Verstevigen MDF legplanken

Tiom

Nieuw lid
11 dec 2024
1
0
Amsterdam
Goedemiddag,

Ik ga binnenkort een grote kast maken van 22 mm MDF (van de houthandel) en wil de legplanken voor de zekerheid verstevigen tegen doorhangen. Ze worden 50 cm diep en 50-70 cm breed. Nu heb ik een aantal opties maar heb moeite wat de meest handige optie is en of er nog andere mogelijkheden zijn.

Ter info, de kast krijgt geen achterwand dus ik wil de planken voor en achter verstevigen.

• Ongelijkzijdig T profiel van 15mm aan de onderkant van de planken vastlijmen, kan ik 15mm diep fresen in 22mm hout?
  • Plat profiel staal (10mm bij 4mm), hiervoor een sleuf van 11 mm diep fresen, profiel verticaal hierin plaatsen. Wellicht nog wegwerken met MDF vuller. Lijkt mij dat dit hetzelfde moet werken als een T profiel?
  • Ronde buis van 8 mm doorsnee bevestigen in een sleuf van 8mm breed, 10mm diep, en deze ook wegwerken met MDF vuller. Hierbij twijfel ik echter of het ronde oplervlak (minder conract met rechthoekige sleuf) zorgt voor een slechtere verbinding.

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven!

Vriendelijke groet,
Tim

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.781
794
Antwerpen
@Tiom, wil je de versteviging onzichtbaar aanbrengen ?
MDF heeft zowiezo al geen goed dragend vermogen dus elke inkeping of infrezing zal het niet sterker maken. Ik vrees dat je voorstellen tot breuk gaan leiden.
Je gaat de MDF plaat moeten verstevigen analoog aan @ZotVanHout zijn voorstel

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.063
910
Enschede, Twente
Er is ook plaatmateriaal met een kern van stroken gelamineerd/gevingerlast hout (vaak drie lagen kruiselings verlijmd), met aan beide zijden een toplaag mdf. Dat is constructief veel stabieler dan doodgewoon mdf.

Hoe dat in NL en BE heet weet ik niet. In De heet het (basismateriaal) Massivplatte en Tischlerplatte. Ik heb ook wel eens zaagservice gezien die dat op maat levert.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.