Verstelbare poten werkbank

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Goedendag,

Binnenkort is mijn verbouwing klaar en wil ik gaan beginnen met het maken van een grote L vormige werkbank in mijn garage.
Echter is de betonnen vloer alles behalve waterpas. Nu heb ik wat rond gekeken waarmee ik verstelbare poten kan regelen.

Het idee is als volgt:
Deze verstelbare poten (Of Deze als compleet pakket)

Echter twijfel ik waar ik deze het beste vast mee kan zetten? Is een inslagmoer met een M12 draad stevig genoeg? Of heb je dan een plaat met een M12 moer nodig om het stevig genoeg te maken?

Of is een Meubelpoot zoals dit stevig genoeg? Ik twijfel hierover omdat de diameter van de poot niet groot is.

De werkbank wordt sowieso vastgezet aan de muur voor stevigheid, maar ik wil dat ze wel voldoende ondersteuning hebben. Uiteindelijk wil ik de garage opnieuw bouwen en de vloer egaliseren maar de werkbank wel kunnen hergebruiken. Vandaar dat verstelbare poten mij de handigste oplossing lijkt

Wat denken jullie dat de beste oplossing is? Eventuele andere ideeën zijn ook welkom!

Edit: Zou deze muurplaat onder poten stevig genoeg zijn i.c.m. poten op een M8 draad?

Groetjes,
Cas
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Een M12 inslagmoer is een flink ding, ik zou niet kunne bedenken waarom dat niet voldoende zou zijn. Ik zou voor de eerste of de tweede mogelijkheid gaan, veel steviger.

WB de muurplaat: je overdenkt het teveel, je eerste oplossing is voldoende. Ik heb een soortgelijke oplossing als je eerste of tweede linkje in M10 in 10x10 Vuren zitten, en dat zit al 10 jaar. nog geen spoor van slijtage. Mijn werkbank zit ook vast aan de muur. Er komt dus geen zijdelingse belasting op de poten en of de stelvoeten, dus je hebt voornamelijk te maken met neerwaartse druk en daar kan vuren prima tegen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.080
2.601
Ik heb laatst ook 3 werkbanken verhoogd met die hbm stelvoeten. Ik heb een gat van 10,5 geboord en daar m12 draad in getapt. Daarna de stelvoeten in de poot gedraaid en vastgezet met de borgmoer. De stukken draad van die stelvoeten zijn behoorlijk lang.
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Ik heb laatst ook 3 werkbanken verhoogd met die hbm stelvoeten. Ik heb een gat van 10,5 geboord en daar m12 draad in getapt. Daarna de stelvoeten in de poot gedraaid en vastgezet met de borgmoer. De stukken draad van die stelvoeten zijn behoorlijk lang.
De lengte van die HBM stelvoeten is inderdaad 10cm. Zou dat met een draadtrap vastzetten in het hout voldoende zijn? of zou het verstandig zijn alsnog een inslagmoer te gebruiken? In principe kan ik het draadeind zo'n 7cm in het hout schuiven, dus ik denk niet dat het nog ergens heen gaat.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb laatst ook 3 werkbanken verhoogd met die hbm stelvoeten. Ik heb een gat van 10,5 geboord en daar m12 draad in getapt. Daarna de stelvoeten in de poot gedraaid en vastgezet met de borgmoer. De stukken draad van die stelvoeten zijn behoorlijk lang.
Ook ik heb een redelijk ongelijke garagevloer en heb voor m'n werkvlak (waar bijv. ook de Kapex op staat) ook soortgelijke stelvoeten gebruikt (van de lokale Karwei). Ik heb de moeite niet genomen om dat gat te boren en er draad in te tappen. Gewoon een gat rond 12 geboord in de onderzijde van de poten. Boven op de dubbele moer een carroseriering gelegd en het draadeind in het gat gestoken. Met de bovenste moer stel je je werkbank keurig waterpas en die borg je later met de tweede moer. Daar gebeurd niets meer mee. Bij een vertikale belasting is dit meer dan voldoende. En voor de horizontale krachten geef je al aan hem aan de muur te bevestigen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.080
2.601
Ik moet de werkbanken nog kunnen verplaatsen. Dan is het wel fijn als de stelvoeten niet uit de poten vallen. Maar als hij op een vaste plek staat is EdP zijn oplossing natuurlijk prima. Niet iedereen heeft een tap m12 op voorraad.
 

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
89
26
Ljouwert
Als je het blad wilt fixeren aan de muur, dan wil je de werktafel dus op een vaste plek hanteren?
En nu is de vloer nog ongelijk, maar in de toekomst zal die waterpas worden? Da's dus maar 1x verstellen nadat tafel gemaakt is?

Waarom dan niet nu de werkbank met gelijke poten maken, en deze met uitvulplaatjes levellen. Fixatie aan muur doen middels stukje hechthout tegen muur, en daar blad middels hoekijzertjes tegenaan. Wordt de vloer uiteindelijk wat hoger, hoef je alleen maar hoekijzertjes los te halen, uitvulplaatjes, hoekijzertjes op nieuw vast. Klaar.
Of mis ik iets?
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Als je het blad wilt fixeren aan de muur, dan wil je de werktafel dus op een vaste plek hanteren?
En nu is de vloer nog ongelijk, maar in de toekomst zal die waterpas worden? Da's dus maar 1x verstellen nadat tafel gemaakt is?

Waarom dan niet nu de werkbank met gelijke poten maken, en deze met uitvulplaatjes levellen. Fixatie aan muur doen middels stukje hechthout tegen muur, en daar blad middels hoekijzertjes tegenaan. Wordt de vloer uiteindelijk wat hoger, hoef je alleen maar hoekijzertjes los te halen, uitvulplaatjes, hoekijzertjes op nieuw vast. Klaar.
Of mis ik iets?
Dit is natuurlijk ook een optie. De reden dat me dit niet handig leek is, omdat het hoogte verschil tussen de ene hoek en de andere hoek bijna 5 cm is, dit vond ik wel erg groot om met uitvulplaatjes te doen.

Daarnaast heb ik op de een of andere manier bij uitvulplaatjes altijd het idee of het wel steviggenoeg is.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.135
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
als de poten tijdelijk van ongelijke lengte moeten zijn + je tijdelijk 5 cm hoogteverschil hebt, dan kan je de poten van de werkbank even lang maken, en waar je 5 cm moet 'verlengen' een stuk hout tegen die poot schroeven,
dat je slechts in beperkte mate op eender welke manier bij moet stellen
bijstellen is zelfs niet nodig
zet de tafel gewoon pas, en schroef dat hout aan de zijkant van de poot/poten op een hoogte zodat het de vloer raakt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.