vers hout

RalphB

Nieuw lid
28 mrt 2022
1
0
Veldhoven
Hallo allen,
Zijn hier op het forum ook mensen die werken met vers hout? Ik denk dan aan bv het snijden van lepels en maken van eenvoudige krukjes etc. Ik wil hier mee gaan beginnen en ben op zoek naar het benodigde gereedschap, tips en trucs.
Ik hoor graag van jullie,
Groeten Ralph
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dag Ralph, welkom op het forum! Er zitten hier zeker mensen op het forum die met vers hout werken. Sandra Witteman schiet mij te binnen, omdat zij onlangs een lepel gemaakt heeft voor onze wedstrijd:
Als je je nog moet inlezen in de materie, kan ik de boeken van Sjors en Job aanraden:
Zelf heb ik het boek lepelhout (gewonnen met de wedstrijd hier), maar ik zit nog maar ergens halverwege, en heb er nog niets van in de praktijk gebracht. Een lepel kun je al snijden met 3 gereedschappen: bijl, mes en lepelmes.

Groetjes,
Stijn
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
voor het maken van grote sculpturen gebruik ik bij voorkeur vers hout. Redenen:
1 het blok vers hout heeft nog geen krimpscheuren, dus je hebt meer mogelijkheden
2 vers hout is tweemaal zo zacht als droog hout, dus veel makkelijker te bewerken

Voorwaarde voor mij is wel dat de beoogde sculptuur luchtig is, zodat bij de krimp alles kan meegeven met veel minder kans op scheuren. Een massieve vorm zal later zeker scheuren. De ene houtsoort (bijv. kersen) meer dan de andere (bijv. coniferen).

Zodra de gewenste luchtigheid is bereikt mag de sculptuur gaan drogen zodat ik hem uiteindelijk ook kan nabewerken, schuren.

Drogen moet zeer geleidelijk gebeuren om het hout tot in de diepte gelijkmatig te laten drogen.

Succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.