Verstekzaag advies

Roodborst

Actieve deelnemer
5 dec 2019
70
12
Zuid-oost Brabant Geldrop
Goedenavond

Ben op zoek naar goede raad/advies. Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar een goede betaalbare hand verstekzaag om kleiner spul netjes in een hoek te zagen. Ben momenteel in het bezit van een verstekbak uit het jaar …… Als ik hier een hoek mee zaag verloopt mijn zaagsnede en is de aansluiting nooit netjes. Heb hier al gelezen dat je het met de hand kan zagen en vervolgens op een futsel plank precies kunt krijgen.
Wil echter een goede degelijk verstek zaag hebben, maar weet zo niet welke een goed , merk, is. Ik wil er hoofdzakelijk (hard)hout mee zagen.
Zat zelf aan deze te denken de KÜPPER Precisie Miterzaag Perfekt III Gedeeltelijk gemonteerd P III 550mm.A9F0DC42-495B-4E7F-A784-9DCC6EE05F51.jpeg
Vast bedankt voor de tips informatie.
 

Trantor_3

Actieve deelnemer
8 okt 2017
39
7
Die heb ik ook, voldoet vrij goed. Uit de doos hier en daar nog wat afstellen wat betreft speling van de draapunten en dan werkt hij (naar mijn mening) behoorlijk goed. Er zit wel wat flex in de zaagbeugel, als je je hand wat draait, tordeert hetzaagblad ook wa, waardoor je zaagsnede niet meer goed vertikaal is. Dus even bewust gebruiken.

Daarvoor een qua uiterlijk bijna gelijke gehad van Kinzo, krijgertje. Maar dat was niets waard, want qua degelijkheid en nauwkeurigheid viel dat zwaar tegen.

Tijdje terug echter een mooi, gratis cadeautje gekregen, een Ulmia 352. (zie draadje over oud nieuw gereedschap) Dat is toch wel weer een stuk beter. Zwaar, strak, degelijk en spelings- en torsievrij. Maar als je die nieuw koopt praat je toch wel over een heel ander bedrag.

Nu ik deze 3 modellen ken zou ik gaan voor een tweedehands Ulmia, op voorwaarde dat je'm voor aanschaf kunt beoordelen. Er stasn wel wat op Marktplaats, verspreid door Nederland
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Tweedehands Ulmia is aan te raden, kan je ook goed reserveonderdelen voor krijgen. Ik vermoed over 10 jaar nog steeds wel! Kijk wel goed het zaagblad na. Ik liep een hele tijd te prutsen, de zaag liep steeds vast in m'n werkstuk, bleek dat bijna alle bladen die ik erbij gekregen had een kronkel hadden over de lengte.
Na een kritische selectie werkt ie nu als een zonnetje!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ik heb ook al jaren een kupper want deze waren samen met nobex toendertijd goede en betaalbare verstekzagen. Ulmia is nieuw echt een hele bak geld.
Als ik nu moest kiezen zou ik een Ulmia van marktplaats of iets dergelijks zoeken.
Alle onderdelen zijn te verkrijgen. Van kupper moet dat ook kunnen.
 

Roodborst

Actieve deelnemer
5 dec 2019
70
12
Zuid-oost Brabant Geldrop
Naar aanleiding van de adviezen die ik had gekregen ben ik op MP gaan kijken. Daar vond ik een Ulmia 352 welke geheel was gerestaureerd. De zaag was door leerlingen geheel gedemonteerd, opgeknapt, gemonteerd en afgesteld. Ook is de zaag voorzien van een nieuw zaagblad. De zaag is zo afgesteld dat er geen speling op het verstel mechanisme is. Ik merk wel dat de geleide stang, boven welke door de geleiders gaat, speling heeft. Dit lijkt me ook wel nodig voor het zagen, echter bij enkele proefstukken kom ik er achter dat de zaag een beetje schuin wegloopt. Kan met niet voorstellen dat het aan de zaag ligt, maar dat ik iets verkeerd doe. Heeft er iemand tips om dit te voorkomen? Is er naslagwerk van deze zaag zodat ik in de toekomst de zaag zelf af kan afstellen?

bvd

bijgevoegd de Ulmia 352
7BF57BBE-F197-4A8D-B654-8897A6DE66FA.jpeg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.081
2.601
Hoeveel ruimte heeft het zaagblad in de rode geleiders? Die bepalen hoeveel ruimte je zaagblad heeft om af te wijken.
 

