Verkleuring fineerhout

Homecentric

Nieuw lid
3 dec 2024
3
0
Antwerpen
Ik heb zo'n 20 jaar geleden een aantal meubels gekocht gemaakt uit donker walnoot (fineer)hout.

Na al deze jaren zijn de aan zonlicht blootgestelde delen fel verkleurd naar een bijna gele kleur.
De delen binnenin de meubels, zoals de legplanken, hebben nog hun oorspronkelijke kleur.

Op de eerste foto zie je zo'n legplank liggen op een deel dat verkleurd is (en duidelijk te lijden heeft gehad door dagelijks gebruik; dit is wel een deel dat er het minst goed uitziet; de andere oppervlakken zijn veel beter).
Op de tweede foto zie je hoe dun de fineerlaag is.

Mijn vraag is of het mogelijk is om die verkleurde delen terug in hun min of meer originele staat te krijgen?
Die oorspronkelijke staat is dus een matte donkere walnootkleur.

Ik heb weinig ervaring met houtbewerking, maar ik dacht eraan de vergeelde delen licht op te schuren en dan met een beits (?) te behandelen?
Maar kan ik dan die mooie matte donkere kleur terugkrijgen? Wat zijn de beste producten om dit te doen?

Alvast bedankt voor de hulp.

Bijlagen

• IMG_6525 - Copy.jpg
    IMG_6525 - Copy.jpg
    128,9 KB · Weergaven: 42
  • IMG_6526 - Copy.jpg
    IMG_6526 - Copy.jpg
    111,7 KB · Weergaven: 43

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
610
191
Zutphen
Er zijn in mijn ogen 2 alternatieven naast opnieuw fineren: schuren met de kans op door het (dunne) fineer te schuren, je krijgt dan weer de oude kleur terug na het lakken of oliën. Of beitsen, ook dan moet je eerst de oude afwerking er af zien te krijgen. Beide opties zijn lastig gelet op het dunne fineer.

Homecentric

Nieuw lid
3 dec 2024
3
0
Antwerpen
Er zijn in mijn ogen 2 alternatieven naast opnieuw fineren: schuren met de kans op door het (dunne) fineer te schuren, je krijgt dan weer de oude kleur terug na het lakken of oliën. Of beitsen, ook dan moet je eerst de oude afwerking er af zien te krijgen. Beide opties zijn lastig gelet op het dunne fineer.