verstek vraagje

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Voor het eerst sinds lange tijd een hout vraag van mijn kant. Ik heb in de keuken twee "inschuif" kasten gemaakt die ik in twee bestaande kasten heb geschoven zodat we de deurtjes weg konden laten en alles toch dezelfde kleur had als de rest.

De corpussen zijn redelijk goed gelukt, maar ik moet de kopkanten nog voorzien van een lijst. Nu ben ik gisteren aan het proberen geweest en heb ik alleen het probleem met het verstekzagen nog niet opgelost. Wat is nu de beste manier om alles netje in elkaar te krijgen?
  • lijst compleet in elkaar zetten en dan met een paar nagels vast zetten?
  • alles zoveel mogelijk verven, dan stuk voor stuk monteren en verlijmen en eventuele naden opvullen en bijwerken?
  • zoveel mogelijk verven en niets verlijmen, naden opvullen en bijwerken?

alvast bedankt
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
136
18
Haarlemmermeer
Ik zou voor jouw tweede optie gaan. Eerst als frame in elkaar zetten lijkt me geen goede optie omdat je dan niets meer kunt aanpassen als blijkt dat de draainaad oid niet mooi uitkomt met de omringende fronten. Ook wil je goed uitkomen met de binnenzijde van je open schap.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.985
813
Omgeving Leiden
Hoi,
Bij het afwerken van de kopse kanten gebruik ik latjes die 2-3 mm breder zijn dan de wanddikte van de kast. Dat geeft wat speelruimte. Die zaag ik in verstek en pas alle latjes eerst los totdat de verstekken en de afmetingen kloppen. Futselplank met een aanslag op 45 graden is dan handig. Wanneer alles past de latten erop lijmen en later met een kantenfrees met onderlager de koplatjes gelijk maken met de kastwanden. Hierna gronden, plamuren, schuren en aflakken.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Hoi,
Bij het afwerken van de kopse kanten gebruik ik latjes die 2-3 mm breder zijn dan de wanddikte van de kast. Dat geeft wat speelruimte. Die zaag ik in verstek en pas alle latjes eerst los totdat de verstekken en de afmetingen kloppen. Futselplank met een aanslag op 45 graden is dan handig. Wanneer alles past de latten erop lijmen en later met een kantenfrees met onderlager de koplatjes gelijk maken met de kastwanden. Hierna gronden, plamuren, schuren en aflakken.
ik kan niet alles perfect aan de buitenkant afwerken omdat de inbouw al op zijn plaats staat en nog uitgebreid in de keuken staan te verven is niet praktisch. Ik heb sowieso een bloed hekel aan verven, maar dat is gevoelsmatig wel datgene dat ik het meeste moet doen.
Dus wel gaan voor alles stuk voor stuk pas maken
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
hier zijn twee foto’s
deze volgorde zou ik aanhouden:
1) verven (dat vermindert de kans op uitsplinteren bij het zagen)
2) zagen + passen zonder te verlijmen
tip: zaag eerst de langste zijden- zaag je die te kort, dan kan je van een lange nog altijd een korte zijde
maken - maak ook wat lengte als reserve
zelf zou ik de latjes 2 mm naar binnen laten inschieten
3) verlijmen of schieten (er bestaan nageltjes van 0,6 mm die je praktisch niet ziet)
4) opvullen, bijschuren + een laatste keer verven

wat is de reden om een kast in een kast te maken ?
was er geen mogelijkheid om de gaten van de rijboring + montageplaatjes voor de scharnieren te dichten, op te schuren en te verven ?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
SNIP

wat is de reden om een kast in een kast te maken ?
was er geen mogelijkheid om de gaten van de rijboring + montageplaatjes voor de scharnieren te dichten, op te schuren en te verven ?
De reden om de kast zo te maken, was een combinatie van praktisch en logistiek. Ik zag het niet zitten om in de keuken die dagelijks in gebruik is en met een kleine van 18 maanden, twee kasten te gaan verven.
Ik heb normaal al een hekel aan schilderen en had nu helemaal geen zin om zo half in de kast te moeten hangen om alles een beetje goed af te werken.
Daarbij komt dat de achterwand niet heel strak in de kast zat en dat is zo helemaal onzichtbaar.
Zo kon ik deze twee corpussen in de garage helemaal klaar maken en er zo inschuiven. De ene kast ging er zuigend in, de kast van de foto's heb ik moeten uitwiggen om alles uit te lijnen. En ook na drie keer nameten weet ik niet waarom die corpus bijna een cm naar voren helde over 70cm hoogte.

Mocht mijn vrouw over twee jaar toch weer de kastruimte nodig hebben, dan haal ik alles eruit, regel twee nieuwe deuren in 9004 en ben klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Nog even een update van het maken van de lijsten:
Om de inschuifkasten netjes af te werken heb ik lijsten gemaakt van berken multiplex, 18mm dik en 31mm breed.
Daarvoor heb ik twee hulpstukken gemaakt, namelijk eentje voor het verstekzagen van de lijsten en een freestafel. In de freestafel heb ik mijn MAKITA RT0700 frees ingebouwd in combinatie met een KK Moon freesplaat.
Met de BOSCH GCM zaag heb ik alles perfect in verstek kunnen zagen, maar ik zag wel dat de laser en de zaagschede niet parallel lopen.

