Vastgeroeste bouten van oude zaag loskrijgen

Gebruikersnaam

Nieuw lid
19 mrt 2020
2
0
Rotterdam
Hallo iedereen,

Ik heb een tijdje geleden een hele mooie oude zaag gevonden in mijn schuur. Waarschijnlijk is deze achtergelaten door vorige bewoners. Hoe dan ook, ik was erg blij met deze vondst en ben van plan hem op te knappen, zodat hij er weer als nieuw uit zal zien, en uiteraard ook werkt als nieuw. Ik heb me rot gezocht op Google naar de achtergrond van deze zaag, maar ondanks mijn Googleskills is het mij niet eens gelukt de fabrikant te achterhalen o.i.d.

Kort verhaal lang gemaakt, mijn vraag gaat eigenlijk niet zozeer over de herkomst van de zaag, maar over de bevestiging ervan die helemaal aan elkaar vastgeroest zit. Omdat ik de bouten het liefst in originele staat weer terug wil zetten zodra ik het zaagblad heb opgeknapt, ben ik benieuwd of er iemand op dit forum de gouden tip heeft om er beweging in te krijgen.

Ik heb de aloude Coca Cola truc al toegepast (eerst met huismerk cola, en uiteindelijk maar een fles 'echte' cola), maar òf het Coca Cola verhaal is gewoon een broodje aap, òf de bouten zijn er simpelweg niet van onder de indruk. Ook een overdreven dosis WD 40 mocht niet baten, en zelfs een tip (die ik ooit via Youtube vond https://www.youtube.com/watch?v=KFdFsfSAuyc) die voor mij vaak wonderen verricht deed de bouten niets.

Wie heeft de oplossing?

b67cd699-66f5-4b62-8b9c-ebf0e8780ff6.jpg3016e0ad-b3cf-4e6a-aee5-6fd8943606b1.jpg22323.jpg
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
De eerste tip: koop nooit cola. Het spul is niet te zuipen, en tegen roest werkt het niet. (De "prik", dus het koolzuur) is in staat om heel lichte vliegroest op te lossen maar doet niks bij echte roest.

Aan WD40 worden wonderen toegeschreven. Als je daarin gelooft kun je heel gelukkig worden; dat geldt voor de meeste geloven.

Als ijzer/staal roest, gaat dat meer volume innemen, het wordt dikker. Daardoor komen bouten vast te zitten.
De enige manier om het dan los te krijgen, is de roest te verpulveren.
Er zijn twee manieren om ingesloten roest te verpulveren: heet stoken (maar dan verbrandt je handvat) of kapottrillen.
Dat laatste kan door de zaag met de boutkoppen op een harde ondergrond te leggen, bij voorkeur dik staal of gietijzer. Een aambeeld is ideaal. Zet vervolgens een harde stift (dat kan een pendrijver zijn, of een doorslagpons of een sterke schroevedraaier of zo) op de andere kant van de bout en ga zachtjes tikken. Niet beuken, nee, honderden zachte doch resolute tikjes met een lichte hamer. Alsof je een licht luchthamertje imiteert.
Zo vergruis je de roest inwendig.
Dit werkt bijna altijd.

Het merk van de zaag? Geen idee!

Wim.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Voor je begint met de bouten te verwijderen, weet je wel zeker dat ze te verwijderen zijn? Ik denk dat het handvat vast zit met klinknagels, en dat is permanent. Tenzij er langs de andere kant van het handvat sleuven in de bevestiging zitten om het los te schroeven?
Je zal dus wellicht het handvat moeten afplakken met schilderstape en zo goed als mogelijk het roest van het zaagblad verwijderen met een schuurpapiertje. Mocht er wat speling op het handvat zitten, is dit op te lossen met een ferme tik op de klinknagels (gebruik hiervoor een harde ondergrond).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De eerste tip: koop nooit cola. Het spul is niet te zuipen, en tegen roest werkt het niet. (De "prik", dus het koolzuur) is in staat om heel lichte vliegroest op te lossen maar doet niks bij echte roest.
Is niet _helemaal_ waar. Cola bevat ook citroenzuur en fosforzuur - dat zijn op zich roestoplossers / metaalcheleerders. De concentratie is uit oogpunt van roestoplossing echter niet echt om veel effect te verwachten. Je kunt beter zelf een citroenzuur- of oxaalzuuroplossing maken.

