Verwijderen van vlonderschroeven vol met zand

Thomasss

Nieuw lid
24 feb 2021
5
1
Hallo allemaal,

Ik ben Thomas en ik ben nieuw hier op het forum. Ik heb even hulp nodig van de vele ervaren mensen die hier actief zijn. Ik zit met het volgende probleem. Ik wil de vlonderplanken van mijn huidige vlonder vervangen alleen zitten de schroefkoppen (torx) helemaal vol met zand. Ik krijg ze er met geen mogelijkheid uit (Ik heb al met een borstel geprobeerd en ik heb geen compressor). Weten jullie een slim trucje om de schroeven toch los te krijgen?
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Spuitbus met compressed air, te koop bij winkels met kantoorbenodigdheden omdat ze vaak gebruikt worden om toetsenborden schoon te maken.
Of met een gatzaag een gat erom boren. Of de schroeven zelf uitboren.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Hallo allemaal,

Ik ben Thomas en ik ben nieuw hier op het forum. Ik heb even hulp nodig van de vele ervaren mensen die hier actief zijn. Ik zit met het volgende probleem. Ik wil de vlonderplanken van mijn huidige vlonder vervangen alleen zitten de schroefkoppen (torx) helemaal vol met zand. Ik krijg ze er met geen mogelijkheid uit (Ik heb al met een borstel geprobeerd en ik heb geen compressor). Weten jullie een slim trucje om de schroeven toch los te krijgen?
tuinslang met harde straal erop?
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Heb bij mij ook de koppen van de schroeven gewoon leeg gepulkt met een andere schroef. Is niet leuk werk, maar het wel waard.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Hallo allemaal,

Ik ben Thomas en ik ben nieuw hier op het forum. Ik heb even hulp nodig van de vele ervaren mensen die hier actief zijn. Ik zit met het volgende probleem. Ik wil de vlonderplanken van mijn huidige vlonder vervangen alleen zitten de schroefkoppen (torx) helemaal vol met zand. Ik krijg ze er met geen mogelijkheid uit (Ik heb al met een borstel geprobeerd en ik heb geen compressor). Weten jullie een slim trucje om de schroeven toch los te krijgen?
Priem of andere schroef gebruiken om alles schoon te maken, Torx zou voldoende grip moeten hebben, ook al krijg je ze niet helemaal schoon.
Ik heb met een slagschroevendraaier onlangs ons terras gedemonteerd en op 1 schroef na alles eruit gekregen met pulken:)
 

Thomasss

Nieuw lid
24 feb 2021
5
1
Yes, top! Het is helemaal gelukt!
Ik will dus het vlonder vervangen. Voor de onderconstructie is gebruikt gemaakt van betontegels met daarop houten onderliggers. Daarbovenop ligt anti-worteldoek met daarna de vlonderplanken. Dit vlonder is gaan rotten. Ik wil sowieso het anti-worteldoek verplaatsten naar onder de onderliggers en misschien zelfs onder de betontegels. Maakt het gebruikt van tegeldrager nog uit? Hebben jullie nog andere tips om het rotten tegen te gaan?
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Met een bus WD40 en een rietje kun je hem leeg spuiten , ik spuit er zelf ook vuil mee uit kleine gaatjes .
Wat ook kan met het puntje van een spaanplaat schroef en eventueel een stofzuiger er bij .

Succes Willem
 

Thomasss

Nieuw lid
24 feb 2021
5
1
Met een bus WD40 en een rietje kun je hem leeg spuiten , ik spuit er zelf ook wel vuil mee uit kleine gaatjes .

Succes Willem
Even voor de duidelijkheid, het probleem met de schroeven is inmiddels opgelost. Mijn vraag over het voorkomen van het rotten van vlonderplanken blijft wel staan. Zie mijn vorige bericht.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Wat je zou kunnen overwegen is onder de balken een strook EPDM of DPC te leggen. Beiden zijn 100% waterdicht en voorkomen dat de balken vocht kunnen opzuigen via de betontegels. EPDM is echter wat duurder, maar UV bestand. DPC is dat niet, maar als het goed is komt de zon niet onder je balken. Beide materialen zijn op rollen te verkrijgen in verschillende breedtes, waar in jou geval de smalste vermoedelijk zal voldoen!

Ik heb dit nog nooit toegepast, maar is hopelijk een antwoord op je vraag!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Wat je zou kunnen overwegen is onder de balken een strook EPDM of DPC te leggen. Beiden zijn 100% waterdicht en voorkomen dat de balken vocht kunnen opzuigen via de betontegels. EPDM is echter wat duurder, maar UV bestand. DPC is dat niet, maar als het goed is komt de zon niet onder je balken. Beide materialen zijn op rollen te verkrijgen in verschillende breedtes, waar in jou geval de smalste vermoedelijk zal voldoen!

Ik heb dit nog nooit toegepast, maar is hopelijk een antwoord op je vraag!
Of overal kunststof afstandhouders tussen de tegels en de balken zodat alles vrij ligt. Het hoeft niet veel te zijn, genoeg dat de lucht de boel droog kan houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.