Veredelingsschema voor buiten - olie

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Ik ben dus bezig met een tuinbank en ben nu bijna op het punt van verlijming en afwerking. De bank bestaat uit eiken en sapele (ik weet het, nodeloos ingewikkeld ;)) en zal 's winters binnenstaan (hij kan uit elkaar, ik weet het nodeloos ingewikkeld )

Vooropgesteld: ik kan het laten vergrijzen, maar dat wil ik (nog) niet.

Dus ik wil het behandelen en wel met olie. Beits en vernis heb ik niet zo'n zin in. Ik wil een redelijk matte uitstraling. En ik ga hierna een tafel maken, die ik op dezelfde manier wil onderhouden)

Dan kom ik op het volgende schema ter 'veredeling':

  • knoesten/spleten/scheuren dichten met giet epoxy met uv bescherming component (en evt. Pigment)
  • verlijmen (d4 pvac)
  • Impregneren bijv osmo wr houtimpregnering
  • kopse kanten behandelen met kopshout wax (?)
  • olie (met uv bescherming en evt een pigment)
    • tung olie (wet look?)
    • of teak olie
    • of rigo royl
    • of woca
    • of osmo terrasolie/
    • of hybrid rubio monocoat
  • onderkant poten behandelen met:
    • epoxy voetjes ala woodwhisperer
    • of rubberseal

Heb ik dan nog dingen gemist? Of hebben jullie goede of slechte ervaringen met één of ander product, of nog alternatieve producten?

Alle input is welkom!
 
Laatst bewerkt:

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Ik ben dus bezig met een tuinbank en ben nu bijna op het punt van verlijming en afwerking. De bank bestaat uit eiken en sapele (ik weet het, nodeloos ingewikkeld ;)) en zal 's winters binnenstaan (hij kan uit elkaar, ik weet het nodeloos ingewikkeld )

Vooropgesteld: ik kan het laten vergrijzen, maar dat wil ik (nog) niet.

Dus ik wil het behandelen en wel met olie. Beits en vernis heb ik niet zo'n zin in. Ik wil een redelijk matte uitstraling. En ik ga hierna een tafel maken, die ik op dezelfde manier wil onderhouden)

Dan kom ik op het volgende schema ter 'veredeling':

  • knoesten/spleten/scheuren dichten met giet epoxy met uv bescherming component (en evt. Pigment)
  • verlijmen (d4 pvac)
  • Impregneren bijv osmo wr houtimpregnering
  • kopse kanten behandelen met kopshout wax (?)
  • olie (met uv bescherming en evt een pigment)
    • tung olie (wet look?)
    • of teak olie
    • of rigo royl
    • of woca
    • of osmo terrasolie/
    • of hybrid rubio monocoat
  • onderkant poten behandelen met:
    • epoxy voetjes ala woodwhisperer
    • of rubberseal

Heb ik dan nog dingen gemist? Of hebben jullie goede of slechte ervaringen met één of ander product, of nog alternatieve producten?

Alle input is welkom!
Even op mezelf terugkomend, ik begrijp nu dat tung olie ook gewoon een matte finish kan hebben? En dat teak olie een mix is met vooral lijnzaadolie als basis?

Ik heb ook gezien dat dit onderwerp al meer voorbij is gekomen. Ik begrijp dat er geen magic bullet is. Maar het lijkt dan zo'n beetje op dat alle olie ok is voor buiten, als er iet tegen uv inzit en je het volgens het boekje aanbrengt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.