Verbindingen in eikenhouten constructie vraag

Peterj

Nieuw lid
21 mrt 2022
8
32
Ommen
Beste lezer,

Ik heb zelf veel afgekeken van bouwers en o.a. tips van dit forum. Maar het zou heeeel fijn zijn als iemand even mee wilt kijken naar mijn ontwerp.
Het plan is om met enige ervaring in houtbouw onderstaand tuinhuis te bouwen van eikenhout.Dit wordt em (3).png
Dit wordt em (4).png
Het betreft 20x20 staanders en balken. Liggers zijn 7x20.
Overspan plat dak: 3,8m
Overspan zadel dak: 3,6m

Zien jullie nog ontwerpfouten in de constructie en verbindingen? Het geheel staat op poeren van 22*22. Beton op vaste grond gegoten en hierop de poeren geplaatst.
Daarnaast gebruik ik liever geen schoren omdat ik zonder mooier vind, maar ben bang dat ik er niet onderuit kom bij de grote overspanningen ofwel?


Dit wordt em (5).pngDit wordt em (6).pngDit wordt em (7).png

Alvast heel erg bedankt voor het meekijken/meedenken.

Groeten,
Peter
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.135
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als splinternieuw lid

we kennen jouw ervaring niet, en weten niet welk gereedschap je hebt
de secties lijken mij voor de overspanningen te volstaan
kijk op de balkenschuif om ze af te toetsen
schoren ? de volle wand dient als schoor
 

Peterj

Nieuw lid
21 mrt 2022
8
32
Ommen
@ZotVanHout Bedankt voor je reactie!

1. Volgens de balkenschuif moet het inderdaad lukken.
2. Ervaring is vooral inleen van derden ;). Zelf heb ik alleen Pergolas met pen-gat en tuinpoorten gemaakt.
3. Qua gereedschap:

- Voor de halfhoutsverbindingen 10cm diep heb ik de Makita-hs0600-cirkelzaag. Ook handig voor afkorten van 20x20 balken.

- De gaten voor de verbindingen maak ik met een forstnerboor en beitel.

- Om de liggers op maat te zagen heb ik de Metabo-kgs-254-m-afkortzaag

- Voor het plaatsen van de zware balken wil ik een lateilift lenen/huren. Voor de nokbalk de mobiele kraan van de lokale hovenier.

- Overige gereedschap zoals elektrische schaaf, bandschuurmachine, kleine circelzaag, boormachine, bovenfrees, laserliner etc heb ik ook.

Nogmaals dank voor je reactie!
Groeten, Peter
 

hrietveld

Nieuw lid
1 mei 2014
14
0
Mooi tuinhuis zeg! Ondertussen heb je veel ervaring :)
Ik heb een vraag over schoren. Ik heb onderstaande schoor in gedachten:
1670423874270.png
Weet iemand hoe je dergelijke pennen uit moet hakken? Mag dat met een kettingsteek,(rechthoekig) of moet ik de eene kant (met de hand) schuin uithakken?
 

hrietveld

Nieuw lid
1 mei 2014
14
0
ik bedoelde de gaten voor de pennen zoals afgebeeld.
Ik begrijp uit je reactie dat het voor de constructie niet erg is als er een gedeelte 'leeg' is in het gat omdat de pen schuin wegloopt.Bedankt!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Juist bij een schoor wil je een strak passende pen .
Als je een recht gat wilt maken pas dan een smaller gat toe en zaag de pen ook recht.Verder zijn holle ruimte noit aan te raden daarin kan zich makkelijk vocht ophopen
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Juist bij een schoor wil je een strak passende pen .
Als je een recht gat wilt maken pas dan een smaller gat toe en zaag de pen ook recht.Verder zijn holle ruimte noit aan te raden daarin kan zich makkelijk vocht ophopen
Volgens mij zijn die schoren toch bedoelt om druk op te nenen en dan is vanuit een constructief perspectief de holle ruimte geen probleem?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.135
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Volgens mij zijn die schoren toch bedoelt om druk op te nenen en dan is vanuit een constructief perspectief de holle ruimte geen probleem?
dacht ik ook
als er enkel neerwaartse druk is, dan vormt die holle ruimte bovenaan geen probleem
als doe niet hol mag blijven (condensatievocht ?) dan kan er een spie in de vorm van een 3-hoek in, ofwel met glaswol opvullen
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
de ene schoor wordt op druk belast de ander op trek die eiken doken die in oude verbindingen zitten zijn niet voor de show.

maar daar geet het helemaal niet om als de pen niet is ingesloten kan de schoor maakkelijker verdraaien vaardoor er meer speling in de constructie komet
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
de ene schoor wordt op druk belast de ander op trek die eiken doken die in oude verbindingen zitten zijn niet voor de show.

maar daar geet het helemaal niet om als de pen niet is ingesloten kan de schoor maakkelijker verdraaien vaardoor er meer speling in de constructie komet
Die verbinding kan nauwelijks trek opnemen, de pen scheurt gewoon uit met een dergelijke randafstand.
Volgens mij is pen bedoeld om de verbinding 100% sluitend te houden om zo de druk tussen de overige oppervlaktes van schoor en kolom/ligger zo direct en volledig mogelijk over te dragen.
Daarom boor je het pengat ook iets verschoven
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Even uitgaande van een gewone overkapping (meer info is immers niet aanwezig):

In principe komt er helemaal geen trek op de schoor.
De enige kracht, behoudens druk, is schuif op de pennen.
Gezien de schuif, heeft het de voorkeur op de pennen geen schuine kant te hebben.
Praktisch gezien zal de schuif altijd de andere kant opwerken waardoor de schuine kant op zich niet uitmaakt.
De schoor aan de overliggende zijde zou trek kunnen opnemen bij schrankende constructie, maar gezien de drukverbinding altijd sterker is dan de trekverbinding (in dit geval! Geen optredende knik...) zal dit niet relevant zijn, zeker niet als de bouwer hier rekening mee houdt bij het construeren en de verbinding(en) tussen liggers en staanders strak houdt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.