Verkleuring eik door water

SandyThys

Nieuw lid
29 jul 2024
1
0
brugge
Hoi,
Ik heb een mooi eiken plafond die ik heb laten zandstralen.
Wanneer ik deze met een licht vochtige doek reinig, word deze plots donkerder.
Mijn vermoeden dat het gaat over amerikaanse eik? met looizuur?
Hoe werk ik deze best af? Ik wil hem eerder lichter dan donkerder... Liever meer wit of grijs dan geel
Beits? Olie? Vernis?
Na navraag in de winkel heb ik Skylt Original #5510 meegekregen om verkleuring tegen te gaan.
Dit is een waterdragend solvent, krijg ik dan ook nog niet meer verkleuring?
Heb ik een sealer nodig? Rigostep Seal Add, maar die maakt het nog donkerder volgens de omschrijving.
Help?
Olie of beits zorgt voor een minder origineel uiterlijk? Ik wil zo'n natuurlijk mogelijke uitstraling.

Sandy
IMG_20240713_171901.jpg

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.573
3.026
Gaanderen
Bij mijn weten wordt eik lichter als het onder invloed van licht verkleurt. Dat gebeurde bij mijn blank gelakte eiken voordeur.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.303
444
Etten-Leur
ik probeer even wat: zandstralen zorgt ervoor dat je een 'ruw' oppervlak hebt gemaakt met weinig weerkaatsing en veel absorptie van licht (donkerder); maak je het vochtiger dan zwellen vezels op en wordt het oppervlak groter dus donkerder. volgens mij moet er geschuurd worden en dan afwerken met filmvormende sneldrogende lak met een beetje wit erin. Olie verdonkert.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.004
2.215
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid

is dit massieve eik ?
na op het plafond plaatsen gezandstraald ?
per definitie verdonkert en vergeelt alle hout tgv het licht
om de natuurlijke kleur zo veel mogelijk te behouden, gebruik ik cetol filter 7
binnenshuis minder aan te bevelen, wegens de solventen
voor een witte toets kan je rubio monocoat of woca nemen
woca moet je zelf mengen
daarom verkies ik rubio

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.322
651
Moordrecht
En skylt werkt mat onzichtbaar af. Alsof je plafond dus niet afgewerkt is. Reeds een aantal malen gebruikt, de eerste keer op een grenen vloer. Geweldige afwerking en keihard

Mark Luitjes

Nieuw lid
10 sep 2015
10
3
Ursem
Ik heb ook een eiken plafond in de badkamer afgewerkt met 3 lagen Trae Lyx Naturel Extreme tot nu toe na 3 jaar geen verkleuring kunnen bespeuren

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.191
446
ik bedoel dat hout onder invloed van licht verkleurd.
en geen enkele transparante afwerking dit volledig tegen gaat.

skylt geeft op eiken inderdaad geen kleurverschil in de zin dat het donkerder wordt of iets dergelijks als het wordt aangebracht.

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
530
785
47
Breda
haal je plafonlamp er maar ens af of iets dergelijks dan zie je echt wel kleurverschil
Haha, ik dacht precies hetzelfde.
Eik zal altijd vergelen. Ook met Skylt.
Het enige wat je kan doen is een white wash erover maar dan is het natuurlijke er wel weer af.

Skylt blijft innmijn ogen de beste optie. Het vergelen zal je niet opmerken totdat je weer een nieuw stukje eik er naast gaat leggen.

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.505
464
Atikokan Ontario Canada
Elke Eik soort heeft looizuur er in, En vele andere soorten hout bevat het ook) (als you water ijzer bevat zal de eik donker verkleuren als het in aanraking komt met looizuur)
Alle hout verkleurt en je kunt het wit schilderen met allerlei materiaal, maar dan heb je ook geen natuurlijke uitstraling, zo at will je ??, natuurlijk of verbasterd ?

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.