Lekker draaien in een stuk iep, een splitsing met ingesloten schors (hier horizontaal in de foto).
Ging prima, buitenkant klaar, binnenkant klaar, de scheur zat er in en bleef goed. Buitenkant geschuurd, binnenkant bij de opening geschuurd, binnenkant bodem geschuurd, en toen voelde ik aan de binnenkant bij de grootste doorsnede nog een paar richeltjes. Logisch, daar kun je het slechtste bij, dus ik dacht nog even met korrel 80 en de meedraaiende schuurschijf aan een bezemsteel er overheen te gaan.
Voor als je op een evenement staat en een collega-houtdraaier gaat tot aan zijn/haar elleboog naar binnen.....
Gelukkig duurde het schuren niet lang.

De frustratie daarna duurde wel lang.
Nadat ik achtereenvolgens aan muizevallen, bordjes 'niet aanraken' of boeketten met doornige rozen gedacht had, kwam na een nachtje slapen toch deze gedachte:

omdat het toch wel zonde geweest zou zijn om zoiets weg te gooien

Doorsnede 45 cm, hoogte 22 cm, wanddikte 10 mm (wel gemakkelijk na te kijken, bij zo'n gesplitste splitsing). Geschuurd tot 320, afgewerkt met walnotenolie. Het zou toch mooi zijn als de Cookerije ook een olie zou hebben die zo mat en onopvallend werkt.
De filosofie hierachter komt van de Japanners: Kintsugi, waarbij imperfecties en reparaties benadrukt en zelfs bewonderd worden. Ik hoop dat dat verhaal het bij potentiële klanten goed doet!