Verkleuring door UV straling

Tijmen

Actieve deelnemer
Hoi,
Vanmiddag schuurde ik mijn in 2013 gemaakte salontafel van Amerikaans notenhout om hem opnieuw in de olie te zetten. (Danish oil)

Ik hoopte dat hij weer wat donkerder ging worden, maar helaas, weinig verschil met hoe hij er gisteren uit zag na de eerste laag.

Een stuk van de binnenkant is echter wel mooi donker, en dit was dezelfde batch.

Deze verkleuring van hout, komt dat bij alle soorten voor, en is het actief te voorkomen, of hoort het er bij?
 

Bijlagen

  • 20210303_165912.jpg
    20210303_165912.jpg
    100,1 KB · Weergaven: 46

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik vind de kleur van je tafel eigenlijk erg mooi maar dat doet er niet toe.
een deel van het verschil komt door de behandeling door de olie glanst de tafel en toont hij wat lichter.

als je hem donkerder wilt kan je een gekleurde olie proberen
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Danish oil is geen echte olie maar een olie/lak combinatie. Daar door de geringe laagdikte is de UV bescherming beperkt. En ja: eigenlijk bijna alles verkleurd onder invloed van UV licht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tijmen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
heb je hier 2 foto's boven mekaar geplaatst om het verschil tussen verschillende zijden/delen van dezelfde tafel te tonen ?
hoe zagen beide delen er uit vooraleer je ze nu behandeld hebt ? gelijk ?
zelfs indien zo, dan kan een behandeling / uv-blootstelling uit het verleden voor andere resultaten zorgen


1614799403838.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Tijmen en LeonvB

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Goed punt: hout is een natuurproduct, en zelfs stukken van dezelfde boom reageren niet perse gelijk over de loop der tijd. Uit de zon houden of juist in de zon leggen, schoonmaken (loog), etc.: alles heeft invloed op hoe het er nu uitziet.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Tijmen

Actieve deelnemer
heb je hier 2 foto's boven mekaar geplaatst om het verschil tussen verschillende zijden/delen van dezelfde tafel te tonen ?
hoe zagen beide delen er uit vooraleer je ze nu behandeld hebt ? gelijk ?
zelfs indien zo, dan kan een behandeling / uv-blootstelling uit het verleden voor andere resultaten zorgen


Bekijk bijlage 99667
Nee, 1 foto van 2 verschillende stukken.

Licht: het bovenblad dat dus vooral indirect zonlicht heeft opgevangen.
Donkerder: een deel van de lade welke nooit in de zon heeft gestaan.


Hoever zou je opnieuw gaan schaven als je dit weer donker wilt maken? (Ik ga het niet doen, naar uit nieuwsgierigheid hoever verkleuring het hout veranderd)
Ik heb geen korrel 40 gepakt, en een hele dag schuren. Gewoon tot de olie eraf leek te zijn.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik dacht dat het om een reststuk ging maar is de onderkant van de tafel begrijp ik nu
De kleur die wij zien wordt volledig bepaald door het licht dat er op valt ik denk dat je onder de tafel bent gekropen om die foto te maken klopt dat?

Maak nog eens foto,s van de onder- en bovenkant waarbij je voor de onderkant de tafel eerst op zijn kop draait zodat dit vlak het zelfde licht krijgt als de foto van de bovenkant.
ik ga er vanuit dat het verschil dan al een stuk minder zal zijn.

uv coating vertraagd het verkleuren hoe meer kleur er in de coating zit hoe beter hij werkt.
(volledig dekkende verf is de optimale uv coating)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.