Verbindingen pergola

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Jawel, een nieuw topic over de bouw van een pergola. Ik kom er met de bestaande informatie nog niet helemaal uit wat verstandig is.

Ik wil een open pergola maken waar een doek in gespannen wordt. Relatief eenvoudig ontwerp dus van 4 staanders en vier ringbalken. De afmetingen worden 5x2 meter, en het doek wordt opgespannen tussen de korte liggers. Voor de lange overspanning is dus enkel het eigen gewicht van belang voor doorzakken.

Zit ik goed met 20cm hoogte voor de overspanning van 5 meter? Of zou ik zelfs nog voldoende hebben aan 15cm?

Voor de staanders heb ik 15x15 in gedachten met onderstaande verbinding. Zou dit stevig en duurzaam genoeg zijn? Het uitsteeksel van de staander is slechts 5x5cm en 20cm hoog... Schroeven kan vanaf de binnenkant door her uitsteeksel aan de staander en eventueel nog aan de buitenkant van ringbalk naar ringbalk. Desnoods ook nog vanaf boven?

Of is het verstandiger om de liggers ter hoogte van de verbinding in te kepen tot 7 cm zodat de staander met 7 cm iets meer body overhoudt?

Kortom, veel vragen wegens gebrek aan ervaring op dit vlak. Kan iemand mij de goede richting op wijzen?
 

Bijlagen

  • 20220628_141307.jpg
    20220628_141307.jpg
    79,3 KB · Weergaven: 49

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Niet gebaseerd op enige vorm van kennis, maar het heeft verder weinig te dragen. Hier bij de buren staat ook zoiets, met 10 bij 10 balkjes rondom. 15x15 staanders zijn beste jongens voor een niet dragende constructie.

Om je woodworking skills uit te proberen is een castle joint wel leuk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Hier staat ook zoiets. Zonder dwarsliggers. Wel heb ik in het midden een staalkabel gespannen omdat de boel bol ging staan. Het zeil had ik wat meer spanning gegeven. Alles staat los op de grond. staanders 10 x 10 cm
een staander in het midden. Dit had mijn vrouw als pakket besteld met stalen hoekverbindingen.
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Mijn eigen pergola is ook volledig 10x10. Dat gaat prima maar die is slechts 3x3m.

De 15x15 staanders zijn gekozen voor de robuuste uitstraling. Voor de liggers ging ik uit van 20cm hoog omdat in andere topics werd gesuggereerd dat zelfs 15 te laag zou zijn voor een overspanning van 5 meter. Ik zie echter dat er inderdaad zelfs bouwpakketten met 10x10 aangeboden worden met 5m overspanning.

Misschien dus toch maar een gokje wagen en geheel 15x15 gebruiken, dan kan ik ook een mooie halfhouts verbinding met overstek maken. (Want Riz, hoewel de castle joint inderdaad wel een leuke klus is, moet ik dat misschien eerst eens proberen op wat handzamer hout ;))

Wim, bedoel je dat de liggers parallel aan de staalkabels van het doek, naar buiten gingen staan vanwege de trekkracht van het doek?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ja die liggen parallel aan de liggers. Niet het doek maar die twee staalkabels trekken de boel naar buiten. Het doek loopt met ringen over deze twee kabels.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Voor de staanders heb ik 15x15 in gedachten met onderstaande verbinding. Zou dit stevig en duurzaam genoeg zijn? Het uitsteeksel van de staander is slechts 5x5cm en 20cm hoog...
Dat uitsteeksel zou ik niet doen, kops hout en veel vocht dat er rondom in gaat lopen. Beter een vorm van een half hout verbinding gebruiken, zie andere topics hierover
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Hij staat inmiddels. Zowel staanders als ringbalk zijn 15x15 geworden wat qua uitstraling ook mooi bij de afmetingen past. Ik ben voor een halfhoutverbinding met overstek gegaan die koud op de staanders is geschroefd.
 

Bijlagen

  • 20220731_085909.jpg
    20220731_085909.jpg
    116,5 KB · Weergaven: 43
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.