verschil profiel guts versus schaalguts

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
Even een vraagje is er verschil tussen een profielguts en een schaalguts? ik lees ook over een guts met vingernagel profiel slijpen waarom is dit? Welk voordeel heeft het?
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
Misschien nog een stomme vraag maar wordt een Profielguts ook soms met een vingernagel profiel geslepen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Misschien nog een stomme vraag maar wordt een Profielguts ook soms met een vingernagel profiel geslepen.
Een profielguts is om langs te draaien (tafelpoten, kandelaars, heften voor beitels).
Neen, want dan is het het geen profielguts meer. Een vingernagel wordt enkel aan een schalenguts geslepen. Een schalenguts moet snel, agressief en efficiënt verspanen. Een schalenguts is een heel andere beitel dan een profielguts. Een schalenguts is veel zwaarder uitgevoerd en de arend (het gedeelte dat in de schacht zit) heeft de zelfde (of toch bijna) diameter als de beitel zelf. Een profielguts heeft (meestal) een dunne, gesmede arend. Technisch gezien kan je aan een profielguts geen vingernagel slijpen. Enkel iets wat er op lijkt. Maar dan is de beitel praktisch onbruikbaar vanwege de scherpe punt.
 
  • Leuk
Waarderingen: kire

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
Mathieu,
Dank je voor de uitleg nu is het voor mij duidelijk.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
724
289
RegioRotterdam
De meeste profielgutsen die je tegenwoordig kunt kopen in Nederland zijn van de engelse variant, geslepen uit één recht stuk HSS rondstaal. Er wordt geen vorm meer gesmeed. De arend is dus niet per sé dunner dan het heft. Bij de duitse variant, gevormd uit een stuk strip, is de arend inderdaad smaller dan het blad. Je ziet dat soms nog bij brede profielgutsen waar slijpen uit rondstaal te veel verlies en te hoog gewicht zou geven.
Het verschil zit in de diepte van de fluit. Een profielguts heeft een ondiepe fluit. De doorsnede ziet er uit als een cirkel met een cirkelvormige hap eruit die meestal niet onder her midden uitkomt. De fluit van een schalenguts reikt veel dieper en lijkt qua vorm meer op een parabool.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: kire

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
Ja Efvee idd zo kan ik het verschil zien de uitleg van Mathieu had me al veel duidelijkheid gebracht maar met jou uitleg wordt het nog duidelijker nu zie ik het verschil als ik de 2 beitels opzoek.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik weet niet of de voorgaande meningen geheel juist zijn. Ja het verschil tussen europese en engelse gutsen is is de diepte en dat de engelse modellen steviger zijn/ogen is duidelijk. Ik heb schalen leren draaien bij Christiaan Jorg. Iedereen draaide daar zijn schalen met gewone europese gutsen. Hij liet enkele zelf langer maken bij fabrieken. Ik vond een europese guts makkelijker om te leren. Nu maakt het me niet uit.
Ja je moet er niet te diep mee uithollen. Maar als je leunspaan goed staat heb je bij een schaal ook weinig overhang.
Alhoewel ik het niet zeker weet denk ik dat het meer een geografisch gebeuren is dan een keiharde regel.
Ik gebruik ze wisselend door elkaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb even gekeken op de site van Henry Taylor. Daar spreken ze van 'Round bar' en 'Forged bar' spindle gouges. De' round bar' zijn de smalle gutsen (tot 1.2"), de 'forged' de grotere vanaf 1/2".
De round bar hebben inderdaad geen gesmede arend, in tegenstelling tot de forged bar.
Mijn stelling was dus niet correct (ik ga er van uit dat je geen schalen gaat draaien met een afruwguts of een guts van meer dan 12 mm).
Of er een verschil is tussen Engelse of continentale (Europese) beitels is een andere vraag. Zijn er eigenlijk nog fabrikanten van klassieke draaibeitels op het vaste land?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ja mijn meest gebruikte guts is 25 mm. Waarom ik deze het meeste gebruik? Een beetje nostalgisch antwoord. Het eerste gelukte werkstuk op mijn eerste draaicursus was een beitelhandvat. Guts besteld en deze erin gezet. Ik gebruik deze bij het voordraaien en ook bij het uithollen van kleinere zaken als doosjes of ook bij schalen. Al gebruik ik zeker ook de schalenguts. Ik heb er zelfs een van 19mm voor het vlakdraaien van de bodem van schalen. Ik wil zeker niemand afraden om een schalenguts te gebruiken.
 
Ja mijn meest gebruikte guts is 25 mm. Waarom ik deze het meeste gebruik? Een beetje nostalgisch antwoord. Het eerste gelukte werkstuk op mijn eerste draaicursus was een beitelhandvat. Guts besteld en deze erin gezet. Ik gebruik deze bij het voordraaien en ook bij het uithollen van kleinere zaken als doosjes of ook bij schalen. Al gebruik ik zeker ook de schalenguts. Ik heb er zelfs een van 19mm voor het vlakdraaien van de bodem van schalen. Ik wil zeker niemand afraden om een schalenguts te gebruiken.
Wim ik gebruik ook graag de guts ipv een schalen guts, maar ik ben ook altijd erg beïnvloed door Cristiaan Jorg,
Net als jij waarschijnlijk .
Toevallig heb ik deze week een stukje voor Radius geschreven over het schalen draaien met de vorm/profiel guts.
Hierbij de foto maar de rest komt in het tijdschrift
 

Bijlagen

  • es17a.jpeg
    es17a.jpeg
    124,3 KB · Weergaven: 15

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
724
289
RegioRotterdam
Of er een verschil is tussen Engelse of continentale (Europese) beitels is een andere vraag. Zijn er eigenlijk nog fabrikanten van klassieke draaibeitels op het vaste land?
Het gaat meer over het ontwerp als over de plaats van fabrikage. Sorby heeft het over 'continental style' gutsen:

Schulte heeft het over 'Englische Form' voor het uit rondstaal gefraisde ontwerp:
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.