Het forum verkoopt inderdaad redelijk goed en vlot. Ik heb 1,5 jaar geleden veel van mezelf verkocht. maar dit is een grote kluif. En persoonlijk krijg ik er niets voor. Het is momenteel van m`n schoonmoeder. Dus ik wil wel een goede prijs voor alles. Maar ik heb beperkte tijd die ik eraan kan besteden.

Ah, natuurlijk nu snap ik dat verkoop jou vervoersbewegingen gaat opleveren, dat is me nu helder.

en voor wat betreft de prijs doelde ik niet zozeer op wat het jouw op levert maar een faire prijs in zijn algemeenheid. Ik snap dat dat zo kon overkomen. Ik stond niet geheel en voldoende stil bij je situatie.

Ik denk dat je het beste (zonder exact een idee te hebben van de machines en gereedschappen) een aantal kavels maakt.
Voor de zekerheid kun je die kavels hier ook nog wel aanbieden, krachstroom loopt hier wat minder hard, 220 spul is ook hier intressant.

Ik vrees dat deze exercitie wel nog flink wat tijd van je kan en zal vergen voor je alles verkocht hebt.

succes met de afhandeling.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Je zou een verkooplijst kunnen maken met de spullen die je wil verkopen en dan een dag afspreken waarop iedereen zijn spullen komt ophalen en afrekenen. Dan kunnen forumleden mekaar ook eventueel helpen met dingen laden en of transport combineren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab en Danny1984

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Gecondoleerd met je verlies.

Misschien is het een idee om een aantal foto’s te maken en die op het forum te plaatsen. En zoals chevy oppert 1 ophaal dag te plannen. Wat er over blijft kun je altijd nog aan een opkoper verkopen of als bundel op mp zetten.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Ik kijk nu zelf of ik mijn onderneming als hout-bewerker weer kan oppakken. Maar ben eigenlijk net 1,5 jaar gestopt nadat het overnemen van een werkplaats niet doorging. Maar die droom spookt iedergeval flink door m`n hoofd.

Gecondoleerd met het verlies van je schoonvader. Jullie deelden blijkbaar je liefde voor houtbewerking en het laat je nog steeds niet los. Wat is er dan mooier dan zijn nalatenschap te koesteren en zijn gereedschap te blijven gebruiken voor het doel waarvoor hij het heeft aangeschaft?

Je hebt hier eerder laten zien dat je talent hebt. Een professionele kwaliteit werk leveren kan ook als je daar kwantitatief niet aan toe komt, misschien geeft dat zelfs wel meer voldoening.

Als je de opdrachten die je aanneemt afstemt op de hoeveelheid tijd die je er voor over hebt (en die je partner je gunt) staat het plezier voorop en verdwijnen zaken als winstmarges, afschrijving en economische afhankelijkheid op de achtergrond. Dat zou bij je vrouw het bezwaar kunnen wegnemen. Ze heeft wel voor een vent gekozen die het fijn vindt om met zijn handen mooie dingen te maken. Net als haar vader.

Veel sterkte en wijsheid.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Gecondoleerd aan jou en je vrouw met het verlies van je schoonvader.
Nou zie ik dat jij uit Nijmegen komt, dan is Arnhem, dacht ik, niet zo ver toch?
Vraag of je bij Baptist een lijstje in de winkel mag hangen op een soort prikbord of zo?
en heb je niet iemand in de familie die tegen een vergoeding de verkoop voor je doet? Een zoon, een neef, een vriend?
Opkopers komen binnen en zeggen: "OK, ik zal er 1000 voor geven" en ze verkopen het voor het tienvoudige....
Ik gun die lijkenpikkers zoiets niet.

Ik zou in eerste instantie alles in opslag zetten! Het kost wel wat bij Shuregard, maar dan heb je alle tijd om rustig te beslissen over hoe en wat.
Heel veel succes!
En sterkte voor jou en je vrouw bij het verwerken van dit verlies!
 

FES

Nieuw lid
27 aug 2009
16
2
Hallo Nico,

Het lijkt me niet gemakkelijk om in deze periode ook nog de drukte en spanning van de verkoop van het machinepark mee te moeten maken.
Zelf ben ik een fanatiek gebruiker van de Elektra Beckum machines uit de jaren 80/90 en hobbymatig koop/verkoop ik deze zo nu en dan.
Mocht het om deze machines gaan dan kan ik je adviseren over vraagprijzen etc.
Met vriendelijke groet,
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Je zou een verkooplijst kunnen maken met de spullen die je wil verkopen en dan een dag afspreken waarop iedereen zijn spullen komt ophalen en afrekenen. Dan kunnen forumleden mekaar ook eventueel helpen met dingen laden en of transport combineren.

Ah dat is wel een goede ja! die hou ik in m`n hoofd. Kunnen daarna de lijkenpikkers de rest overnemen.

Ik zou in eerste instantie alles in opslag zetten! Het kost wel wat bij Shuregard, maar dan heb je alle tijd om rustig te beslissen over hoe en wat.
Heel veel succes!

Gelukkig heeft dit alles tot nu toe geen haast. De schuur is op dit moment de opslag, en die hoeft op dit moment niet op korte termijn leeg.


Je hebt hier eerder laten zien dat je talent hebt. Een professionele kwaliteit werk leveren kan ook als je daar kwantitatief niet aan toe komt, misschien geeft dat zelfs wel meer voldoening.

Veel sterkte en wijsheid.

Dank je! Het is een tijd om goed tot bezinning te komen. Er zijn een hoop dingen waar ik passie voor heb. Natuur beleven met o.a. bushcraft en m`n baan bij een natuur-kinderopvang. Maar zeker, als ik mijn portfolio terug kijk verlangt mijn hart zeker ook naar meubels maken. Wie weet kom ik binnenkort terug met nieuwe meubelprojecten.


Bedankt voor het meedenken. T valt me nu weer op, net als 1,5 jaar geleden dat iedereen hier zich beschaafd gedraagt. Er wordt weinig gekleineerd etc. Echt uniek in mijn ervaring met forums.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Gecondoleerd met het verlies, ook voor jouw partner.

Zoals al gezegd brengt het individueel verkopen van alle machines en gereedschappen het meeste op. Maar dat is ook het meeste werk. Je zou kunnen overwegen om de verkopen te bundelen op 1 of meerdere dagen. Daarmee bedoel ik de gereedschappen individueel verkopen, maar het afhalen op 1 dag regelen. Zou doet bv BVA het ook. Dat scheelt heel wat heen en weer rijden. Kleinere machines/gereedschappen zou je ook mee kunnen nemen naar jouw huis in Nijmegen en daar laten afhalen door de koper.

Bedenk goed wat je wilt houden. Sommige zaken leveren niets op en kunnen handig zijn in de toekomst. En andere kunnen een symbolische / emotionele waarde voor jou hebben die de financiele waarde overstijgt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
Eerste werk lijkt me wel het conserveren van de machines en gereedschappen. Alle onbehandelde delen in de olie zetten om vliegroest te vermijden. Daarna kan je rustig de tijd nemen om beslissingen te nemen wat je wil houden en wat weg mag.
Inderdaad proberen particulier te verkopen, maar dat is niet altijd zo eenvoudig. Na het overlijden van mijn vader heb ik hier een heel mooie Lurem combi aangeboden, maar er was geen interesse. De machine is daarna voor veel te weinig geld opgekocht door een handelaar. Achteraf spijtig, maar een machine laten verkommeren heeft ook weinig zin.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.