Verdekte zwaluwstaart met de hand

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Ik wil binnenkort deze verbinding gaan maken. In dit filmpje (
. ) gebruikt Rob Cosman rond de 27e minuut een eigen tool om te kappen. Via hem bestellen is gezien de prijs en de de verzendkosten geen optie, maar deze manier ziet er wel handig uit. Gebruikt iemand zoiets ook en zo ja, wat heb je waar besteld?

Zie: Rob Cosman's Kerf X-10: Regular Size

Ook gebruikt hij een superhandig mes om af te tekenen. Mijn pfeil markeesmes is voor deze toepassing te dik.

 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Gewoon met dezelfde zaag doen, als waar je ze mee zaagt, gaat best. Het gaat er maar om dat je een klein geultje krijgt waar je je zaag in zet.
Ten aanzien van marking knife, Paul Sellers gebruikt opvouwbare hobby mesjes van Stanley, en die zijn fijn. Je ziet ze wel steeds minder, dus ik denk dat die eruit gaan (laatst 2 op Amazon besteld, en dan zwerven er al een stuk of 5 in en rond het huis :) ).
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hier een mes dat je kan gebruiken om af te tekenen:
Weet niet of daar zaagbladen voor te koop zijn.

Hultafors heeft een 'zaagmes':
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Waar het om gaat in het geval van Cosman is dat je een kerf maakt van dezelfde dikte als je zaagblad. Wanneer je een dunne snede maakt met een mes en je daarna je (bredere) zaag in gaat zetten zal je een te brede snede maken waardoor je zwaluwstaarten te ruim vallen. Je zal dan altijd langs de lijn moeten zagen ipv het blad in de snede te zetten.

Als je dit kan doen met je zaag is het prima, maar bij mijn japanse zagen zit er een vlak stukje aan het einde van het blad. Dat gaat dus niet lukken. Je kan wel 2 dezelfde zaagbladen kopen en 1 aanpassen om mee af te tekenen.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik wil binnenkort deze verbinding gaan maken. In dit filmpje (
. ) gebruikt Rob Cosman rond de 27e minuut een eigen tool om te kappen. Via hem bestellen is gezien de prijs en de de verzendkosten geen optie, maar deze manier ziet er wel handig uit. Gebruikt iemand zoiets ook en zo ja, wat heb je waar besteld?

Zie: Rob Cosman's Kerf X-10: Regular Size

Ook gebruikt hij een superhandig mes om af te tekenen. Mijn pfeil markeesmes is voor deze toepassing te dik.

Een collega forumer poste elders deze Video van een stukje vakmanschap, daarin gebruikt hij een simpel schraapstaal.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik wil binnenkort deze verbinding gaan maken. gebruikt Rob Cosman rond de 27e minuut een eigen tool om te kappen. Via hem bestellen is gezien de prijs en de de verzendkosten geen optie, maar deze manier ziet er wel handig uit. Gebruikt iemand zoiets ook en zo ja, wat heb je waar besteld?
Ik maakte die verbinding wel meer, steeds met de hand, maar dan op de klassieke , eeuwenoude manier.

Niet met afwijkende internet ersatz methoden. Cosman maakt het gewoon complexer door al te beginnen met zijn dikte van het zaagblad te compenseren enz...

Je moet er speciaal gereedschap voor hebben die je dan liefst bij hem koopt. Zo zal je een kruisstaal nodig hebben met een wieltje op het einde, een kapgereedschap en slechts enkele messen komen ervoor in aanmerking...

Bij de klassieke methode gebruik je alleen standaardgereedschappen waarbij een oeroude of of zelfgemaakt kruishout even nauwkeurig parallelle lijnen afschrijven.

Je zaagt gewoon juist naast de lijnen. En geen flauwekul: er is geen foutgevoelige compensatie voor de dikte van het zaagblad nodig. Zie je de vakmannen , uit de tijd dat men zijn brood met handwerk moest verdienen, zo prutsen en tijd verliezen?
De oudste filmpjes van Cosman toonden de goede techniek . Ik weet niet of ze nog op zijn kanaal staan.

Nu verkoopt hij gereedschap en werd de methode daarop aangepast, complexer gemaakt, om te verkopen. O, ja succes wordt hierbij gegarandeerd? Het zal wel... Klinkt te mooi en je kijkt er zo doorheen. Niet dus.

Zijn kapgereedschap is niets anders dan een schraapstaal met een messing rug eromheen.

Het inkappen met een schraapstaal is ook al zo'n modernere methode die overbodig is. Het schraapstaal wordt zwaar mishandeld, op zichzelf al reden voor mij om daar al een hekel aan te hebben.

Gewoon eens een wat oud boek vast nemen kan inzichten verschaffen.

Gadgets , met de succes belofte, zijn overbodig en komen hun belofte niet na. Het kan werken, maar de slaagkans is niet groter dan het werken met de klassieke methode.


groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Ik zal eens op zoek gaan naar de oudere manier. Klopt wel wat je zegt. Mijn overleden Opa was timmerman van beroep en in de familie staan nog steeds meubeltjes van hem. En dan te bedenken dat hij bv geen elektrisch gereedschap had en alles met de hand moest doen. Ik herinner me nog grote houten schaven die in zijn schuurtje stonden. Goede herinneringen
 

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Hieronder een video over de klassieke methode. Van Rob Cosman, uit de betere tijden en nog zonder nonsens. Gewoon eerlijk handwerk.


groeten

Ornament
Zo is hij nog leuk idd. op de een of andere manier komt hij een beetje arrogant over in zijn nieuwe filrmpjes. Maar misschien ligt het aan mij.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Die beitel die hij daar gebruikt is wel een eigen verzinsel/product, ik heb zelf een fishtail beitel gekocht en dat werkt fijn tot in de kleinste hoekjes.

