Gert Abbink

Nieuw lid
11 mrt 2021
23
3
Buurse
Dag allemaal!


Een tijdje terug heb ik 2 beuken en 1 eiken stam laten zagen tot 6cm dikke schaaldelen. Dit is gedaan op een Erford zaag uit 1870(!)
1639560231161.png


Hierna al het hout vervoerd naar mijn huis.
1639559938682.png

Het hout is op balken in ons bos gelegd en heeft vervolgens een week lang op elkaar buiten gelegen onder een zeil (dus zonder latten er tussen).
1639563708584.png1639563673934.png

-Een week later had ik weer tijd om verder te gaan;

Tijd om het hout op te latten. Het hout staat een dikke 30cm van de grond af.
Vervolgens heb ik ze opgelat met latjes gezaagd uit een plaat populieren multiplex. De keuze voor populieren is omdat ik me heb laten vertellen dat populieren hout in aanraking met het andere hout niet zal gaan verkleuren op de plekken waar de latten zich bevinden.

Deze schaaldelen liggen nu te drogen in de overkapping die ik er later overheen heb getimmerd; (tot over 3 jaar;))
1639560331146.png1639560361643.png1639564516583.png

(Er zat midden in de eiken stam wat metaal, zo te zien is aan de blauwe vlek in het hout links.)




Ik heb er ook nog wat droge eiken planken en een 8cm dik droog eiken schaaldeel bij gelegd die mij thuis in de weg stonden.
1639560415314.png

















-Nu is er in die natte week dat het hout opgestapeld zonder latjes, onder dat zeil, schimmel ontstaan bij het beukenhout...;

deze (oppervlakte)schimmel wreef ik zo van het hout af, en heb het daarna ook zo opgelat. Alleen is deze schimmel terug gekomen...
Dit komt natuurlijk omdat het beukenhout nog nat is, maar mijn vraag is; verdwijnt dit vanzelf naarmate het hout eenmaal droog is?
1639565007250.png1639565114468.png

Het eikenhout heeft gelukkig nergens last van.
Eens deze dagen strijk ik de kopse kanten van al het hout in met dikke verf, om kopse scheuren te voorkomen.
 

Gert Abbink

Nieuw lid
11 mrt 2021
23
3
Buurse
Vorige week nog eens 3 eiken stammen opgehaald.
Deze wil ik ook laten zagen.
Ik was van plan alles precies t zelfde te gaan doen zoals ik het de vorige keer heb gedaan.


1639570216673.png
1639570143892.png
 
deze (oppervlakte)schimmel wreef ik zo van het hout af, en heb het daarna ook zo opgelat. Alleen is deze schimmel terug gekomen...
Dit komt natuurlijk omdat het beukenhout nog nat is, maar mijn vraag is; verdwijnt dit vanzelf naarmate het hout eenmaal droog is?
Als het hout droog wordt dan sterft de schimmel vanzelf bij gebrek aan vocht. Wel zal deze schimmel een verkleuring in het hout geven alsmede kwaliteit verlies.

M.vr.gr. jan
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Het probleem met schimmel is dat het vocht opneemt en vasthoud, Ik zou er vlug een fungicide over spuiten, dan verminder je de schimmel en stopt het van opnieuw groeien .

In plaats van de einden schilderen (doet niet veel) spijker latten aan de einden, dat werk veel beter om splijten te verminderen, ja wel meer werk maar is het zeker wel waard.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.768
738
Enschede, Twente
Flink gewicht erop helpt tegen vervormen. Spanbanden erom idem. Voor de einden kun je ook resten verf, tegellijm, bitumen, wat dan ook gebruiken. De bedoeling is het sneller drogen van de einden te remmen. Haken en dergelijk helpen daar minder bij. (Sowieso gaan de einden uiteindelijk niet gebruikt worden, in het algemeen.)
 

Gert Abbink

Nieuw lid
11 mrt 2021
23
3
Buurse
Dag @Leo Van Der Loo en @Bert Vanderveen ,

Bedankt voor jullie reactie!

De schimmel verdwijnt dus vanzelf naarmate het hout droger word, dat is fijn om te horen.

De kopse kanten afwerken zijn jullie het niet met elkaar eens.. Insmeren met tegellijm o.i.d. of er een lat overheen timmeren zijn 2 opties.
Neem aan dat ze beide werken?

Gewicht op de schaaldelen om vervorming tegen te gaan is ook een goed idee(y)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
De schimmel gaat dan wel dood, maar de verkleuring en de verminderde kwaliteit zijn wel blijvend. Ik heb onlangs wat vers gezaagd hout behandeld met Xyladecor combi PT. Dat doodt houtworm (die bij mij trouwens ook al na 2 weken in het kernhout van eiken planken zat), maar bestrijdt ook schimmels. Als ik jou was zou ik dit (of iets gelijkaardigs) kopen en het hout ermee behandelen.

