Verkleuring fineerhout

Homecentric

Nieuw lid
3 dec 2024
3
0
Antwerpen
Ik heb zo'n 20 jaar geleden een aantal meubels gekocht gemaakt uit donker walnoot (fineer)hout.

Na al deze jaren zijn de aan zonlicht blootgestelde delen fel verkleurd naar een bijna gele kleur.
De delen binnenin de meubels, zoals de legplanken, hebben nog hun oorspronkelijke kleur.

Op de eerste foto zie je zo'n legplank liggen op een deel dat verkleurd is (en duidelijk te lijden heeft gehad door dagelijks gebruik; dit is wel een deel dat er het minst goed uitziet; de andere oppervlakken zijn veel beter).
Op de tweede foto zie je hoe dun de fineerlaag is.

Mijn vraag is of het mogelijk is om die verkleurde delen terug in hun min of meer originele staat te krijgen?
Die oorspronkelijke staat is dus een matte donkere walnootkleur.

Ik heb weinig ervaring met houtbewerking, maar ik dacht eraan de vergeelde delen licht op te schuren en dan met een beits (?) te behandelen?
Maar kan ik dan die mooie matte donkere kleur terugkrijgen? Wat zijn de beste producten om dit te doen?

Alvast bedankt voor de hulp.

Bijlagen

• IMG_6525 - Copy.jpg
    IMG_6525 - Copy.jpg
    128,9 KB · Weergaven: 42
  • IMG_6526 - Copy.jpg
    IMG_6526 - Copy.jpg
    111,7 KB · Weergaven: 43

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
610
191
Zutphen
Er zijn in mijn ogen 2 alternatieven naast opnieuw fineren: schuren met de kans op door het (dunne) fineer te schuren, je krijgt dan weer de oude kleur terug na het lakken of oliën. Of beitsen, ook dan moet je eerst de oude afwerking er af zien te krijgen. Beide opties zijn lastig gelet op het dunne fineer.

Homecentric

Nieuw lid
3 dec 2024
3
0
Antwerpen
Er zijn in mijn ogen 2 alternatieven naast opnieuw fineren: schuren met de kans op door het (dunne) fineer te schuren, je krijgt dan weer de oude kleur terug na het lakken of oliën. Of beitsen, ook dan moet je eerst de oude afwerking er af zien te krijgen. Beide opties zijn lastig gelet op het dunne fineer.
Dank. Hebt u tips welke producten/merken ik best kan gebruiken?

Heb je enig idee wat er nu aan afwerking op zit?
Nee, geen idee. Ik zie alleen dat het een matte, donkere afwerking is (bovenste plank)

Licht opschuren en met waterstofperoxide bleken zou een oplossing kunnen zijn. Heb daar zelf geen ervaring mee, dus.
Sorry, dit begrijp ik niet. Ik wil de meubelen juist donkerder krijgen (zoals de plank die bovenop ligt), waarom zou ik dan bleken met waterstofperoxide? Of bedoelt u als tussenstap?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.063
909
Enschede, Twente
Het is makkelijker om vanaf nul te beginnen dan om uiteenlopende kleuren met elkaar te matchen. Ik was trouwens onder de indruk dat het om delen ging die verkleurd waren, niet om afzonderlijke planken.

Homecentric

Nieuw lid
3 dec 2024
3
0
Antwerpen
Het is makkelijker om vanaf nul te beginnen dan om uiteenlopende kleuren met elkaar te matchen. Ik was trouwens onder de indruk dat het om delen ging die verkleurd waren, niet om afzonderlijke planken.
Dat heb ik dan inderdaad niet goed uitgelegd. Het gaat niet om uiteenlopende kleuren met elkaar te matchen. Ik wil de verkleurde meubelen (een salontafel en een eettafel) die na jaren een gele kleur hebben gekregen terug donkerder maken. Als het kan, in het beste geval, dezelfde mooie kleur geven als de oorspronkelijke kleur. Die oorspronkelijke kleur is die van de plank die bovenop ligt (donker, amerikaanse (?) walnoot).

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.