Ach, wat mij betreft kan ie ook gewoon hier hoor. De schaaf is al verkocht dus een beetje vervuiling boeit niet.
Maar in mijn optiek is het maar net wat je zelf belangrijk vindt. De LN en Veritas moderne schaven zijn qua materiaal en toleranties erg fraai en zo'n beetje bruikbaar vanuit de doos.
Goedkopere versies zoals de Quanshengs zijn ook best fraai maar de kwaliteitscontrole is vaak wat minder en ook de beitels zijn in mijn beleving een stuk minder goed. Alles zelf op te lossen met wat tijd en eventueel een betere beitel.
Een vergelijking met een oudere Stanley vindt ik lastig. Die koop je immers niet meer in de winkel en heeft vaak ook wat kennis en tijd voor restauratie nodig. En dan moet je maar afwachten of je kwalitatief op hetzelfde niveau komt.
Maar met schaven is het een beetje wat je zoekt. Als je zelf plezier hebt in restaureren en graag op MP of bij de kringloop zoekt dan kan je voor veel minder, wat geluk en flink wat tijd ook een prima werkende schaaf krijgen. Maar de moderner varianten hebben ook hun plaats. Je kan ze gewoon gelijk kopen (normaliter dan) en ze zijn ook voor beginners dan bijna gelijk bruikbaar.
Ik word als hobby gebruiker ook blij van een mooi stukje gereedschap wat goed functioneert. Dus als het budget er is
.
Maar ik ben het er ook wel mee eens dat voor een schaaf die bedoeld is voor het grovere werk, zoals deze 5 1/2, het een beetje overkill is. Voor iets als een no 4 of 4 1/2 of iets als een Veritas low angle smoother zijn de moderne versies wel een stukje beter is mijn ervaring.
Maar schaven van een stukje hout met een goede beitel doen het ook prima.....
.