verticale gevelbekleding

VLODT

Actieve deelnemer
11 jul 2011
188
19
Gendt
www.vlodt.nl
Als gevelbekleding op onze schuur hebben we het grootste gedeelte uitgevoerd in Zweeds rabat. Op een kleiner gedeelte wil ik graag verticale gevelbekleding toepassen. Het is een stuk van de gevel wat meer naar binnen staat. En geeft een net ander accent. Ik puzzel nog met hoe ik deze verticale bekleding het beste kan bevestigen. Vandaar deze post.

M'n gedachte is om ruwe Douglas planken te bevestigen met een kleine overlap (elk zijde zo'n 10 a 15mm). De planken zijn niet onderling bevestigd of verlijmd. De achterste planken bevestig ik op twee verticale tengels (geïmpregneerd). De voorste op 2 x 2 verlijmde tengels. Waar ik nog over twijfel is de 5mm tussenruimte tussen de planken. Dat is meer een esthetisch dingetje. Dat betekent wel dat ik dan de 2x2 tengels wat moet verdikken.

Gevel.png

Mijn vraag aan jullie.
  1. Het klopt toch dat het handig is om zaagsnedes aan de achterkant te plaatsen tegen het kromtrekken ?En waar zouden jullie die plaatsen? (op de tekening heb ik nu de zaagsnede waar ik ook schroef, 3 in totaal)
  2. Klopt mijn gedachte door de planken op deze wijze te bevestigen dat ik voldoende rekening heb gehouden met de werking van het hout?
  3. Is het wel handig om die 5 mm tussenruimte aan te houden? Het gaat wel om een gevel. (daarachter zit de folie van de HSB)
  4. Of zouden jullie het anders doen :)? Ik hoor het natuurlijk graag.
 

VLODT

Actieve deelnemer
11 jul 2011
188
19
Gendt
www.vlodt.nl
Klopt. Aan de onder en bovenzijde zit een kier.
De planken zijn 195-200mm

Hieronder een foto van de betreffende gevel. De verticale delen komen alleen in het verdiepte deel.
De hoeveelheid overstek van de planken is overigens ook afhankelijk van de muurbreedte tussen de deuren. Daar moet ik nog even aan rekenen hoeveel planken ik daar kwijt kan en hoe dat dan uitkomt. Het lijkt me het mooiste wanneer dat gedeelte symmetrisch is.

IMG_5903.JPG
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.401
2.348
Klein-Brabant, Vlaanderen
als er reeds boven en onder een kier is, zie ik geen reden om tussen de planken 5 mm te laten
bij wind en regen waait het nat er zo tussen
zeker bij een overlapping van max 15 mm

jouw draagstruktuur staat vertikaal
meestal zet men die horizontaal
daardoor hangen de planken meer aan mekaar vast

200 mm is inderdaad breed
buiten- en gevelkant zijn anders aan de elementen blootgesteld
veel kans dat de planken gaan werken
zeker wanneer ze niet behandeld zijn
hoe dik zijn ze ?
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
114
74
Zuid Holland
Die regels moeten inderdaad haaks op de gevelplanken. En het bevestigen van brede planken met 2 schroeven naast elkaar verhoogt het risico op scheuren door werking van het hout.

Ik vind ook de opzet die je laat zien esthetisch niet heel mooi, al is dat ook een kwestie van smaak. Iets wat je vaak ziet in een dergelijke opbouw is dat er eerst relatief brede planken worden bevestigd met +/- 2 cm opening er tussen, en vervolgens een wat smallere lat over deze opening. Zoals op dit plaatje:
1738662123828.png
Je ziet hier ook dat de brede en de smalle planken met 1 schroef vast zitten om scheuren door werking van het hout te voorkomen. De brede plank zit alleen in het midden geschroefd en de lat klemt de randen tegen het regelwerk terwijl het hout vrijheid heeft om in de breedte te werken. Je kan een beetje spelen met de verhouding in breedte van de planken en de latten om de uitstraling to krijgen die je wilt. Ik persoonlijk vind het mooi als het zichtbare vlak van de onderste plank breder is dan de opliggende lat.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Houtsoort

VLODT

Actieve deelnemer
11 jul 2011
188
19
Gendt
www.vlodt.nl
Dank voor het meedenken. Ten tijde van de bouw van de gevel was nog niet bedacht de elementen verticaal te plaatsen. Maar volgens mij is dat eenvoudig op te lossen met een rasterwerk, zoals op de laatste tekening van MichielR.

Normaal horizontaal rabat heeft ook 2 schroeven per plank.

@michielr dat is inderdaad een hele fraaie oplossing. Ik zal het bespreken met de opdrachtgever thuis ;-)

Wat ik me nog wel afvraag is of de zaagsnedes nodig zijn.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.121
948
Enschede, Twente
Board and Batten — zoals ik het begrepen heb zijn dat brede delen (boards) die op de naden afgedekt worden door smalle delen (battens). De battens niet breder dan 5 cm, terwijl de board zeker vier keer zo breed zijn. Ik vind dat persoonlijk ook mooier dan je opzet met even brede delen.
Hoe het meestal gedaan wordt is:
Horizontale regels per 40/50 cm is voldoende. Daarop de brede delen op vaste afstanden van elkaar, met een kleine kier ertussen. Enkel bovenaan en onder een nagel om die te bevestigen. Vervolgens de smalle delen op de kieren en die fixeren op de regels.
De battens drukken als het ware de boards op hun plaats, maar geven de mogelijkheid dat de boards kunnen bewegen.
Of dat bevestigen van de boards met twee spijkers (dus eentje boven en eentje onder) een historische achtergrond heeft (spijkers waren duur) weet ik niet zeker, maar optisch is het natuurlijk wel een fraaie oplossing. Het is trouwens ook praktisch bij de uitvoering: je spijkert ze eerst bovenaan vast, kunt dan de ladder even wegzetten en spijkert ze dan onder, waarbij je ze mooi waterpas kunt draaien/schuiven. En vervolgens netjes afkort natuurlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.