Vaste (gereedschaps)kast met lades en verborgen deurtjes

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.203
291
Goeree-Overflakkee
In de grootste slaapkamer in huis (mijn werkplaats) ben ik een kastenwand aan het maken. Hier stelde ik al wat vragen over kantenbandgereedschap en in dit topic kan je zien welk hout ik voor de frontjes heb gevonden.

Het begon met het globaal inmeten van de ruimte. Dit was allemaal flink afgerond. Soms teken ik het op de mm uit, maar omdat deze kast strak in een nis komt, bepaal ik alle naden ter plekke tijdens het maken. Kost meer tijd, maar je hoeft minder marge te rekenen. Hij zit er zo strak in dat die er nooit meer uitkomt :LOL: .

Een Excel gemaakt voor alle maten en om te bepalen hoeveel hout er nodig is.

1730305322560.png

Eerst de onderkant gemaakt, die is 600mm diep. Horizontaal gesteld met afstandsplaatjes (voor de zekerheid vastgelijmd met hotglue op de vloer). De vier vakken zijn exact even breed zodat de lades straks allemaal hetzelfde zijn.

Het deel erop is 400 diep. Hier lijkt het nog alsof de verticale delen niet uitgelijnd zijn. Hierover later meer. Het middendeel heeft een achterwand. Voor de stabiliteit niet echt nodig (zit strak tussen de wanden), maar ik denk wel handig tegen achterlangsvallend gereedschap wat in de kast komt te liggen.

1730305665547.png

Deel drie. Heel gedoe om die erop te krijgen, omdat het eerst om de gording geschoven moest worden, en dan een ruime meter de nis in :oops: Ik rekende met ruim 5mm marge, maar het zit er veel te strak in.
Het verticale stukje is om het tussenplankje toch met plankendragers te kunnen monteren. Je hebt nog keus uit drie gaatjes hier :geek:

1730305695391.png

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.203
291
Goeree-Overflakkee
Achter de kast zitten vier wcd's. Daarvan wil ik er twee blijven gebruiken. De kabels strak naar achteren geleid met wat losse plankjes, die geborgd zijn met omgebogen spijkertjes. Dit moet zo strak, omdat de ladegeleiders eigenlijk al iets te lang zijn.

1730306325971.png

Er zit nog ruimte tussen de onderste delen. Hier komt dezelfde afwerking op als de frontjes. Met een kabeldoorvoer.
1730306549048.png

Uitsparing in de onderste lade voor de stekkers achterin.
1730306633727.png

• Leuk
Waarderingen: jorisvh en ZotVanHout

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.203
291
Goeree-Overflakkee
Huidige stand van zaken. Op één na zijn de lades geplaatst. Ondiepe en diepe. De onderste rij (Blum) ladegeleiders kunnen tot 70kg hebben, de rest 40kg. De ondiepe lades hebben een iets andere constructie gekregen (vraag me niet waarom).

1730306757320.png

1730306772624.png

Was het je al opgevallen dat de lades te ver naar voren uitsteken? Ik zei al dat de ladegeleiders eigenlijk te lang zijn :sneaky:. Lang over nagedacht, en het idee is nu dat ik de bekleding van de frontjes ook doorzet op die verticale delen.
1730306787241.png

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.203
291
Goeree-Overflakkee
De rechter rij lades zijn wat apart.

1730306950423.png
De onderste is die waar het kastje in zit om de stekkers. De tweede is een hap uit?
Dat is omdat er een vensterbank in de weg zit voor het (monteren en) volledig uittrekken. De rechter zijkant van deze lade is gewoon wat lager gemaakt.

1730307031054.png

De derde lade heeft een schuine zijkant gekregen. En een hulpstuk om de ladegeleider op te monteren.

1730307104735.png

Het laatste laatje erboven volgt later.

jorisvh

Post veel
amaj, dat moet een hele klus geweest zijn om die korpussen ze strak te laten passen, knap gedaan. 👍.

je zegt dat de geleiders te lang zijn. dan bedoel je dat ze met de normale schroefpositie (4de gaatje op 37mm van de voorkant) tegen de achterwand botsen bij sluiten?
als dat enkele mm is, kan je lokaal wat bezetting weghakken. je hebt ter hoogte van de geleider NL +3mm nodig.
die geleiders hebben zo veel gaatjes dat je ze makkelijk enkele mm dieper kan bevestigen als je een andere set gebruikt.

ik heb de indruk dat je lades (ook) te lang zijn.
er komen nog opliggende fronten (fronten lopen door over de stijlen) op, toch?
dan moet de voorkant van de koppelingen in principe gelijk met de voorkant van de lade zitten zodat je die in de ladefronten kan schroeven.
hoe lang zijn je lades? die zouden NL-10mm moeten zijn.
1730354567395.png1730355626567.png

side note:
deze blum geleiders zijn niet goedkoop omdat ze “onzichtbaar” zijn, maar dan moet je de ladezijwanden wel onder de ladebodem laten doorlopen om ze te verbergen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.970
2.210
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Bijtel
het valt mij op dat je de voor- & achterkant van de lades tegen de zijkanten plaatst
dat is een veel gehanteerde werkwijze om de voorkant tegelijkertijd als front te gebruiken
daarbij spaart men materiaal
het nadeel daaraan is dat er meer risico bestaat om het front los te trekken

bij het plaatsen van voor- & achterkant tussen de zijkanten komt de trekkracht dwars op de lengterichting van de schroeven
die opbouw is steviger
je moet er dan wel een front op zetten

1730358114038.png

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.203
291
Goeree-Overflakkee
deze blum geleiders zijn niet goedkoop omdat ze “onzichtbaar” zijn, maar dan moet je de ladezijwanden wel onder de ladebodem laten doorlopen om ze te verbergen.
Klopt. Ik schreef niet voor niets vraag me niet waarom :sneaky:
Edit: ik zou er nog een lat onder kunnen lijmen. Ga ik overwegen (als ik hout over heb...)

het nadeel daaraan is dat er meer risico bestaat om het front los te trekken
Het zit vast met lijm + 4 schroeven per kant. Verwacht je dat dit los komt? Ik niet ;)
Aanvullend: met hoeveel schroeven zet je normaal een (los) frontje vast? Vast minder dan de zijkanten, en nog kortere schroeven ook. Het frontje trek je dus altijd als eerste los, en daar hoor je niemand over.

Ik vond dit met het maken handiger (oa frezen van groef voor bodem). Ik bespaar er geen materiaal mee. Er komt een extra front voor.

Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.203
291
Goeree-Overflakkee
ik heb de indruk dat je lades (ook) te lang zijn.
er komen nog opliggende fronten (fronten lopen door over de stijlen) op, toch?
Klopt. Behalve dat de lengte van de lades wel klopt met de ladegeleiders. Door de dwarslatten aan de achterkant kunnen de lades niet ver genoeg naar binnen. Ik wilde die latten niet weghalen omdat die de zijkanten op maat houden. De kast er weer uit trekken zag ik niet zitten, want dan gaat er veel beschadigen bv. aan de muren.

Het was een gok om zulke lange ladegeleiders te bestellen. Ik geloof dat de tussenmaat 5cm korter er niet was, dan zouden de lades 10cm korter worden. Vandaar de gok. Met mijn beschreven oplossing hoop ik dat het niet opvalt straks.

Het is overigens de eerste keer dat ik zulke lades maak. Ik maak dus allerlei beginnersfouten :censored:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.