Verankering palen tuinhuis

Kevinhoudtvanhout

Nieuw lid
24 aug 2018
1
0
Beste allemaal,

Op een gegoten gewapende betonvloer van 15 cm dik ben ik van plan een houten tuinhuis te zetten met een pottelberg dakpan dakbedekking.
Het tuinhuis is 3,90 m x 3,20 m.
Het grote skelet zal bestaan uit douglas palen van 15cm x 15cm met ringbalk van idem palen.
Daartussen geraamte van 10 cm x 2,5 cm. Dat geraamte maak ik met een vloerplaatje telkens vast in de betonnen plaat.
Spantendak met daarop dan de kleipannen.
Ik moet dus 6 palen vastmaken aan mijn betonnen plaat.
Tuinhuis.png




Nu vroeg ik me af of het voldoende is om hiervoor een RVS 15 x 15 paalhouder te gebruiken. Dus zo een vierkant 'potje' waarin je je paal zet en dat 'potje' vast maak op de plaat. Een 'pergolavoet'.
Paalhouder.png



Ik kan ook kiezen voor een verstelbare paalhouder, maar ik weet niet goed welk formaat voldoende sterk is? En we vinden het alleen maar mooi als je de paal zo goed als tot beneden kan draaien, juist van de grond. De meeste zwaardere exemplaren kunnen dit echter niet en dan staat de paal 10 cm van de grond.

Ik kan ook kiezen om een arduinen sokkel te plaatsen met galvanisé buis, maar dit lijkt ons wat kostelijk voor een tuinhuis.

mvg,

Kevin
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Ik heb een standaard tuinhuisje van 400 bij 300 staan op een stoep van klinkers. Ik heb alleen op de vier hoeken een ijzeren pen van een halve meter in de grond getimmerd en bevestigd aan de trekveren in de hoeken. Huisje staat er al bijna 20 jaar en heeft flinke stormen meegemaakt. Dus die paalvoeten zal voldoende zijn, denk ik zomaar.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Ik heb 10 jaar geleden een soort van schuurtje gemaakt met dezelfde "voetjes". Daar zijn al redelijk wat stormen overheen gegaan en de boel staat nog steeds al een huis. Iets waar je wel rekening mee moet houden is temperatuurverschillen. Je kunt daardoor neerslaand vocht (condens) op het metaal krijgen en de kopse einden van je hout vinden dat niet fijn. Het is dus verstandig die goed te behandelen, voordat je ze in de houders vastzet.
 

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
122
59
Bilzen
Eerst een (stuk) vloertegel in de paalhouder leggen zodat de paal nooit in het water staat. En even kijken of de paalhouder voorzien is van een drainagegat.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Uitstekend advies. Ik ging er voetstoots vanuit dat de boel zodanig afgetimmerd zou worden dat inregenen en andere vormen van nat worden niet aan de orde zouden zijn, maar dat is natuurlijk helemaal niet gezegd. Reden temeer om ervoor te zorgen dat je het hout goed behandelt, voordat je het in de poot zet. Het werkt niet bij alle houtsoorten even goed, maar ik heb toentertijd de onderste decimeter van de palen goed "geïmpregneerd" met epoxy. Dat lijkt erg goed gegaan te zijn, want het hout zag er nog steeds netjes uit toen ik vorig jaar de betimmering los moest halen. Dat was omdat er muizen in de holte van de muren zaten die de isolatie wegvraten en een vieze urinelucht veroorzaakten. Ik moest de onderkant dus alsnog loshalen en een goede barrière creëren om ze eruit te houden. Stalen sponzen die flink grof zijn hebben daar goed tegen geholpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.