Veritas chamfer guide op DX60 schaaf mogelijk?

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
298
118
Zuid Holland
Hoi allemaal,


Voor ik hem online bestel: weet iemand of de chamfer guide (het hoekafkantingshulpstukje voor onder je schaaf) van Veritas onder de DX60 past?
Wil hem bij Dictum bestellen maar ivm eventuele retournering wil ik het graag zeker weten :)

Thanks!

Boudewijn
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Ik heb geen Veritas schaaf, maar als ik naar de volgende video kijk (rond 5.30minuut) dan denk ik dat het niet gaat passen. De verdieping bij de DX60 loopt niet helemaal door naar de voorkant.

En als je op de Dictum webpagina voor het hulpstuk klikt op "Passend Für" dan komt de DX60 ook niet te voorschijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De chamfer guide komt IN PLAATS VAN het voorste, beweegbare gedeelte van de zool, en moet dus dezelfde vormfactor hebben. Die van de DX60 (en NX60) is duidelijk anders. Ik verwacht dat dat niet past. Ik denk dat je meer kans hebt dat het op een kloon past, b.v. een Luban/Qiangsheng/PeakTool ;-)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Als je wat vingers goed placeert kun je gewoon uit de hand afkanten. Kwestie van oefening baart kunst. (Het is niet zoiets als hulpwieltjes op een fietsje - een hulpstuk voor het maken van 'chamfers' zou je geen 'hulp'stuk mogen noemen…)
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
298
118
Zuid Holland
De chamfer guide komt IN PLAATS VAN het voorste, beweegbare gedeelte van de zool, en moet dus dezelfde vormfactor hebben. Die van de DX60 (en NX60) is duidelijk anders. Ik verwacht dat dat niet past. Ik denk dat je meer kans hebt dat het op een kloon past, b.v. een Luban/Qiangsheng/PeakTool ;-)
Check. Ik wil juist van de luban enzo af op termijn. Maar desalniettemin dank :)
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
298
118
Zuid Holland
Als je wat vingers goed placeert kun je gewoon uit de hand afkanten. Kwestie van oefening baart kunst. (Het is niet zoiets als hulpwieltjes op een fietsje - een hulpstuk voor het maken van 'chamfers' zou je geen 'hulp'stuk mogen noemen…)
Zoals alles is het een kwestie van oefenen. Heb het met de hand geprobeerd, maar niet strak genoeg bij een doosje. Dan merk je dat als je houtje 1 en 4 aan elkaar maakt de boel wat verlopen is, uiteindelijk maar de bovenfrees langsgehaald. Gezien ik nog veel moet leren wil ik een paar dingen makkelijk uit kunnen schakelen in het proces.

Ik heb ook nog zo'n chinese afkantschaaf, werkt prima maar doe het liefst alles met gereedschap waar ik echt blij van word. Dat is voor mij nu een mooie veritas schaaf (itt bovenfrees, afkantfrees of luban).


Ik heb geen Veritas schaaf, maar als ik naar de volgende video kijk (rond 5.30minuut) dan denk ik dat het niet gaat passen. De verdieping bij de DX60 loopt niet helemaal door naar de voorkant.

En als je op de Dictum webpagina voor het hulpstuk klikt op "Passend Für" dan komt de DX60 ook niet te voorschijn.
Zonde. Ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen waarom ze dit niet allemaal compatibel met elkaar gemaakt hebben. Moet ik straks nog een nieuwe schaaf halen zeker.... ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.