Aan WD40 worden wonderen toegeschreven. Als je daarin gelooft kun je heel gelukkig worden; dat geldt voor de meeste geloven.
Ik hou wel van wonderen ;-)

Als ijzer/staal roest, gaat dat meer volume innemen, het wordt dikker. Daardoor komen bouten vast te zitten.
De enige manier om het dan los te krijgen, is de roest te verpulveren.
Er zijn twee manieren om ingesloten roest te verpulveren: heet stoken (maar dan verbrandt je handvat) of kapottrillen.
Dat laatste kan door de zaag met de boutkoppen op een harde ondergrond te leggen, bij voorkeur dik staal of gietijzer. Een aambeeld is ideaal. Zet vervolgens een harde stift (dat kan een pendrijver zijn, of een doorslagpons of een sterke schroevedraaier of zo) op de andere kant van de bout en ga zachtjes tikken. Niet beuken, nee, honderden zachte doch resolute tikjes met een lichte hamer. Alsof je een licht luchthamertje imiteert.
Zo vergruis je de roest inwendig.

In dat geval zou ik aan een ultrasoonbehandeling denken...
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Alles al gezegd in de tijd ik begon te schrijven en bericht verstuurde:)

Hoe zit alles aan de ander kant vast?
Het kan ook zijn dat het geen schroeven zijn maar dat ze geklonken zijn en dan kun je ze niet meer los krijgen.
 
Laatst bewerkt:

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Ook als het geklonken is krijg je 'm uit. Gewoon door de kop af te slijpen en dan met uitdrijver er uit tikken zoals tuoh al schreef. Dit is wel de makkelijkste methoden.

Ik zelf zou eerst proberen door de kop stukje vlak vijlen, centeren en dan met boor de kop uit te boren. Dan beschadig je de handvat niet bij (onzorgvuldig) slijpen. Je hebt wel een kans dat de nagel tijdens het boren mee tolt. Dan maar wat vaster klemmen of aandrukken.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
De zaagbouten van bij de baptist zijn te kort. Er staat dat ze voor maximaal 24 mm hout bedoeld zijn. Fout: dan komen de moer en bout nog net niet tegen elkaar.

Hieronder een foto van de bout en de moer een halve draai in elkaar , we meten dan 22.56 mm. De bout is dus te kort. Deze komen van Thomas Flinn: ze maken de Garlick - Dorchester - Lynx -Greaves Pax zagen. Ze weten na decennia procuceren van zagen nog niet dat handvatten voor zagen ongeveer 22 mm dik zijn. Nochtans maken ze dus zagen en handvatten. En verbinden die..
DSC09088b.jpg
Indien iemand een alternatief kent met draad M 5. Ik zag messing slotbouten M 5 x30 op Amazon.de, maar die worden niet naar BE verstuurd. Boekschroeven zijn over het algemeen met M4. En Chicagobouten en moeren zijn de moeren te lang, en niet diep genoeg getapt. Anders zou ik ze verkorten en was ik ook gesteld.

groeten

Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Natuurlijk krijg je klinknagels er ook uit. Niets is permanent :) Maar ik schreef mijn advies omdat de topic starter aangaf originele staat van de bouten te willen behouden. Ik heb zelf ook al klinknagels uitgeboord en vervangen door zaagbouten en dat werkt perfect. Link naar zaagbouten:
https://www.baptist.nl/houtbewerker...hroeven-voor-bevestiging-handvat-aan-handzaag
Maar is het nodig? Nee. Het is louter een esthetische ingreep. Zoals gezegd kun je met paar flinke tikken het handvat terug vast zetten mocht er speling op zitten.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dank je Juriaan;
Ja, dat zijn er mooie.
Maar minimum 7.70 Euro per stuk en dan nog het transport, dat is mij te duur.
Ik zou er graag een 14 tal willen, loopt op. Mijn zagen kosten minder.
dus er worden alternatieven gezocht.

groeten

Ornament
 

Gebruikersnaam

Nieuw lid
19 mrt 2020
2
0
Rotterdam
Hallo iedereen,

Wat een hoop reacties zeg! Dat had ik niet verwacht op zo'n korte termijn, ontzettend bedankt voor het nemen van de tijd en moeite om te reageren!

