Verbeterde houtolie (tungolie) bewaren?

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik heb een blik houtolie (de Cockerije) staan, ofwel verbeterde tungolie.
Hoe kan ik dat het beste bewaren?
Ik las afgesloten van lucht/zuurstof.
Nu heb ik hier ooit gelezen van iemand die het bewaarde in lege wijnflessen en met de vinovac vacuum afsloot. Nu heb ik ook zo'n ding, werkt dat inderdaad voor de olie + kan dat ook in een doorzichtige fles?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
In het blik. Bijvullen met knikkers of steentjes (gewassen!) tot er zo min mogelijk lucht overblijft. Stukje plastic over de opening en dop daarover. Bewaren op koele plek.

Die vacuvin gebruiken waarvoor het bedoeld is...
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
In het blik. Bijvullen met knikkers of steentjes (gewassen!) tot er zo min mogelijk lucht overblijft. Stukje plastic over de opening en dop daarover. Bewaren op koele plek.
Ik knijp meestal het blik plat, totdat de olie bijna overloopt. Maar ik moet ook maar eens een zak knikkers gaan halen.
Het gaat er iig om dat er zo weinig mogelijk lucht in het blik blijft, omdat de olie door zuurstof droogt.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik gebruik al jaren stoplossbags, ook te koop bij de Cokerije. Werken heel goed, zou wel wat extra dopjes bestellen omdat de olie nogal aankoekt rond het dopje.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Die bags lijkt me handiger dan knikkers.
Knikkers heb ik ook gebruikt gehad, maar ik vond dat echt geknoei en het werkt niet handig.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik heb voor de wijn bussen argon. Dat is zwaarder dan zuurstof dus als je dat in een halfopen fles spuit "duwt" het de zuurstof uit de fles, daarna de dop erop en klaar. Omdat argon een edelgas is reageert het niet met de wijn. Ik kan me voorstellen dat dit ook werkt met olie in een blik met een goede dop erop. Het heet wine protector en kost iets van 7 euro per spuitbus als ik me goed herinner.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
+1 voor de stoplossbags. Ik bewaar ze op z'n kop (met de dop naar beneden dus het (zoveel mogelijk beperkte) luchtbelletje "onderin" de zak).
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Overgieten in een kunststof olijfoliefles. Na gebruik inknijpen totdat vloeistofniveau aan de rand staat, daarna dop er op. Leeg "melkpak" zou misschien ook kunnen.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Overgieten in een kunststof olijfoliefles. Na gebruik inknijpen totdat vloeistofniveau aan de rand staat, daarna dop er op. Leeg "melkpak" zou misschien ook kunnen.
Ik had mijn olie in een plastic melkfles gedaan, zo’n 1,5 literfles. Na een paar maanden had ik flinke olielekkage, het plastic was helemaal aangetast en dus weggevreten…
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
Eigenlijk zou het handig zijn als de olie geleverd werd in verpakking zoals wijn uit een doos. Kan er geen lucht bij.
mijn ervaring is dat de olie zelf niet slecht wordt. Het grootste probleem is de dop die vast komt te zitten.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Eigenlijk zou het handig zijn als de olie geleverd werd in verpakking zoals wijn uit een doos. Kan er geen lucht bij.
mijn ervaring is dat de olie zelf niet slecht wordt. Het grootste probleem is de dop die vast komt te zitten.
Interessant idee! Zo'n kraantje zou misschien ook voorkomen dat de dop vast komt te zitten?
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Als zo'n kraantje het principe van een kogelkraan heeft kon dat wel eens een heel mooie oplossing zijn. Kogelkraan in de waterleiding gekregen en nog nooit weer problemen gehad met dichtdraaien.
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Ik gebruik knikkers en vul het daarmee weer tot bijna de rand. Als de fles vol knikkers zit giet ik het over in een kleinere fles. Ik kreeg nog de tip van De Ru om een kurk te gaan gebruiken in plaats van schroefdop.
Verder heb ik van de apotheek van die kleine plastic medicijnpotjes met schroefdeksel. Daar giet ik een kleine hoeveelheid in, dat blijft een paar weken goed. Ik gebruik er altijd 2 tegelijk, 1 50% verdund en 1 puur.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Lucht bij de olie zorgt ook zeker voor levensduurverkorting. Het wordt hard / droogt uit daardoor.
Inderdaad. De lucht in de pot zelf, zorgt er al voor dat de olie gaat uitharden/stroperig word. Je kan dan de dop er nog zo goed opdraaien, maar het proces gaat in de pot gewoon door. Daarom ook zo weinig mogelijk lucht in de pot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.