Vandiktebank

Coen Linnekamp

Nieuw lid
1 mei 2025
3
0
Nijkerk
Goedendag,

Ik ben op zoek naar iemand die in het bezit is van een vandiktebank, en die mij zou kunnen helpen in de buurt van Nijkerk. Ik heb 2 balken douglas van 15×15 cm. Deze zou ik graag geschaafd willen hebben. In ruil voor speciaal bier of een flesje wijn, net wat de voorkeur heeft 😀

Alvast bedankt, Coen

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
203
103
Utrecht
Dag Coen, als het niet lukt kan je terecht bij de Stadswerkplaats te Utrecht. Mits je om kan gaan met een vandiktebank kan je daar gebruik maken van hun werkplaats op de vrijdagen en zaterdagen. Helaas ben ikzelf (woonachtig in Amersfoort) er net geweest en voorlopig niet weer daar te vinden.

Is met de hand schaven geen optie? Geen idee hoe lang de balken zijn.

Tjeenk

Actieve deelnemer
4 nov 2021
90
70
Epe
Hey coen, hoeveel haast heeft het? Als je anderhalf maandje geduld hebt heb ik die van mij wel weer in elkaar zitten denk ik. Zit in Epe.

Coen Linnekamp

Nieuw lid
1 mei 2025
3
0
Nijkerk
Dag Coen, als het niet lukt kan je terecht bij de Stadswerkplaats te Utrecht. Mits je om kan gaan met een vandiktebank kan je daar gebruik maken van hun werkplaats op de vrijdagen en zaterdagen. Helaas ben ikzelf (woonachtig in Amersfoort) er net geweest en voorlopig niet weer daar te vinden.

Is met de hand schaven geen optie? Geen idee hoe lang de balken zijn.
Bedankt voor de tip. Zijn 2.5 meter balken das wel een klus lijkt me

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
203
103
Utrecht
Bedankt voor de tip. Zijn 2.5 meter balken das wel een klus lijkt me
Mwah, afhankelijk van hoe ruw ze zijn en hoe perfect haaks het moet wezen heb je het in een paar uurtjes gedaan. Maar dan heb je wel een handschaaf nodig natuurlijk... In Soest heb je Ruben's Fijnhout zitten, je zou een lief aan hem kunnen vragen of hij ze voor je wilt schaven. Dan kan je meteen even bewonderen wat hij allemaal heeft liggen ;)

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.341
3.460
Gaanderen
Veel belangrijker dan een schaaf is een SCHERPE schaaf! En die goed kunnen hanteren....
Vind het wel een heel speciaal advies om een kopshouten plank met een handschaaf te vlakken.
Ik zou zeggen veel succes. Maar ik zou zoeken naar een breedbandschuurmachine of een vandiktebank met een risico op uitbreken.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
560
260
Vind het wel een heel speciaal advies om een kopshouten plank met een handschaaf te vlakken.
Ik denk dat je er twee door elkaar gehaald hebt, Wim. Er loopt tegelijkertijd ook een topic over een kopshouten snijplank vlakken.

Dit klusje is even aanpoten met de handschaaf, maar als je door hebt hoe het moet en de beitel scherp hebt, is het goed te doen. Tenzij de balken enorm krom of getordeerd zijn, maar dan gaat een schaafbank ook niet helpen.
De vrijmarkten die deze dagen overal zijn, zijn goede plekken om een mooie houten voorloper te vinden voor dit soort werk.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
671
375
‘s-Hertogenbosch
Probeer het eens met een handschaafmachine….. kwart mm per keer en regelmatig omdraaien . Daar schaven waar het nodig is en hier eventueel geduld mee brengen.
Ik denk dat je deze als je alleen maar hoeft te zuiveren ( glad maken) per balk 1 1/2 tot 2 uur bezig bent…
Inderdaad vlak en vandikte bank zijn sneller maar je moet er wel de reistijd en het zoeken naar bijtellen.
Eventueel een bandschuurmachine doet het ook, maar zoals gezegd je moet wel effe geduld en doorzettingsvermogen hebben.
Succes John

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.