Verlichting op accu / draadloos werkplaats

Bearco

Nieuw lid
20 jun 2021
2
0
Broek op Langedijk
Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Marco, 34 jaar en ben sinds kort bezig mijn schuur opnieuw in te richten. Helaas beschik ik niet over veel ruimte, heb een standaard fietsenberging bij een eengezinswoning en heb daar plaats gemaakt voor een kleine werkbank.

Nu wil ik boven de werkbank wat verlichting plaatsen alleen ben daarvoor opzoek naar advies gezien ik weinig kan vinden op internet.

Ik zoek een lamp voor boven de werktafel (liefst een balk) met een usb aansluiting zodat ik deze makkelijk kan opladen en deze niet draadloos zijn.

Heeft iemand hier tips voor of enige kennis / referenties voor zulke lampen.

Ik hoor het graag.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom op dit forum

Ik zoek een lamp voor boven de werktafel (liefst een balk) met een usb aansluiting zodat ik deze makkelijk kan opladen en deze niet draadloos zijn.
dit is mij niet volledig duidelijk
hoe past die usb-aansluiting in het plaatje ?
dient die om de lamp op te laden, of wil je je mobieltje via de lamp opladen ?
heb je elektriciteit in je schuur ?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Bearco,
Uit de titel en je berichtje denk ik te begrijpen dat je op zoek bent naar oplaadbare ledverlichting.
Daarvoor even googlen op 'led bouwlamp op accu'. Toolstation verkoopt er een aantal, maar andere winkels hebben ze vast ook.
Voor een ledbalk op accu kom je terecht bij kastverlichting, maar ik denk dat dat te weinig licht geeft om bij te werekn.
Je zou ook nog aan ledverlichting op 230 kunnen denken, een auto accu en een omvormer van 12VDC naar 230 V wisselspanning. Bij een vermogen van 30 watt voor de ledverlichting duurt het wel een tijdje voordat je de auto accu weer op moet laden.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Bearco

Nieuw lid
20 jun 2021
2
0
Broek op Langedijk
vooreerst . . . welkom op dit forum


dit is mij niet volledig duidelijk
hoe past die usb-aansluiting in het plaatje ?
dient die om de lamp op te laden, of wil je je mobieltje via de lamp opladen ?
heb je elektriciteit in je schuur ?
Het mooiste zou zijn een lamp met een losse accu die ik bijvoorbeeld binnen kan opladen en, anders eventueel 1 om dmv een powerbank op te laden.

Ik heb geen elektra in m'n schuur.

Ik weet dat er bijvoorbeeld lampen zijn die tijdens het kamperen gebruikt worden die opgeladen kunnen worden met usb aansluiting die veel licht geven.

Die ledstrips zijn niet wat ik zoek gezien de geringe lichtopbrengst.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Veel merken, makita,Bosch, Festool, accumachines hebben ook bouwlamp led op hetzelfde accusysteem. Indien je een bepaalde lijn machines hebt is dat miss een optie.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Zelfs de Lidl heeft er een van hun Parkside 18V serie, ik kan hem alleen op de website niet zo snel vinden. Dat is wel het probleem met gereedschap van Lidl, ze hebben het vaker niet, dan wel op voorraad.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Als je iets wilt maken, is stroom toch meestal erg fijn.
Is er een mogelijkheid om een kabel naar de schuur te leggen?
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Heb je al eens naar de werklampen a la Adam Savage gekeken op YouTube? Prima zelf te bouwen (mbv Ali Express) en leveren zéér flexibele werklampen op.

de lamp in het filmpje werkt op een accu of adapter, dus als je echt draadloos wilt (waarom?) is de dat zeker te realiseren. Maar ik vraag me af waarom je perse draadloos zou willen, zeker als je hem op een vaste locatie wilt gebruiken (werkbank).

edit: zie onderstaande

 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb jaren ledstrips boven de werkbank gehad, je moet wel even de juiste kleur en aantal en soort LED opzoeken.
Ik had de 60/mtr type 5050, 1 kleur 3000 en 1 kleur 6000 en dat gaf perfect licht, totaal van elk 2,5 meter boven de werkbank, dat was meer dan voldoende.
De laatste strip die ik heb gekocht geeft zelfs nog veel meer licht dat zijn 120/mtr type 5054 en voor de wekprkplaats is 4000 een prima kleur. Een gelaccu van 8AH voor een scooter gaat met zo'n strip echt wel een winteravond mee.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Inderdaad kleur is heel belangrijk! Het voordeel van die led panelen in het filmpje van Adam Savage is dat je ze in kunt stellen qua kleur (en felheid). De panelen zijn gemaakt voor fotografie/film toepassingen, dus de panelen zijn instelbaar tussen 3300 en 5600K en 20 en 100% brightness.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
onze garage heeft gelukkig een aansluiting en die wordt tzt nog verzwaard. Ik zou dus allereerst kijken naar het leggen van een kabel. Desnoods via een haspel als het tijdelijk is.

Ik heb sinds vorig jaar LED balken hangen met 6000K, wat een genot om te werken en ik heb ze ook vaak aan als het buiten wat donkerder is omdat ik dan langer zonder leesbril kan werken.
Een bouwlamp oplossing kan, maar houdt rekening met schaduw en dat je voor het mooi de lamp waarschijnlijk ergens moet ophangen en dan het risico loopt elke keer in de lamp te kijken.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Zelfs de Lidl heeft er een van hun Parkside 18V serie, ik kan hem alleen op de website niet zo snel vinden. Dat is wel het probleem met gereedschap van Lidl, ze hebben het vaker niet, dan wel op voorraad.
Jep een one time tool.
Ik heb van de lidl deze oplaadbaar en dimbaar met magneetvoet staat op een gedraaid pootje met carosorie ring zodat ik hem op elke plek van mijn werkbanken kan zetten 70B3F13F-A237-4C40-8206-FBF871E49D5E.jpeg

C9FBC7C0-0AD2-4040-816F-1503449374BE.jpeg
En ik heb deze bouwlamp met losse accus voor 20v en een adapter voor de 12v echt subliem6FBBC2AA-BB49-4501-B748-F3ABD2A1627C.jpeg

C7C5D98E-26E9-4D80-8554-62838B77EA43.jpeg
Groetnis

Roeland
 

Verstegen

Nieuw lid
27 dec 2020
15
2
Het Nederlandse bedrijf Veeneman heeft de fenon bouwlamp uitgebracht, een acculamp die op 5 verschillende merken past. Lichter in gewicht en meer lichtopbrengst dan Makita zelf. En goedkoper, ook belangrijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Ja, die bouwlamp bedoelde ik. Die andere ziet er ook prima uit, maar een lamp die het op de 20V accu's doet lijkt me wel heel handig, accu wisselen en doorgaan.
Jep een one time tool.
Ik heb van de lidl deze oplaadbaar en dimbaar met magneetvoet staat op een gedraaid pootje met carosorie ring zodat ik hem op elke plek van mijn werkbanken kan zetten Bekijk bijlage 104564

Bekijk bijlage 104565
En ik heb deze bouwlamp met losse accus voor 20v en een adapter voor de 12v echt subliemBekijk bijlage 104566

Bekijk bijlage 104567
Groetnis

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.