Variabele werktafel

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
167
5
Hallo, in het kunstatelier van mijn dochter willen we een werktafel hebben die we kunnen aanpassen ifv de grootte van het werk (tot +/- 1300x1800mm). Zodanig dat we altijd rond het werk kunnen langs elke zijde. Nu kwam ik de Bora Centipede werkstanden tegen. Die hebben uiteraard ook een vaste maat volledig uitgeklapt. Maar mogelijk kan ik ze modden zodat we zo ook op andere standen kunnen blokkeren. Bijvoorbeeld door gaatjes te boren in de vertikale stijlen zodat op verschillende hoogte blokkeren. Uiteraard heeft de tafel dan een hogere hoogte bij kleiner werkblad formaat. Heeft iemand ervaring met deze Bora centipede werkstanden? Ik heb niet echt zicht op het gebruikte materiaal en zou willen weten of de stijlen doorboren ze niet te veel gaat verzwakken. Er komt wel hoogstens 50/60 kg op te liggen.

Alvast bedankt.

Hunto

Post veel
21 jan 2014
870
62
Drenthe
Betreft het een werktafel of een werkbank? Wordt er aan gezeten of gestaan? In het eerste geval zijn die verschillende hoogtes niet praktisch. Bij staan ws ook niet.

aanvulling: bij werkbank zou je aan zoiets kunnen denken. Heb je altijd gelijke hoogte.
1738505017003.jpeg

Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.121
948
Enschede, Twente
Hallo, in het kunstatelier van mijn dochter willen we een werktafel hebben die we kunnen aanpassen ifv de grootte van het werk (tot +/- 1300x1800mm). Zodanig dat we altijd rond het werk kunnen langs elke zijde. Nu kwam ik de Bora Centipede werkstanden tegen. Die hebben uiteraard ook een vaste maat volledig uitgeklapt. Maar mogelijk kan ik ze modden zodat we zo ook op andere standen kunnen blokkeren. Bijvoorbeeld door gaatjes te boren in de vertikale stijlen zodat op verschillende hoogte blokkeren. Uiteraard heeft de tafel dan een hogere hoogte bij kleiner werkblad formaat. Heeft iemand ervaring met deze Bora centipede werkstanden? Ik heb niet echt zicht op het gebruikte materiaal en zou willen weten of de stijlen doorboren ze niet te veel gaat verzwakken. Er komt wel hoogstens 50/60 kg op te liggen.

Alvast bedankt.
Je kunt ook een spanband om het Bora-onderstel leggen. Teken daarop af waar de diverse hoogtes resulteren. Misschien heb je twee spanbanden nodig. Fixeren zou mss met tie-wraps kunnen, die je als een soort lus gebruikt.

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
167
5
Het is eerder als tafel te gebruiken. Interessante suggestie wel van Hunto. Misschien moet ik eerder denken aan dergelijk systeem maar dan met alu ISB / BSB profielen. Het systeem van Bora lijkt me toch niet echt bruikbaar. Met een spanband gaat echt niet lukken. De vertikale staven (die in elkaar schuiven) moeten steun hebben.

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
167
5
Allemaal bedankt voor het meedenken. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het ga oplossen maar deze tips kunnen wellicht helpen om iets te bedenken. Het kleinste formaat dat we hebben is de helft zo klein als het grootste. In portret formaat 3/4 tot 6/8 met nog andere afmetingen daar tussen. Niet evident.

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.238
304
Goeree-Overflakkee
Een centipede is niet gemaakt om op een andere hoogte te gebruiken, dus dat gaat volgens mij geen stabiel gebeuren worden. Een spanband (of iets anders eromheen) lijkt me te flexibel.

In hoogte verstelbare werkbanken zijn er te kust en te keur. Zoals deze zelf gemaakte:

wmdebruin

Actieve deelnemer
11 mei 2020
38
46
Heeft iemand ervaring met deze Bora centipede werkstanden? Ik heb niet echt zicht op het gebruikte materiaal en zou willen weten of de stijlen doorboren ze niet te veel gaat verzwakken. Er komt wel hoogstens 50/60 kg op te liggen.

Alvast bedankt.
Ik gebruik zo'n Bora centipede van die maat in mijn werkplaats. Ideaal als tijdelijke / flexibele werktafel, maar wel altijd volledig uitgetrokken (o.a. omdat het onderstel dan de meeste vastigheid biedt).
Of het te doen is om ze te modificeren zoals jouw idee weet ik niet en ook niet wat dat zal doen met de kracht / stevigheid van het onderstel.

Dit is het model wat ik heb: Bora Centipede CK12S Je zou je vraag toch gewoon bij een leverancier kunnen neerleggen?

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
167
5
Aangezien ik geen werkblad nodig heb, in feite enkel steun voor het kunstwerk zou volgende misschien een optie kunnen zijn. Hoewel ik een houtbewerker ben zou ik dit in systeem kunnen maken in Alu ISB profielen. Ze hebben ook hulpstukken waarmee je profiel parallel aan elkaar kan laten glijden. Of deze 'glijders' zou ik eventueel zelf kunnen 3D printen in een CF versterkt filament. Enige zwakke punt is wellicht de loodrechte bevestiging van de horizontale 'glijprofielen' op de poten en daardoor de invloed van laterale krachten op het geheel. Bv als je een grote plaat er (alleen) wil opleggen via korte kant. Dubbele glijders gaat wellicht ten koste soepelheid van het glijden (als ze niet perfect parallel zouden staan bv).
1738594472030.png

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.