Als gevelbekleding op onze schuur hebben we het grootste gedeelte uitgevoerd in Zweeds rabat. Op een kleiner gedeelte wil ik graag verticale gevelbekleding toepassen. Het is een stuk van de gevel wat meer naar binnen staat. En geeft een net ander accent. Ik puzzel nog met hoe ik deze verticale bekleding het beste kan bevestigen. Vandaar deze post.
M'n gedachte is om ruwe Douglas planken te bevestigen met een kleine overlap (elk zijde zo'n 10 a 15mm). De planken zijn niet onderling bevestigd of verlijmd. De achterste planken bevestig ik op twee verticale tengels (geïmpregneerd). De voorste op 2 x 2 verlijmde tengels. Waar ik nog over twijfel is de 5mm tussenruimte tussen de planken. Dat is meer een esthetisch dingetje. Dat betekent wel dat ik dan de 2x2 tengels wat moet verdikken.
Mijn vraag aan jullie.
M'n gedachte is om ruwe Douglas planken te bevestigen met een kleine overlap (elk zijde zo'n 10 a 15mm). De planken zijn niet onderling bevestigd of verlijmd. De achterste planken bevestig ik op twee verticale tengels (geïmpregneerd). De voorste op 2 x 2 verlijmde tengels. Waar ik nog over twijfel is de 5mm tussenruimte tussen de planken. Dat is meer een esthetisch dingetje. Dat betekent wel dat ik dan de 2x2 tengels wat moet verdikken.
Mijn vraag aan jullie.
- Het klopt toch dat het handig is om zaagsnedes aan de achterkant te plaatsen tegen het kromtrekken ?En waar zouden jullie die plaatsen? (op de tekening heb ik nu de zaagsnede waar ik ook schroef, 3 in totaal)
- Klopt mijn gedachte door de planken op deze wijze te bevestigen dat ik voldoende rekening heb gehouden met de werking van het hout?
- Is het wel handig om die 5 mm tussenruimte aan te houden? Het gaat wel om een gevel. (daarachter zit de folie van de HSB)
- Of zouden jullie het anders doen ? Ik hoor het natuurlijk graag.