Verbinding in bed met ronding

ertrike

Actieve deelnemer
8 apr 2020
60
42
Wageningen
Geïnspireerd door Jelmer's post, wil ik binnenkort beginnen aan een zwevend bed. Ik ben van plan om de zijkanten met een curve aan het voetenbord te bevestigen, zie mijn schets hieronder.

Om het bed demontabel te houden, moet de verbinding tussen de ronding en het voetenbord niet permanent vast zitten. Ik denk dat dit met domino connectors kan, maar deze heb ik niet en is erg duur om voor twee verbindingen aan te schaffen. Hebben jullie goede ideeën hoe ik deze verbinding kan maken? IMG_20241026_161930.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.671
797
Enschede
ingoogni.nl
Je tekening doet me denken aan de Auping Auronde, een ontwerp van Frans de la Haye, 1973. Daar wordt een dergelijke verbinding als de domino connector gebruikt, maar eenvoudiger. (mijn bed, inmiddels mijn zoon's bed is een Auronde uit 1974 en nog steeds in prima staat en menig maal verhuisd en over geschilderd)

Als het om 4 domino's gaat, wellicht kan iemand in je omgeving met een dominomachine ze voor je zetten. Of, misschien kun je een machine huren?
 

Dirkve

Actieve deelnemer
2 jan 2022
31
5
Ranst Belgie
Ik heb voor een demontabel stapelbed gewone houten domino's gebruikt.
Aan het ene stuk gelijmd aan het andere zonder lijm in elkaar en van binnen naar buiten een schroef erin gedraaid. Door het beddengoed zie je de schroeven niet.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
876
220
In de tekening ga je volgens mij in de bocht een stukje kops hout zien. Ik denk dat het mooier is wanneer je alleen langshout ziet, en je die bocht moet maken uit een dikker stuk hout en dat in model brengen.
Je krijgt dan 2 verbindingen. Bij beide boven en onder een gewone domino of deuvel en in het midden een verbinder zoals hieronder bijvoorbeeld.
 

Bijlagen

  • IMG_0601.png
    IMG_0601.png
    139,7 KB · Weergaven: 27

ertrike

Actieve deelnemer
8 apr 2020
60
42
Wageningen
niet goed gekeken, hoeft niet, maar dan moet je wel kops op langshout lijmen. Misschien nog steeds handiger om de bocht als apart deel te maken
Ja er komt inderdaad een stuk kopshout in zicht. Het einde van de bocht is dan volledig kopshout, maar dat vind ik niet zo erg. Ik kan de bocht inderdaad ook van een blok maken die diagonaal georiënteerd is op de zijkanten om de hoeveelheid kopshout te verminderen.

Die van 4 verbinders zien er goed uit. Een stuk betaalbaarder dan de domino connectors. Ik heb zelf een domino, maar de boormal voor de connectors kost zo'n 100 euro
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
992
521
Noord-Veluwe
Ik gebruik deze haken voor een verborgen verbinding:


Het is even wat gefoefel om ze in te frezen, maar ze werken uitstekend. De leverancier heeft een keurige PDF waarin alles staat wat je nodig hebt qua maatvoering.

[Edit] Ik heb nog even de webpagina van de producent voor je opgezocht. Die pagina biedt meer informatie:

 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.660
1.170
Fryslân
Het eerste wat in me opkomt, krijg je met deze radius geen problemen met je matras en dekens? De ronding lijkt me vrij groot.
Als je een redelijk stug matras hebt, en je het bed iets te krap voor het matras maakt, komt het er redelijk stijf tussen te liggen. Je zou er voor kunnen kiezen om het bed dan iets ruimer te maken.

Maar misschien zie ik teveel problemen?

En als ik deze ronding zou maken, dan zou ik wel op alleen lijmen durven vertrouwen. Het hout is 4 cm dik, en m.i. heb je genoeg lijmoppervlak.
 

ertrike

Actieve deelnemer
8 apr 2020
60
42
Wageningen
Ik gebruik deze haken voor een verborgen verbinding:


Het is even wat gefoefel om ze in te frezen, maar ze werken uitstekend. De leverancier heeft een keurige PDF waarin alles staat wat je nodig hebt qua maatvoering.

[Edit] Ik heb nog even de webpagina van de producent voor je opgezocht. Die pagina biedt meer informatie:

Bedankt! ik had er niet aan gedacht dat er bedhaken zijn voor kopshouten verbindingen, maar nu ik een beetje rondkijk, zijn daar ook veel verschillende varianten van. Waarom kies jij voor deze specifiek?
 

ertrike

Actieve deelnemer
8 apr 2020
60
42
Wageningen
Het eerste wat in me opkomt, krijg je met deze radius geen problemen met je matras en dekens? De ronding lijkt me vrij groot.
Als je een redelijk stug matras hebt, en je het bed iets te krap voor het matras maakt, komt het er redelijk stijf tussen te liggen. Je zou er voor kunnen kiezen om het bed dan iets ruimer te maken.

Maar misschien zie ik teveel problemen?

En als ik deze ronding zou maken, dan zou ik wel op alleen lijmen durven vertrouwen. Het hout is 4 cm dik, en m.i. heb je genoeg lijmoppervlak.
De binnenstraal is 8 cm. Dat kan ons huidige matras nog wel ingedrukt worden. Maar het kan inderdaad problemen geven met een toekomstig matras. Ik ga er sowieso een mal van maken en kijken hoe dit op het huidige bed werkt. Afronden van één van de planken onder 90 graden kan ook, maar dan is de ronding veel minder uitgesproken (en het houtbewerken minder uitdagend).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.545
3.011
Gaanderen
Waarom vraag je niet bij auping of die nog verbindingssetjes hebben, Ik heb ook van die bedden gehad en enkele keren in en uit elkaar gehaald. Twee stukjes draadeind ronde moeren wat plastic en twee inschroefmoeren.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
992
521
Noord-Veluwe
Omdat ze eenvoudig in te frezen zijn, ze beresterk zijn, en ze niet al te duur zijn. Wat ik er ook aantrekkelijk aan vind is dat ze onzichtbaar gemonteerd worden. Ik spuit ze in met PTFE en heb ze letterlijk nog nooit een geluidje horen geven.

Mocht je liever voor een geheel metaalvrij bed willen gaan, dan heeft deze producent ook het Solid-systeem. Dat zijn multiplex haken die in elkaar grijpen. Er zijn mensen die liefst een bed zonder metaal willen. Voor mij persoonlijk maakt het maar weinig uit.

[Edit] Hmmm... Volgens mij heeft Guido Henn een tijd terug een filmpje gemaakt over het monteren van exact deze bedhaken. Ik ga even zoeken voor je.

[Edit] Gevonden! Zie
 
Laatst bewerkt:

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
876
220
Omdat ze eenvoudig in te frezen zijn, ze beresterk zijn
Dat klopt, maar die bedhaken zijn bedoeld om een zijkant (
en voor- en achterschot) op te hangen aan een poot die op de vloer staat.
In de openingspost lees ik dat het een zwevend bed moet worden.

Bij de Auping auronde wordt een soort paneelverbinder gebruikt, maar die zie je van buiten zitten, ziet er overigens wel netjes uit.
 

Bijlagen

  • IMG_0599.png
    IMG_0599.png
    149 KB · Weergaven: 15

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.