Roodborst

Actieve deelnemer
5 dec 2019
70
12
Zuid-oost Brabant Geldrop
Op plaatjes op het internet denk ik te zien dat de geleidestang door kunststof 'lagers' loopt. Op jouw foto zie ik die niet.CB4D7AD4-3A3D-4329-B61F-4C836C8CD7D4.jpeg
De bovenste stang gaat door een geleider oog welke voorzien zijn van kunststof, ik weet niet hoeveel speling hier op moet mag zitten.
Voor de zekerheid: heb je het zaagblad gespannen en is het zaagblad goedom gemonteerd?
Met de tanden van je af.
Het zaagblad is gemonteerd met de tanden van de zager af.
Hoeveel ruimte heeft het zaagblad in de rode geleiders? Die bepalen hoeveel ruimte je zaagblad heeft om af te wijken.
De geleiders hebben aan de onderzijde iets meer speling dan aan de bovenzijde
455FE2AB-A9B3-4006-A851-98CF3FD35C28.jpegF35AE085-04B3-459F-987D-B19ABE14B672.jpeg

Verder ben ik er achter gekomen dat de zaag steeds zwaarder zaagt als hij bij dikker hout naar benden gaat.
Bij gevoegd een foto over de afwijking in verticale richting bij ongeveer 3 cm dik beuken hout.FBD783A7-CFE5-4669-9A22-A640DEE2C921.jpeg
Ga onder tussen de verkoper benaderen mogelijk is er een simpele oplossing.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.081
2.601
Die rode geleiders gaan niet echt werken als ze niet tegen de zaag aanzitten. Zo te zien zijn die van jouw van plastic. Bij de mijne zijn ze van gietijzer, maar waren ook uitgesleten. Ik heb ze aan een kant vlak gefreesd en er toen verstelbare bronzen geleiders op gemaakt. Toen het zaagblad weer goed opgesloten zat, kon ik ook weer netjes haaks zagen. Daarvoor liep de zaag ook steeds weg. Dus misschien moet je gewoon nieuwe geleiders kopen. Ik heb een 354, die is wat langer, maar ik denk niet dat dat nog veel verschil maakt. Ik vond die geleideblokjes wat te prijzig voor een zaag van 6 euro, dus heb ik zelf maar wat geknutseld.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Kijk vooral of je kunt vinden waarom de zaag overhelt. Ik heb een keer een Ulmia voor onderdelen gekocht met een krom handvat, dat hielp ook niet :)

Hier nog een foto hoe het er bij mij uitziet, met metalen geleiders:

IMG_20210808_162253547.jpg
Ik gok op ca 0.2 mm speling

En een andere zaag met plastic geleidersIMG_20210808_162531556.jpg

Iets meer speling, gok op 0.3-0.4 mm, dat is dus de ruimte aan 1 kant tussen blad en geleider als ik het blad opzij duw.

Een ander probleem kan de zetting van je zaag zijn. Kan je, als je de zaag uit de bak haalt (geleiders evt vasttapen) wel een rechte zaagsnede zagen?

En nogmaals voor de zekerheid: heb je het blad wel gespannen?
 
Laatst bewerkt:

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Het kan zijn dat het zaagblad niet goed is, heb ik ook gehad had destijds ook een wat duurdere gekocht
135 gulden ook niet haaks zagen wat een ellende , kreeg een klein blauw plastic ding van een kennis,
Zaagde perfect die grote bleef op de plank staan tot ik jaren later een keer een nieuwe zaagblad in deed
He hij zaagt recht, met de komst van een afkortzaag wordt die handbak haast niet meer gebruikt,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.