Ventilatie multiplex?

PimK

Nieuw lid
21 mei 2015
12
0
Ik ga mijn inbouwkast maken van 18mm hardhouten multiplex, de achterkant van 5 mm dik multiplex.

Nu lees ik plots op een site over het verwerken van multiplex

Zorg voor ventilatie! Maak een regelwerk achter de platen, zodat voldoende ruimte onstaat voor ventilatie.

Verderop in de tekst staat dat dat regelwerk 1cm diep moet zijn.

Daar heb ik nooit aan gedacht. Dit is ook erg onwenselijk omdat mijn kast dan 1cm minder diep wordt (ivm aansluiting op deurgat).

Moet ik dit serieus nemen voor interieurtoepassingen? Of is dit alleen voor multiplex panelen buiten?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Alleen voor buiten. Maar als er een koudebrug achter de kast zit/kan ontstaan (zoals tegen een ongeisoleerde buitenmuur), is ventilatie ook aan te raden.
 

PimK

Nieuw lid
21 mei 2015
12
0
Dank! Nee, het gaat alleen om binnenmuren.

Is het nog raadzaam om de achterkant van het multiplex te schilderen? Of juist niet zodat het gips in de muur eventueel vocht uit het hout kan absorberen (bufferen)?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Waarom maak je je zorgen om die 1cm dikte van je regelwerk? Hoe ga je de achterkant van de kast dan bevestigen?
De achterwand zal toch altijd iets van de muur komen te staan zodat je eventuele scheefstand kiunt opvangen. Of anders de achterkant wit schilderen en helemaal niet met hout afwerken? Als de wand netjes gestuced is zou ik sowieso niet snel iets daarvoor zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.