Verticale zaaggeleider (Vertical Miter box)

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
375
61
Beverwijk. Noord Holland
Omdat ik mij afvroeg of je ook verticale verstekbakken/geleiders hebt om kops recht of onder een hoek te zagen heb ik eens op internet gezocht.Daar was niets over te vinden.
U vraagt zich misschien af : heeft hij niets anders te doen?
Maar omdat ik niet veel met machines werk (alleen een Proxxon DSH2 figuurzaag,óók voor rechte stukken, en een Parkside kolomboormachine met 500 watt motor)moet ik soms met de hand dingen zagen.

Ik ben trouwens hoe langer hoe meer allergisch geworden voor gereedschap met spanningsmotoren met het geluidsniveau van een Jumbojet.
Wel heb ik een goedkope tafelcirkelzaag,een Bosch PKS45,een Lidl freesmachine,een mini cirkelzaag en een Bosch blauw decoupeerzaag (die overigens niet zo veel lawaai maakt).
Omdat ik een zeer kleine schuur heb moet grof motorisch werk vaak buiten gebeuren en gaat zagen met de hand of met de figuurzaag (ja ja,met zaagje Nr 9) veel sneller en geluidlozer.

Bovendien heb ik ontdekt dat zagen met een Japanse zaag bijna net zo snel gaat als met een decoupeerzaag en je kunt er goed rechte stukken mee zagen.
Daarom dan heb ik dit hulpstuk voor een Japanse zaag bedacht en een prototype gemaakt van gebruikt hout. De mogelijkheden zijn volgens mij: verticaal recht zagen, bv een plankje uit een balkje zagen of halfhout verbindingen in serie maken,en in de lengte onder een willekeurige hoek zagen: gewenste hoek op kopse kant van het hout aftekenen en zaag daarop instellen.

In Paint heb ik een tekening ervan gemaakt, maar niet op schaal.Sketchup was me te moeilijk omdat ik daar bepaalde dingen niet kon doen. YouTube kon mij daar niet bij helpen omdat de filmpjes te onduidelijk en te snel zijn. Paint doet wát en hóe ik het wil,alleen geen 3D.
Het kan daarom zijn dat misschien niet alles goed duidelijk is,daarom heb ik op de tekeningen nog wat tekst toegevoegd.
Het moeilijkste is het loodrecht,en op de juiste afstand van elkaar,boren van de gaten voor de geleiders in het bovenstuk.Zou eigenlijk een aluminium stuk moeten zijn (CNC?).

Vertical resaw and miterbox V4a.jpg

Vertical resaw and miterbox V4b.jpg

DSC00705.jpg

IMG_3911.jpg

IMG_3913.jpg

IMG_3912.jpg

IMG_3920.jpg

IMG_3922.jpg

IMG_3936.jpg

IMG_3939a.jpg

P.S. Hoe die smiley er op gekomen is weet ik niet,ergens verkeerd op geklikt denk ik. Heb er geen verstand van,dus weet niet of hij hier bij past.
 
Laatst bewerkt:

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
375
61
Beverwijk. Noord Holland
De zaaggeleider met de 2 buizen is moeilijk te maken. Daarom een nieuwe versie gemaakt met dezelfde mogelijkheden. Hij ziet er alleen anders uit. Omdat ik geen cirkelzaag of afkortzaag heb (ben maar een hobbyist) was het voor mij wat moeilijker om alles 90 graden te krijgen. Ik heb mijn toevlucht genomen tot vulplaatjes en zelfs een draadspanner. Met een goede afkortzaag of cirkelzaag moet het zonder deze hulpmiddelen lukken.
De zaaggeleider is nu van strookjes Trespa icm een Japanse zaag. Ik heb het getest door het zagen van een latje uit een balkje van 2x3, en het ging goed. Dit door het balkje steeds een stukje naar boven te halen en weer vast te klemmen.
 

Bijlagen

  • IMG_6269.JPG
    IMG_6269.JPG
    55,2 KB · Weergaven: 27
  • IMG_6276.JPG
    IMG_6276.JPG
    115,8 KB · Weergaven: 27
  • IMG_6275.JPG
    IMG_6275.JPG
    88,2 KB · Weergaven: 27
  • IMG_6306.JPG
    IMG_6306.JPG
    98,1 KB · Weergaven: 23

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
375
61
Beverwijk. Noord Holland
Heb zijn versie van de ripping guide gezien in een preview op de website van Baptist.
Ingenieuze oplossing!
Nadeel is wel dat alles met lijmklemmen moet en een schuine rand aan een plank zagen kan hier niet (zo lijkt het tenminste).
Misschien koop ik het boek wel, alleen al voor de jigs!!!
Heb overigens een zaaggeleider Sandvik 231 ook omgebouwd naar magnetisch.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.