Veranda met schuin dak

15 nov 2020
8
1
Hallo,

Ik ben bezig met een ontwerp voor een veranda/overkapping.
De hele constructie is ongeveer 6x3m, de staanders worden 15x15, net zoals de liggers, gording balken 7.5x15
Nu ben ik al een tijdje aan het puzzelen voor de constructie van de liggers, omdat er een hoogteverschil is. (dat hoogte verschil is er vooral omdat het ook een zicht-blokkerende functie heeft). Het idee in de onderstaande afbeelding is dat de staanders schuin worden gezaagd, waardoor de liggers met een halfhout verbinden daarop kunnen.

Zijn er andere manieren om dit te doen of is dit een goede optie ?

Alvast dank voor de hulp!


Untitled-1.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Met deze hoekverbindingen verzwak je het hout met de helft. Als je zorgt dat de balk de eerste paar centimeter volledig op de staander rust dan gaat het goed. Kijk maar eens hier Schuurtje bouwen.
Helaas bezoekt Andre/ Touh het forum niet meer maar die wist er veel van.
 
15 nov 2020
8
1
Hallo Wim, bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad een goed idee om de balken sowieso voor een paar centimeter in zijn geheel te laten rusten!

Voor het schuine deel van het probleem, zou je de dragers links en rechts kunnen weglaten en alleen gordingen balken toe te passen? Of maakt dit het te instabiel..?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Hallo Wim, bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad een goed idee om de balken sowieso voor een paar centimeter in zijn geheel te laten rusten!

Voor het schuine deel van het probleem, zou je de dragers links en rechts kunnen weglaten en alleen gordingen balken toe te passen? Of maakt dit het te instabiel..?
Gevoelsmatig lijkt me dit geen goed idee. Maar ik heb meer verstand van gereedschappen. Voor dit soort constructieve uitdagingen moet je niet bij mij zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
zou je de dragers links en rechts kunnen weglaten en alleen gordingen balken toe te passen?
de gordingbalken die bovenop de dragers aan de korte buitenzijden liggen, kunnen de funktie van die dragers overnemen
aan welke zijdelingse druk die overkapping moet weerstaan, weten we niet
technisch gezien is het gebruik van diagonale verbindingen de beste manier om stijfheid te bekomen
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
De hoekverbindingen die je laat zien op je plaatjes zijn voor mij iig niet goed te interpreteren.
Mss wat grotere detail tekeningen?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Die horizontale balkjes lijken me niet nodig.
Voegt niks toe als de planken gespijkerd/geschroefd zijn.
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Je zijwanden hebben nog geen verband. Je kan een paar diagonale stijlen toevoegen aan je regelwerk.

Blijft je regelwerk trouwens open en bloot aan de buitenkant?
 
J

j1eke

Guest
Ja, zou in je zijmuur ook wat schoortjes verwerken. Als je in plaats van de blokjes 4 schoortjes maakt peer wand, heb je al een stuk meer stijfheid. Wandbekleding draagt ook wel bij.

De Praxis in Dalfsen kan erover meepraten. Kwam daar vlak na de stormen van deze winter een keertje. De fietsen/winkelwagenstalling had allee shoortje in de breedte en niet in de diepte en was helemaal scheef gezakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.