Verzonken ventilatierooster in werkblad

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
De situatie is als volgt, er word een werkblad 10cm boven een radiator geplaatst, werkblad is gemaakt van aanrechtblad, oftewel spaanplaat met melamine toplaag, in het werkblad precies boven de radiator komt een ventilatierooster zodat de warmte van de radiator toch goed op kan stijgen.

Dat ventilatierooster wil ik mooi vlak hebben met het blad dus die komt er verzonken in te liggen.
Dit te doen met de bovenfrees, echter is nu de vraag wat het beste zal zijn;

Het rooster perfect passend maken in het werkblad, of het iets ruimer maken zodat er een rand van zo'n 2mm rondom het rooster zit, en dat mooi opvullen met kit.

Dit om het blad te beschermen tegen eventueel vocht, en de rand van de melamine toplaag te beschermen ivm eventueel schuiven van spullen die op het werkblad liggen.

Hoe denken jullie hierover?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Als het echt helemaal flush ligt en ingesloten, kan er toch niets uitchippen, al is melamine niet echt goed uit te frezen. Goede scherpe frees en wellicht insnijden
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.089
2.604
Het is niet anders dan bij het infrezen van een spoelbak. Zo strak mogelijk infrezen en in de hoogte ruimte houden voor de kit. Dan er in plakken en afmessen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Het is niet anders dan bij het infrezen van een spoelbak. Zo strak mogelijk infrezen en in de hoogte ruimte houden voor de kit. Dan er in plakken en afmessen.
Hoe bedoel je in de hoogte ruimte houden?
Als ik naar de spoelbak in mijn keuken kijk zit er rondom een rand van zo'n 1 a 2mm met kit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.089
2.604
Ik hou wat ruimte voor de kit. Dan heb je dus ruimte om de overmaat aan kit, tussen je blad en je rooster uit te drukken en daarna af te messen. In mijn ervaring moet je eigenlijk altijd wat rommelen, omdat het metaal net niet overal gelijk komt met het blad. Je wil dan de ruimte hebben om het metaal onder de toplaag van he blad te krijgen. Als het er op sommige plaatsen een klein beetje boven uit steekt, dan blijf je daar steeds met schoonmaken achter hangen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het rooster perfect passend maken in het werkblad, of het iets ruimer maken zodat er een rand van zo'n 2mm rondom het rooster zit, en dat mooi opvullen met kit.
perfekt passend is een uitdaging
van zodra je wat wringt, kan een stuk van de melamine afspringen
liever een paar mm speling
kit kan na een tijd vuil worden en verkleuren

zelf zou ik eerder een opbouwrooster nemen
kan je kit onder stoppen

melamine als werkblad ?
ik zou hpl nemen
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
perfekt passend is een uitdaging
van zodra je wat wringt, kan een stuk van de melamine afspringen
liever een paar mm speling
kit kan na een tijd vuil worden en verkleuren

zelf zou ik eerder een opbouwrooster nemen
kan je kit onder stoppen

melamine als werkblad ?
ik zou hpl nemen
Kit is toch eigenlijk wat je overal ziet bij vlak gemonteerde spoelbakken? Bison Polymax bijv.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.089
2.604
Je zal de overgangen toch ergens mee waterdicht moeten maken. Maar ik ben het met je eens dat witte voeg en witte kit snel verkleuren tot bruintinten.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.089
2.604
Siliconenkit ook. Maar in een witte badkamer met witte voegen gaat de klant er vast over vallen als je donker grijs gaat kitten. Polymax zou ik niet gebruiken voor een badkamer af te kitten. 2 x zo duur , slecht te vervangen en minder flexibel.
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Siliconenkit ook. Maar in een witte badkamer met witte voegen gaat de klant er vast over vallen als je donker grijs gaat kitten. Polymax zou ik niet gebruiken voor een badkamer af te kitten. 2 x zo duur , slecht te vervangen en minder flexibel.
Dat is wat anders, maar we hebben het ook niet over een badkamer in dit geval.

Heeft iemand nog een tip kwa diepte om te frezen? Exact even diep als het rooster of wat dieper en er een ril kit onder leggen en daar rooster vlak indrukken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.