verticale paneelzaag Elcon zaagt niet goed

sanderm

Nieuw lid
11 mei 2014
19
0
Hallo Mensen,

Ik heb een Elcon paneelzaag waarmee ik 99% mdf platen zaag.

Deze heeft altijd netjes gezaagd.

Na verhuizing van het apparaat en/of het zagen van wat osb platen kwam ik er achter dat de zaag niet meer netjes zaagt(erg veel splinters aan achterzijde materiaal)

Dit was hiervoor zeer zeker niet het geval.

-De eerste stap was het vervangen van het zaagblad, eerst 2 goedkope zaagbladen bij van cranenbroek gehaald(48 en 60 tands), dit werkte totaal niet.

Toen bij Ecotools een zaagblad aangeschaft, iets duurder:https://www.ecotools.nl/hm-zaagblad-prof-250-x-30-mm-t-48/

Echter heeft deze hetzelfde probleem(welliswaar iets minder)

Nu weet ik dus niet wat het beste is om dit probleem te verhelpen.

Kan iemand me voorzien van tips en of aandachtspunten?
Ik heb al geprobeerd eerst de helft door te zagen daarna geheel door, dit hielp niet.

Als jullie meer informatie nodig hebben hoor ik dat graag zodat ik jullie kan voorzien van fotos e.d.
 

sanderm

Nieuw lid
11 mei 2014
19
0
dat zou zeker kunnen inderdaad er zit boven de zaag een extra geleider, op het oog stond deze in lijn maar zou het nog eens beter kunnen checken
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Let vooral even of het spouwmes nog goed staat. Als deze niet in lijn ligt, trekt die mogelijk tijdens het zagen je plaat iets om waarddor je splinters krijgt. Probleem hebben wij ook gehad toen er een stuk plaat tegen het spouwmes was geslagen. Je kunt dit afstellen op een Elcon.
 

sanderm

Nieuw lid
11 mei 2014
19
0
ok, dat heet dus spouwmes, haha dat wist ik niet. maar dat bedoelde ik met "geleider" die ga ik even goed checken!
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dit is een eerste snelle controle. Je schrijft dat de machine is verhuist, er kunnen ook andere oorzaken zijn. De machine is niet goed uitgelijnd en staat getordeerd, of de zaagunit heeft een tik gehad en staat niet meer in lijn.

Het is verstandig, als je zelf weinig verstand hebt van de machine en zijn afstellingen, om er een deskundige bij te halen. Mogelijkheid is ook, dat er in de handleiding wordt uitgelegd hoe je de machine kunt stellen, heb je deze niet, kun je altijd, als je het toch zelf wilt doen contact opnemen met Elcon om een handleiding toe te sturen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Wat voor blad zat er eerst op? Merk, diameter, aantal tanden en tandvorm?
De zaagbladen van Van Cranenbroek was een paar jaar geleden gewoon rommel, zelfs na een slijpbeurt.
Geen ervaring met ecotools
 

sanderm

Nieuw lid
11 mei 2014
19
0
Mcw 250 3.2/2.2 48 tands 30mm bore staat er op

Moet zeggen dat ik er niet veel verstand van heb maar het wel graag zou willen leren. Heb je voor een paneelzaag bijv een speciaal blad nodig?

Ik heb het spouwmes eens er af gehaald en zonder zaag hij nog erg slecht. Spouwmes was wel een beetje krom dus deze wat bijgebogen. Morgen nog eens proberen maar heb weinig hoop.

Foto van de zaag
https://s27.postimg.org/l3prmrjab/20170201_172547.jpg
Foto van de zaagsnede voorkant(bovenzijde netjes)
https://s24.postimg.org/4xao8tal1/20170201_172423.jpg
Foto zaagsnede achterkant
https://s30.postimg.org/sh08zaey9/20170201_172408.jpg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Ik durf het bijna niet te vragen, maar aangezien de machine is verhuisd en hij waarschijnlijk op 3 fasen draait.... is het mogelijk dat de draairichting moet worden omgekeerd?
 

sanderm

Nieuw lid
11 mei 2014
19
0
Daar heb ik ook aan gedacht. Want heb inderdaad een stekker aan moeten passen van klein naar groot. Wel dezelfde coderingen aangehouden als de oude stekker.... Zou het dat kunnen zijn?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Dat lijkt me wel, als op de nieuwe locatie de wandcontactdoos anders is aangesloten. Is het zaagblad zo goed afgeschermd dat je de draairichting niet kunt zien? Op volle snelheid is het moeilijk te beoordelen, maar bij uitschakelen is tijdens de uitloop meestal wel te zien hoe het draait.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Daar heb ik ook aan gedacht. Want heb inderdaad een stekker aan moeten passen van klein naar groot. Wel dezelfde coderingen aangehouden als de oude stekker.... Zou het dat kunnen zijn?

Een grotere stekker mag trouwens niet, het apparaat moet worden aangesloten met de stekker die bij de aansluitwaarde van de machine hoort. Een kleinere wandcontactdoos met juiste zekering is hier de juiste manier. Nu kan de machine veels te zwaar gezekerd zijn, met alle gevolgen van dien.

Een zaag die de verkeerde kant op draait heb je wel in de gaten hoor, dan blijft het niet bij splinteren alleen. Dan heb je verbrande zaagsnedes en fors staan trekken.

Het spijt me om te zeggen, maar ik denk dat je niet over voldoende kennis beschikt om dit veilig op te lossen. Ik zou er toch echt een expert bij halen die je op weg kan helpen. Wellicht als je de locatie waar je zit in je profiel aangeeft, dat er iemand in de buurt zit die je kan helpen. Dat is hier op het forum al vaker gebeurd en gelukt!
 

sanderm

Nieuw lid
11 mei 2014
19
0
Er zat in eerste instantie een grote stekker op. Deze is gewijzigd voor een kleinere stekker. Echter nu de zaag verhuisd is was er weer een grotere stekker nodig. De zaag is ook maar 2200w.

De zaag lijkt wel minder makkelijk te zagen als ervoor maar het is niet dat het heel moeilijk gaat.
 

tuoh

Oud hout
In de verkeerde richting draaiend zou er helemaal niet met te zagen zijn, je zal het probleem toch in de uitlijning moeten zoeken. Die plaatzagen luisteren heel nauw qua plaatsing. Heb zelf een Harwi verticale platen zaag gehad welke ik ook een paar maal heb verplaatst. Dat was toch altijd wel een kleine dag inregelen om alles opnieuw vlot te laten lopen, te zorgen dat de zaagbalk op de diverse vaste punten vlot kon worden geblokkeerd, de boel opnieuw haaks zaagde, alle meetlatten de juiste maat aanduiden, etc.

Je zal alle punten eens met een kritische blik moeten nalopen, daar pas kan je echt zien wat het probleem is, hier kunnen we er enkel een slag naar slaan.
 

sanderm

Nieuw lid
11 mei 2014
19
0
Even een update, het was inderdaad de fase!
zaag draaide verkeerde richting op.... hij zaagt als nieuw.
blijf het vreemd vinden dat hij toch best redelijk zaagde hehe maargoed super bedankt voor jullie hulp
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Mooi dat het is opgelost en jij ook bedankt voor de update. Ik durf weer zonder vermomming naar buiten :eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.