Hoewel het maken van een futselplank op mijn lijst stond, vond ik het lastig om daarop te vertrouwen zonder het geprobeerd te hebben met de twee schaven die ik van mijn vader heb.
Zoals hier geadviseerd heb ik eerst de verticale lijsten gezaagd, deze vervolgens met dubbelzijdig tape vast geplakt en toen de horizontale lijsten gezaagd.
De freestafel heb ik vanochtend in een uur in elkaar zitten knutselen omdat ik gisteren in een "even moment" al mijn reservelijsten had verzaagd.

Dus toen het gezin nog sliep, heb ik nieuwe lijsten gezaagd en een freestafel gemaakt. Bij de vorige lijsten had ik mijn frees ondersteboven ingespannen in de bankschroef, maar dat wilde ik geen tweede keer doen:) Achteraf een onverantwoorde actie.

Het uitfrezen met behulp van de kopieerring was geen succes, dus uiteindelijk maar zo goed en zo kwaad als het ging uit de hand gefreesd.
Toen ik eenmaal besloten had om toch een rev 2.0 versie te maken, heb ik de decoupeerzaag gepakt en alles pas gemaakt. Ik heb het maar een vorm van rapid prototyping genoemd….

Het frezen met de freestafel ging als een tierelier, zo goed dat ik alle lijsten nog een keer langs de afrondfrees heb gehaald zodat alle rondingen identiek zijn. Alles nog een keertje verven had ik daar graag voor over.
Een parallelgeleider mis je niet zo, een afzuiging des te meer.
 

Bijlagen

  • verstekhulpstuk 01.jpeg
    verstekhulpstuk 01.jpeg
    121,2 KB · Weergaven: 58
  • freestafel 01.jpeg
    freestafel 01.jpeg
    59,1 KB · Weergaven: 52
  • afdeklijst 01.jpeg
    afdeklijst 01.jpeg
    112,1 KB · Weergaven: 65

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Wat is de toegevoegde waarde om de lijst in verstek te zagen, en niet eerst de bovenste en onderste en de staanders er tussen met een klein V naadje.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Wat is de toegevoegde waarde om de lijst in verstek te zagen, en niet eerst de bovenste en onderste en de staanders er tussen met een klein V naadje.

Als je lijsten in verstek aanbrengt, dan zie je het kopshout niet. Dat was in de tijd voor MDF en verf een pluspunt.
Daarbij komt dat het nog altijd een zekere mate van "handigheid" of expertise en tijd vraagt om het netjes te doen.

En dan het esthetische, een lijst in verstek oogt in mijn ogen veel netter dan met stootvoegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Als je lijsten in verstek aanbrengt, dan zie je het kopshout niet. Dat was in de tijd voor MDF en verf een pluspunt.
Daarbij komt dat het nog altijd een zekere mate van "handigheid" of expertise en tijd vraagt om het netjes te doen.

En dan het esthetische, een lijst in verstek oogt in mijn ogen veel netter dan met stootvoegen.
Kopshout begrijp ik niet als je multiplex gebruikt, om de handigheid te krijgen een verstek te zagen kan ik begrijpen.

Daar naast speelt ook mee denk ik, is het een moderne keuken of een oud hollandse
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Kopshout begrijp ik niet als je multiplex gebruikt, om de handigheid te krijgen een verstek te zagen kan ik begrijpen.

Daar naast speelt ook mee denk ik, is het een moderne keuken of een oud hollandse
Het maakt voor MPX inderdaad niet uit.
In mijn geval wilde ik me bekwamen in de techniek en ik vind het gewoon mooier om te zien.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Even een update

Vandaag de lijsten gemonteerd en best tevreden over het resultaat. Gisteren vergeten om alles te nummeren na het passen en zagen, dus vandaag eerst een half uur lopen passen en nummeren.
Daarna alles met nagels uit de tacker vast gezet, en dan wreekt zich dat je het niet vaak genoeg hebt gedaan. Eerste kast netjes alle kopse kanten gelijmd voor het vast zetten. Bij de tweede kast realiseerde ik me. toen de eerst spijker in de onderste lijst zat, dat ik vergeten was deze met lijm in te smeren en net niet genoeg had gedrukt, gevolg was een kleine spleet die ik met wat alabastine heb dicht gemaakt.
Almetal een leerzaam project.
Noot: de kleur van de houtverf is dezelfde kleur als de deurtjes, maar de houtverf verschiet van kleur afhankelijk van de lichtinval / hoek waaronder je naar het hout kijkt. Heel grappig om te merken.
 

Bijlagen

  • keuken lijst (3).jpeg
    keuken lijst (3).jpeg
    92,5 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.