Verstek is niet 90°

Jan Peeters

Nieuw lid
4 mei 2023
4
0
Sint-Katelijne-Waver
Beste medehoutbewerkers

Ik wil een kastje maken waarbij ik de hoeken in verstek zaag. Voor het verstek heb ik 2 opties.

- een Bosch GCL 12 GDL afkortzaag

- een tafelzaag van scheppach (ouder model)

Aan beide zagen heb ik enorm veel tijd besteed om ze perfect in hoek te doen zagen, en bij vorige projecten zonder verstek heb ik nog nooit problemen gehad. Als ik de zagen echter op 45 graden leg om de kanten in verstek te zagen dan is mijn 90 graden t.o.v. mijn geleider niet meer correct. Ben ik gewoon met het verkeerde materiaal bezig voor verstek of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.088
2.245
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bosch GCL 12 GDL
deze dus
ff opgezocht, want we kennen hier niet al die types uit het hoofd
ik heb een goedkopere afkortzaag
daar leg ik altijd de winkelhaak op vooral in te stellen + te zagen
het is mogelijk dat tussen het hout en de geleider een spatje resthout ligt

• Leuk
Waarderingen: Jan Peeters

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.622
3.051
Gaanderen
Zuiver 45 gr. zagen is op de meeste hobby machines niet meteen juist instelbaar. Een winkelhaak Kwaliteit din oo din 0 of din 1 geeft een betrouwbare weergave van de juiste hoek. Vaak werkt een digitale meter, zo'n blokje,
Ook. Al is ook hier weer de vraag hoe betrouwbaar geeft deze de graden aan.
Echt zuiver 45 gr krijg je met een 45 gr frees. Ook daar zitten weer haken en ogen aan. Met name hoe geleid je de zijkant langs de frees.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.036
1.022
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
of zaag onder twee verschillende 90 graden hoeken - een zijde evenwijdig aan de aanslag en de volgende zijde 90 graden op de aanslag (dat is met een goede nauwkeurige schrijfhaak goed te doen). Dan maakt de exakte hoek van de zaag niks uit - de combinatie van de twee gezaagde hoeken is dan altijd 90 graden...

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
327
178
‘s-Hertogenbosch
Kan vaak maar gaat lastig met kleinere stukken hout. Ik heb er een sled voor en kan het met een geleider langs de aanslag halen. Ik weet dat er allemaal oplossingen voor zijn. Wel lastig als je begint met houtbewerking.
Vaak zijn het de foefjes die je leert/ontdekt in de loop van je carrière… vroeger werd het je verteld, niet luisteren en zelf het wiel uitvinden 🤩, en dan jaren later toch terugdenken aan wat toen verteld werd…
Ik probeer zo’n 35 jaar cao-ervaring te delen maar inzicht moet groeten door het doen…

Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.254
984
Omgeving Leiden
Als ik je probleem goed begrijp, dan liep ik tegen hetzelfde aan met mijn makita 2704 tafelzaag.
Het zaagblad perfect 90 graden tov het tafelblad maar ook perfect 90 graden tov de dwarsgeleider.
Vervolgens het zaagblad op 45 graden ingesteld tov het tafelblad:, maar het was niet langer 90 graden tov de dwarsgeleider.
Om een heel lang verhaal kort te maken:
Het kwam doordat de draaipunten aan de voorkant en de achterkant van het kantelmechanisme van het zaagblad niet in één lijn lagen. Het ene draaipunt zat dichter tegen het tafelblad dan het andere ( 1mm of zo)
Daardoor draait het zaagblad dan niet in één vlak.
Door wat dunne metalen plaatjes onder één van de draaipunten te leggen heb ik het in orde gekregen

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.