verschil steek - en hakbeitel

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
253
19
hoi allemaal,

ik heb al enkele jaren een steekbeitelset van het merk Narex. Ik wil echter binnenkort aan de bouw van een tuinschuur beginnen en wil dan wat grotere balken van zo eenvoudig mogelijke houtverbindingen voorzien. Ik kan mij voorstellen, dat je dan wat meer hout weg wilt nemen met de beitel (i.c.m. handzaag). De huidige beitelset is beperkt in breedte, dus ik wil een breder exemplaar kopen. Nu zie ik dat er naast steekbeitels ook hakbeitels bestaan. Kunnen jullie misschien vertellen welke ik voor dit doel het beste gebruik? Ik zou zelf denken, dat ik nu beter een hakbeitel gebruik? Dus bij meer hout wegnemen een hakbeitel gebruiken, en de steekbeitel voor kleine hoeveelheden hout bij het vlak maken van het hout, als laatste stap?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.438
2.723
Als je er niet je werk van gaat maker, kan je je prima redden met inzagen en een 38mm steekbeitel. Wil je meer, dan zou ik er een 50mm vermoorbeitel en een zware houten hamer bij zoeken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.960
2.720
Gaanderen
Voor de duidelijkheid een vermoorbeitel is een hakbeitel. Ik heb veel beitels en maar een hakbeitel. Dat is een zware 50 mm die ik heb gebruikt voor verbindingen te hakken in 150x150 mm douglas. Hiervoor had ik er geen behoefte aan. Met echt scherpe steekbeitels kom je een eind. En je hoeft er nauwelijks op te slaan. Voor diepe gaten zijn er ook schietbeitels. Daar heb ik er 2 van die ook nauwelijks gebruikt worden. Zoveel mogelijk wegboren en dan gaan hakken. Niet te snel naar de lijn toe werken.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
875
186
Je hebt o.a. steekbeitels, schietbeitels en vermoorbeitels.
- De steekbeitel ken je wel, deze is relatief dun in verhouding tot de breedte. De randen zijn meestal wat dunner als de dikte van de beitel, om te zorgen dat je iets verder in een hoek materiaal weg kunt steken.
- De schietbeitel is vaak net zo dik als deze breed is, of nog (veel) dikker: Narex schietbeitel/hakbeitel in 8 maten
Deze beitels hebben vlakke zijkanten met scherpe randen. Je kunt hiermee relatief makkelijk een diep gat hakken, en door de vlakke zijkanten zal de beitel niet snel de neiging hebben te verdraaien of verlopen. De beitels zijn nooit heel erg breed (max. 16mm bij Narex), dus bij grote afmetingen balken wordt je veronderstelt meerdere pennen/gaten te maken.
- De vermoorbeitel is aanzienlijk dikker als de steekbeitel, maar lang niet zo dik als een schietbeitel: Sorby hakbeitel 25 mm lang/ vermoorbeitel - Baptist
Deze beitels zijn beter bestand tegen zware slagen, maar hebben niet de extreme dikte van een schietbeitel. De breedte is meestal een stuk groter als die van een schietbeitel, en de rand is meestal vlak zoals van een schietbeitel. Deze worden gebruikt voor grovere houtverbindingen.

Voor een eenmalige klus als deze zou ik bijv. een Narex Woodline plus 50mm erbij kopen. Dat is een model dat tussen een gewone steekbeitel en een vermoorbeitel ligt: wel een grotere dikte, maar nog steeds de zijkanten van een steekbeitel. Met het uitboren van het gat en daarna het netjes recht hakken kom je een heel eind. En met een dergelijke breedte is het recht houden relatief eenvoudig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.