Vers Eiken verwerken naar Tuinbank

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.246
293
Heelsum
Vraagje, kun je opgedroogd vers gezaagd eiken verwerken voor gebruik buiten in bijvoorbeeld een tuinbank, of levert dat bij het drogen problemen op met kromtrekken.

Een vriend van me wil een Eiken picknickbank hebben van dit soort stamdelen, zou dat kunnen zonder de platen eerst terug te drogen?

FBE97F19-5829-47D4-A188-0FF91A214BD1.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Na verzagen zit er meestal wel nog wat beweging in hout. Maar dat houdt na korte tijd wel op. Dagje laten liggen en dan verder bewerken is wat ik doe.

EDIT: ik zie net je andere bericht (Alskan Mill) en het zit dus anders, denk ik. Je bent met een weinig droge stam begonnen. Ik laat het aan de experts over om hierover iets te zeggen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Welk vochtgehalte hebben de platen? Voor buiten is niet te droog prima, gemiddeld ben je dan beter in evenwicht. Als de bank in de volle zon staat midden in de zomer vs een natte warme winter dan krijg je toch al welbehoorlijke schommelingen.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
292
111
ik veronderstel dat de picknick bank ook in weer en wind komt te staan? in dat geval heeft het volgens mij weinig zin om de planken nu te laten drogen om dan te verwerken. denk dat het belangrijkste is dat je bij het ontwerp en montage rekening houdt dat de het hout kan leven (krimpen en uitzetten)
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
Ik heb ooit gepraat met iemand die bomen velt en daar altijd ter plaatse iets mee probeert te doen. Ook banken en dergelijke. Ik veronderstel dus dat er dus met vers hout gewerkt kan worden. Moet er wel bij zeggen dat zijn werken nooit strak zijn. Waarschijnlijk stoort het dan ook minder als het even wat krom trekt?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.246
293
Heelsum
Welk vochtgehalte hebben de platen? Voor buiten is niet te droog prima, gemiddeld ben je dan beter in evenwicht. Als de bank in de volle zon staat midden in de zomer vs een natte warme winter dan krijg je toch al welbehoorlijke schommelingen.
Volgens mij tussen 35 en 40%.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Volgens mij tussen 35 en 40%.
Dat is wel erg veel, dat gaat in de zomers wel echt werking geven, afhankelijk van zaagpatroon en defecten/natuurlijke spanning meer of minder.
Ik zou het een jaar laten luchtdrogen als je er wat strakker werk mee wilt maken, dan zit je een stuk meer safe.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.246
293
Heelsum
Dat is wel erg veel, dat gaat in de zomers wel echt werking geven, afhankelijk van zaagpatroon en defecten/natuurlijke spanning meer of minder.
Ik zou het een jaar laten luchtdrogen als je er wat strakker werk mee wilt maken, dan zit je een stuk meer safe.
Het is een vers gekapte stam die net gezaagd is… ik zat sowieso wel te denken aan glijdende verbindingen…..
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Eiken werkt nogal en kans op scheuren is ook groot. Maar misschien lukt het door het kopshout goed te sealen. Het is wel een uitdaging.
Strak werk gaat hem niet worden. Het hangt meer van je verwachting af dan het materiaal of het gaat bevallen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.