@Berghout Scheepswerk een soortgelijke aanpak had ik al toegepast, alleen dan met het soort geweld wat je noemt i.p.v. zachte, resolute tikjes. Dit ga ik zeker proberen. Erg heldere uitleg die, als je er eigenlijk goed over nadenkt, vrij logisch is en waar ik het denk ik wel mee ga redden.

Over het merk ben ik inmiddels na uren zoeken wat wijzer geworden. Ondanks dat het medaillon ook erg geroest is, en dus niet echt leesbaar, heb ik met een beetje photoshoppen er toch iets van weten te maken. Op het medaillon staat in de sierband de naam 'Whippet'. De Whippets blijken een hondenras, en dat maakte het des te gemakkelijker om te ontcijferen wat er voor illustratie onder staat, je raadt het al; de Whippet. In de ring staat onderkant staat met hoofdletters cast steel. Nog steeds was er ook met die info weinig te vinden, en toen ik bij toeval op een forum over oude hydraulische krikken kwam, werd ik daar wijzer dat de zaag geproduceerd is door E. C. Atkins & Co., in Indianapolis (1885 - 1944), bovendien de eerste die het handvat op een zaag patenteerde. Handig! Uit welk jaar deze zaag precies komt is mij nog steeds niet duidelijk, in de brochures die ik tot nu toe heb doorgekeken ben ik hem nog niet tegengekomen.

Atkins Hand Saws_0018.jpg

Hier nog de foto van het medaillon nà het bewerken;

-22.jpg

@BossyRang Dom van me om precies daar waar mijn vraag over gaat niet op foto te zetten. Hierbij de herkansing:

IMG_20200420_161618_7.jpg

Er zitten dus bouten in met schroef, en die zitten nu wel wat losjes in het handvat, maar verder wel volledig aan elkaar vastgeroest.

Ik ga het in ieder geval met de genoemde tip van Berghout Scheepswerk proberen, en laat het resultaat hiervan uiteraard even zien!

Gr. Joey
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dag Joey,
Atkins is een kwalitatief merk van zagen. Wat ik zelf ook al gemerkt heb bij het vervangen van een handvat, is dat het hout van het handvat krimpt rond de bouten. Deze zijn dan echt niet meer te verwijderen zonder kapot te boren. Met andere woorden, het zou best kunnen dat roest je grootste probleem niet is. Succes in ieder geval!
 

Trantor_3

Actieve deelnemer
8 okt 2017
39
7
Nog wat tips voor het losmaken van de schroeven:
- Maak eerst de sleuf in de schroef goed schoon, dan past de schroevendraaier beter en springt hij er niet uit. Uiteraard een goed passende schroevendraaier gebruiken.
- Als de schroef draait, maar de andere kant van de bout ook (het geheel draait rond in het hout) wil het helpen als je de zaag plat legt op een tafel / werkbank met daarop een stroef object, bijv. een stuk opengeknipte fietsbinnenband. Dan draaien en goed hard drukken, het stroeve rubber houdt de "moer" dan tegen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Mogelijk heb je met een zogenaamde slagschroevendraaier meer succes.
Ik bedoel hier niet de elektrische, maar de hand slagschroevendraaier.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Inderdaad, een slagschroevendraaier is wat je nodig bent. Met een fatsoenlijk grote bit die goed past.
Heeft mij ook goed geholpen bij een machine uit de jaren 50 waar veel platkopschroeven in zaten met sleuf.
Toen was binnenzeskant nog geen gemeengoed.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Als het een Atkins zaag zou zijn, dan is het niet één uit de professionele lijn van Atkins. Het model oogt als een 'huisvadermodel'. Gerenommeerde zaagfabrikanten zoals Disston en Atkins maakten ook 'huismerken' voor gereedschapsverkopers. Meestal zie je dan nog wel wat kenmerken van de originele fabrikanten.bij Atkins is dat altijd 'silversteel'. Daar had men een sterke naam in. Hier gaat het om 'caststeel' Ik denk dat dit een model uit de jaren vijftig-zestig is van de vorige eeuw. Dergelijke modellen zag je ook wel in gereedschapswinkels hangen. Oogt meer als een Duits model.

Voor andere schroeven zou ik een andere oude zaag bij de Kringloop kopen en die schroeven. Geen nieuwe gebruiken, omdat die teveel afsteken bij het oude model en zeker bij de medaillon van het hondje. Dat maakt deze zaag bijzonder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.