De video is erg instructief en duidelijk. Vooral de gedachtegang achter de aanpassing is goed uitgelegd.
Als ik het probleem goed begrepen heb is het gebrek aan luchtdoorstroming de boosdoener. Als er op een plaats in de omkasting van de zaagmachine een opening gemaakt zou kunnen worden zou je hetzelfde effect bereiken. Het is wel enigszins afhankelijk van de plaats van die opening. Dan zou je kunnen volstaan met een onbewerkte inleg. Het zaagsel dat boven de tafel ontstaat wordt door de afzuiging boven afgevoerd. Het zaagsel dat in de bak valt gaat via de andere afzuiging weg.
Bij het zagen met de gemodificeerde inleg kleeft het hout aan de inleg door het zuigeffect. De inleg wordt geacht op gelijke hoogte met het tafelblad te liggen zodat de groeven geen effect hebben. Tijdens het zagen worden de gaten afgedekt zodat het effect op dat moment minimaal is. Zodra het hout weer van de inleg weg is wordt er weer afgezogen.
Ik heb geen zaagtafel maar als ik er één had en ik zou voor dit probleem staan dan zou ik het zoeken in een opening in de omkasting. Ik heb een verluchte inleg nog nooit eerder gezien zodat ik denk dat het probleem van de zaagselophoping in de kast zelden als een probleem ervaren wordt.
Hoi,
Cool dat je er zo goed over nadenkt!
De meeste zaagtafels hebben wel een luchtafvoer, aanvoer om de motor te koelen. Ook zijn er wel openingen bij de plaats waar je de hoek van het zaagblad kan afstellen en ook aan de onderkant van de zaagmachine zijn vaak luchtopeningen. Wat dit idd deels oplost is het schoonhouden van de cabinet. Hoewel de openingen in mijn ervaring niet voldoende zijn om een goede luchtdoorstroming te creëren. Daarnaast wil je zoveel mogelijk lucht van boven naar onder hebben omdat je de stof bij de bron wil afzuigen. Hoe meer gaten er in de kast zitten, hoe minder de luchtstroming is bij het zaagblad. Je ziet dan ook best veel dat men de gaten juist afdicht om ze veel mogelijk luchtvolume te krijgen bij de kleine opening bij het zaagblad.
Dat zuigeffect op het hout is aanwezig maar niet in die mate dat je het hout niet door kan voeren. De inleg heeft idd de gelijke hoogte als de tafelzaag. Ik heb daarom ook aan de buitenkant rondom een schuine kant gemaakt. Zodra het hout niet volledig de inlegplaat afdekt kan het hier de lucht weg en anders kan het weg bij het zaagblad. Ik heb het idee dat door dat de lucht kan wegstromen de zuigkracht iets minder is, maar ook al zou je de gleufjes niet maken, ga je geen hinder ondervinden van het gegeven dat er luchtinlaten inzitten.
Ik denk dat deze inleg met name effectief is als je geen bovenafvoer heb. Ik schat in dat de meeste mensen geen boven afzuiging hebben. (zeker de hobbyisten)
Wanneer je een plaat zaagt die aan beide kanten volledig over de inleg valt heb je gelijk dat het effect minimaal is, maar dan heb je ook relatief weinig stof. Maar wanneer je een kopse kant onder een hoek wil zagen, of wanneer je een plaat goed haaks wil maken en een klein stukje hout van een plaat wil afzagen is het verschil groot.
Al met al wil ik niet claimen dat deze inleg een oplossing is voor het stofprobleem. Maar hij werkt normaal gesproken minimaal net zo goed als een onbewerkte inleg en in de gevallen waarbij je een zaagsnede maak die normaal gesproken juist heel veel stof veroorzaak is hij heel effectief ten opzichte van een onbewerkte inleg. Ik maak op een of andere manier toch nog wel veel zaagsnede waarbij deze inleg effectief is.
Het enige waar men goed op moet letten is dat je wel een stevige inleg moet overhouden. Het stukje inleg tussen de luchtinlaten en het zaagblad mag niet te dun zijn dat het gaat klapperen, want dan verlies je het effect van de Zero clearance inleg.
Thanks voor je reactie!
Dennis