Na het zagen aftekenen met de zaag, in plaats van eerst de staarten helemaal afwerken is overigens wel een methode met potentie. Hij gebruikt daar zelf nu zo'n blokje met een stap erin voor, eerder een kruisstaal die je afstelt op de dikte van je zaagsnede. Ik heb dat zelf ook eens geprobeerd, en bij mij paste ie bijna prima zonder veel finetunen, dus dat zou echt wel sneller kunnen zijn, met wat oefening. Met die Veritas zwaluwstaartzaag werkt dat prima, zelf heb ik wel japanse zagen, maar voor het zagen van zwaluwstaarten vind ik die niet fijn, het stijve zaagblad met rug werk t voor mij prettiger.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Die beitel die hij daar gebruikt is wel een eigen verzinsel/product, ik heb zelf een fishtail beitel gekocht en dat werkt fijn tot in de kleinste hoekjes.

Na het zagen aftekenen met de zaag, in plaats van eerst de staarten helemaal afwerken is overigens wel een methode met potentie. Hij gebruikt daar zelf nu zo'n blokje met een stap erin voor, eerder een kruisstaal die je afstelt op de dikte van je zaagsnede. Ik heb dat zelf ook eens geprobeerd, en bij mij paste ie bijna prima zonder veel finetunen, dus dat zou echt wel sneller kunnen zijn, met wat oefening. Met die Veritas zwaluwstaartzaag werkt dat prima, zelf heb ik wel japanse zagen, maar voor het zagen van zwaluwstaarten vind ik die niet fijn, het stijve zaagblad met rug werk t voor mij prettiger.

Die beitels zag ik inderdaad ook. Baptist heeft van Narex ook zwaluwstaart beitels. Zoiets is wel erg handig.
Wat is er handig aan die veritas zwaluwstaartzaag? Ik had een enorm bedrag verwacht maar deze valt kwa prijs nog wel mee. Het hulpstuk van veritas heb ik wel.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Zo is hij nog leuk idd. op de een of andere manier komt hij een beetje arrogant over in zijn nieuwe filrmpjes. Maar misschien ligt het aan mij.
Misschien wel, maar ik ben wel gecharmeerd van hem. (Nou heb ik een zwak voor canada)
Anders zou je kwa vergelijk eens naar die man van Festool USA op YT kunnen kijken (@sedgetool) :)
 
  • Leuk
Waarderingen: WouterE

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Die beitels zag ik inderdaad ook. Baptist heeft van Narex ook zwaluwstaart beitels. Zoiets is wel erg handig.
Wat is er handig aan die veritas zwaluwstaartzaag? Ik had een enorm bedrag verwacht maar deze valt kwa prijs nog wel mee. Het hulpstuk van veritas heb ik wel.
Gewoon een fijne zaag, misschien een wat grovere vertanding dan normaal voor een relatief kleine zaag, omdat je er vooral mee schulpt als je zwaluwstaarten zaagt.
Bij Teygeler is ie overigens nog wat goedkoper dan bij Baptist, als ie op voorraad is:

Zijn trouwens wel fors duurder geworden! Volgens mij heb ik voor de mijne iets van 55 euro betaald, een jaar of 2 geleden.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
688
717
de buurt van den bosch
Ik heb zelf een aftekenhulp gemaakt,het belangrijkste is dat je je nesten goed aftekent.
Je tekent het af met een scherp mesje en met bv een dozuki kan je gewoon in het lijntje zagen.
Dozuki zaagblad is 0.5 mm.
 

Bijlagen

  • DSC00255.JPG
    DSC00255.JPG
    178,5 KB · Weergaven: 27

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Gewoon een fijne zaag, misschien een wat grovere vertanding dan normaal voor een relatief kleine zaag, omdat je er vooral mee schulpt als je zwaluwstaarten zaagt.
Bij Teygeler is ie overigens nog wat goedkoper dan bij Baptist, als ie op voorraad is:

Zijn trouwens wel fors duurder geworden! Volgens mij heb ik voor de mijne iets van 55 euro betaald, een jaar of 2 geleden.
Baptist heeft een andere versie met deze naam:

 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Misschien wel, maar ik ben wel gecharmeerd van hem. (Nou heb ik een zwak voor canada)
Anders zou je kwa vergelijk eens naar die man van Festool USA op YT kunnen kijken (@sedgetool) :)
+1. Ik ken niet alle filmpjes van Rob Cosman maar de toevoegingen/hulpjes die hij heeft/verkoopt voegen daadwerkelijk wel wat toe wat mij betreft en vind hem ook gewoon nuchter en eerlijk in z'n advies. En ja, die segdetool kerel is echt verschrikkelijk, die is echt voorzitter, penningmeester en erelid van de sedgetool fanclub. pfff!!
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Die beitels zag ik inderdaad ook. Baptist heeft van Narex ook zwaluwstaart beitels. Zoiets is wel erg handig.
Wat is er handig aan die veritas zwaluwstaartzaag? Ik had een enorm bedrag verwacht maar deze valt kwa prijs nog wel mee. Het hulpstuk van veritas heb ik wel.
Die narex zwaluwstaart beitels zijn voornamelijk handig als je "needlepoint dovetails maakt". Dan kom je er nog nauwelijks tussen.. anders gaat het ook met de woodline beitels van narex (of vergelijkbare beitels). Narex beitels vind ik overigens wel erg mooi, heb de set steekbeitels een tijd geleden gekocht bij baptist en er twee zwaluwstaart beitels bij gekocht. Groter kan ook. erg tevreden!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.