Het kost wat, maar als je na 3-4 jaar geduld moet vaststellen dat het hout amper bruikbaar is.. Dan vloek je veel harder dan wanneer je nu wat euro's over de toonbank gooit.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Bij eik is de schimmelvorming niet echt een probleem wel kan er enige verkleuring ontstaan; bij de beuk zal de schimmelvorming heviger zijn maar zal het waarschijnlijk niet tot ernstige aantasting van de stevigheid leiden. Wel geeft het waarschijnlijk "slaap" tekening wat velen waarderen. Ik raad aan over 2 maanden hout te verleggen en daarna herhalen; dan zullen de drooglatten minder duidelijke sporen laten zien. Als aangegeven kopse kanten insmeren.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als het hout droog wordt dan sterft de schimmel vanzelf bij gebrek aan vocht. Wel zal deze schimmel een verkleuring in het hout geven alsmede kwaliteit verlies.
Meestal is de 'aantasting' - na zo'n korte tijd - niet diep en zal je er na bewerken / op maat maken niks mee rvan zien. Ik had ooit hetzelfde met balkjes esdoorn die zeiknat gezaagd waren. Eerst koud opgestapeld, maar toen ik zag dat er zich schimmel vormde, opgelat. Veel balkjes vertonen nu nog (na een jaar of 10 nu - helemaal kamerdroog) vlekken, maar zodra ze verzaagd en (meestal) gedraaid worden is die oppervlakkige verkleuring weg.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dag @Leo Van Der Loo en @Bert Vanderveen ,

Bedankt voor jullie reactie!

De schimmel verdwijnt dus vanzelf naarmate het hout droger word, dat is fijn om te horen.

De kopse kanten afwerken zijn jullie het niet met elkaar eens.. Insmeren met tegellijm o.i.d. of er een lat overheen timmeren zijn 2 opties.
Neem aan dat ze beide werken?

Gewicht op de schaaldelen om vervorming tegen te gaan is ook een goed idee(y)
De latten voorkomen het te vlug drogen doordat het tegen de einden zit en bovendien mechanisch het scheuren en verder openen van die scheuren tegen houd, verven kan het drogen van de einden verminderen (als het wekt)
 

Gert Abbink

Nieuw lid
11 mrt 2021
23
3
Buurse
Bedankt voor alle reacties!

-Ik ga aan de kopse kanten binnenkort een lat slaan om daar het te snel drogen te voorkomen.
-Als de schimmel zelf verdwijnt naarmate het hout droogt zoals hier gezegd word, laat ik dit zo.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
-Ik ga aan de kopse kanten binnenkort een lat slaan om daar het te snel drogen te voorkomen.
over welke trekkracht een lat op kan vangen, heb ik geen idee
zoals geschreven, wanneer (nog) op de kopse kanten van mijn eiken boolen een weerstand tegen openbarsten zit, dan is het een metalen strook waarin ze gaten geboord hebben, en daardoor nagels geslagen
je kan die makkelijk met een metalen montageband maken
met een lat loop je het risico dat ze door de trek van de boolplank splijt

1640101769641.png
 

Gert Abbink

Nieuw lid
11 mrt 2021
23
3
Buurse
@ZotVanHout ,

Bedankt voor het mee denken. Ik denk dat je hier gelijk in hebt.
Ik ga zo meteen 30 meter montageband bestellen.(y)
bizline-bevestigingsmaterialen-montageband-4172404.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Denk wel aan de gevolgen van vocht+staal op eikenhout..
inderdaad een punt om op te letten
jij hebt daar in praktijk - zeker als boomzager - meer ervaring mee
bij de boolen die ik kocht, was de strook staal blank & de nagels rond de 10 cm lang
windbarsten zijn zeker aan de wortelkant onvermijdelijk
de onderste 10 tot 20 cm gebruik je zelden
boolplanken met een lat of strook staal leg je best droog
komt er verkleuring, dan is die vooral door de nagels, want die zitten in het hout
de blauwe vlekken op jouw 2de foto komen volgens mij door metaal dat in de boom zat wanneer die nog in leven was
 

Gert Abbink

Nieuw lid
11 mrt 2021
23
3
Buurse
windbarsten zijn zeker aan de wortelkant onvermijdelijk
de onderste 10 tot 20 cm gebruik je zelden
Door de eerste 10 tot 20 cm niet te gebruiken maakt het dus niet uit dat het hout verkleurd door de spijkers toch?
Het zou zonde zijn als er scheuren ontstaan van tientallen centimeters...

Om de verkleuring te beperken, is het dan niet handig dat ik de strips en nagels er in sla wanneer het hout al deels aan-gedroogd is?
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Om de verkleuring te beperken, is het dan niet handig dat ik de strips en nagels er in sla wanneer het hout al deels aan-gedroogd is?
ik koop de bolen wanneer ze reeds gedroogd zijn
pas vanaf dat ogenblik begint mijn ervaring
zelf heb ik er nooit een strook staal + nagels op gezet
wat het beste ogenblik is om ze te plaatsen kan ik dus niet zeggen
over naar 'familie' zoals @Petrolhead & @Jan van der Ploeg
ik veronderstel dat de verkleuring kort rond de nagels blijft, omdat er geen opgaande sapstroom meer is
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.